Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Chapter

Soziales Kapital und ein Modell des Vertrauens

Author : Philipp Kristian Diekhöner

Published in: The Trust Economy

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Kein Angebot kann sich auf dem Markt durchsetzen, wenn es nicht das Vertrauen der Zielgruppen und anderer Marktteilnehmer gewinnt. Dies ist eine anspruchsvolle und dauerhafte Aufgabe, deren Bewältigung für Unternehmen erfolgsentscheidend ist. Um einen möglichst schnellen und effektiven Aufbau von Vertrauen zu ermöglichen, stellt dieses Kapitel ein Modell vor, das sechs Schritte umfasst, die wiederum in zwei Phasen eingeteilt sind. Dieses Modell bietet einen Rahmen für vertrauensbildende Maßnahmen aller Art, indem es aufzeigt, wie sich Vertrauen schaffen, messen und wiederherstellen lässt. Es zielt auf dessen Maximierung in jeder Situation, zu jedem Anlass und gegenüber jedem Stakeholder. Im Anschluss an die Vorstellung des Modells wird ausführlich die Bedeutung des Vertrauens als soziales Kapital in der Geschäftswelt illustriert und konkretisiert.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Bilton N (2016) Airbnb hell, twitter trolls, and silicon valley’s real user-experience problem. Vanity Fair, 15. Aug. Bilton N (2016) Airbnb hell, twitter trolls, and silicon valley’s real user-experience problem. Vanity Fair, 15. Aug.
go back to reference Fukuyama F (1996) Trust: the social virtues and the creation of prosperity. Free Press, New York Fukuyama F (1996) Trust: the social virtues and the creation of prosperity. Free Press, New York
go back to reference Harriss J (2003) Widening the radius of trust. J Roy Anthropol Inst 9:755–773CrossRef Harriss J (2003) Widening the radius of trust. J Roy Anthropol Inst 9:755–773CrossRef
go back to reference Helliwell JF, Layard R, Sachs J (2015) World happiness report. Sustainable Development Solutions Network, New York Helliwell JF, Layard R, Sachs J (2015) World happiness report. Sustainable Development Solutions Network, New York
go back to reference Hurley RF (2006) The decision to trust. Harvard Bus Rev, 84(9):55–62 Hurley RF (2006) The decision to trust. Harvard Bus Rev, 84(9):55–62
go back to reference Kanter RM (2011) How great companies think differently. Harvard Business Review Kanter RM (2011) How great companies think differently. Harvard Business Review
go back to reference Kassebaum UB (2004) Interpersonelles Vertrauen Kassebaum UB (2004) Interpersonelles Vertrauen
go back to reference Knack S (1997) Does social capital have an economic payoff? A cross-country investigation. Q J Econ 112:1251–1288CrossRef Knack S (1997) Does social capital have an economic payoff? A cross-country investigation. Q J Econ 112:1251–1288CrossRef
go back to reference Kosfeld M, Heinrichs M, Zak PJ, Fischbacher U, Fehr E (2005) Oxytocin increases trust in humans. Nature 435:673–676CrossRef Kosfeld M, Heinrichs M, Zak PJ, Fischbacher U, Fehr E (2005) Oxytocin increases trust in humans. Nature 435:673–676CrossRef
go back to reference Lambright KT, Mischen PA, Laramee CB (2009) Building trust in public and nonprofit networks: personal, dyadic, and third-party influences. Am Rev Public Adm 40:64–82CrossRef Lambright KT, Mischen PA, Laramee CB (2009) Building trust in public and nonprofit networks: personal, dyadic, and third-party influences. Am Rev Public Adm 40:64–82CrossRef
go back to reference Lewis A (2016) A gentle introduction to smart contracts. Bits on Blocks, 1. Febr. 2016 Lewis A (2016) A gentle introduction to smart contracts. Bits on Blocks, 1. Febr. 2016
go back to reference MacGill M (2015) Oxytocin: what is it and what does it do? Medical News Today, 21. Sept. 2015 MacGill M (2015) Oxytocin: what is it and what does it do? Medical News Today, 21. Sept. 2015
go back to reference Morrison A (2016) Blockchain and smart contract automation: how smart contracts automate digital business. PWC, 20. März Morrison A (2016) Blockchain and smart contract automation: how smart contracts automate digital business. PWC, 20. März
go back to reference Pedersen CA, Chang SW, Williams CL (2014) Evolutionary perspectives on the role of oxytocin in human social behavior, social cognition and psychopathology. Brain Res 1580:1–7CrossRef Pedersen CA, Chang SW, Williams CL (2014) Evolutionary perspectives on the role of oxytocin in human social behavior, social cognition and psychopathology. Brain Res 1580:1–7CrossRef
go back to reference Phelps CC (2010) A longitudinal study of the influence of alliance network structure and composition on firm exploratory innovation. Acad Manage J 53:890–913CrossRef Phelps CC (2010) A longitudinal study of the influence of alliance network structure and composition on firm exploratory innovation. Acad Manage J 53:890–913CrossRef
go back to reference Pinon N, Lane A (2010) Oxytocin not only increases trust when money is at stake, but also when confidential information is in the balance. Sci Direct 85:182–184 Pinon N, Lane A (2010) Oxytocin not only increases trust when money is at stake, but also when confidential information is in the balance. Sci Direct 85:182–184
go back to reference Rost K (2011) The strength of strong ties in the creation of innovation. Sci Direct 40:588–604 Rost K (2011) The strength of strong ties in the creation of innovation. Sci Direct 40:588–604
go back to reference Thiel P (2014) Zero to one. Notes on startups, or how to build the future. Crown Business, New York Thiel P (2014) Zero to one. Notes on startups, or how to build the future. Crown Business, New York
go back to reference Williams DK (2013) The 7 non-negotiables of winning: tying soft traits to hard results. Wiley, Hoboken Williams DK (2013) The 7 non-negotiables of winning: tying soft traits to hard results. Wiley, Hoboken
go back to reference Zak P (2011) Trust, morality — and oxytocin? TED, Juli Zak P (2011) Trust, morality — and oxytocin? TED, Juli
go back to reference Zak PJ, Kurzban R, Matzner WT (2005) Oxytocin is associated with human trustworthiness. Sci Direct 48:522–527 Zak PJ, Kurzban R, Matzner WT (2005) Oxytocin is associated with human trustworthiness. Sci Direct 48:522–527
Metadata
Title
Soziales Kapital und ein Modell des Vertrauens
Author
Philipp Kristian Diekhöner
Copyright Year
2018
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-57459-1_4