Skip to main content
Top
Published in: WIRTSCHAFTSINFORMATIK 6/2014

01-12-2014 | Aufsatz

Value-in-Use und mobile Technologien

Ein allgemeiner Ansatz zur Messung des Value-in-Use und eine spezifische Anwendung am Beispiel der Smartphone-Nutzung

Authors: Dipl.-Kffr. Katherina Bruns, Prof. Dr. Frank Jacob

Published in: WIRTSCHAFTSINFORMATIK | Issue 6/2014

Log in

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die starke Verbreitung von Angeboten, die Nachfrager in ihrem Alltag unterstützen, führt innerhalb der Forschung zu einer zunehmenden Auseinandersetzung mit den Nutzungsprozessen der Nachfrager. Eine theoretische Grundlage für diese Auseinandersetzung bietet die Service-Dominant Logic of Marketing. Sie geht davon aus, dass die eigentliche Nutzenentfaltung für einen Nachfrager nicht durch den bloßen Produktbesitz, sondern erst im Nutzungsprozess in Form von Value-in-Use entsteht. Bislang existiert jedoch keine allgemein anerkannte Methode, mit deren Hilfe sich Nutzungsprozesse erfassen und im Hinblick auf den Value-in-Use analysieren lassen. Im Beitrag wird daher eine Methode zur Erfassung des Value-in-Use vorgeschlagen. Hierzu wird auf die Repertory-Grid-Methode zurückgegriffen, welche gemäß den zugrundeliegenden theoretischen Annahmen adaptiert und im Rahmen einer qualitativen Studie zur Smartphone-Nutzung empirisch getestet wird. Die gewonnenen Erkenntnisse ermöglichten die Erarbeitung einer spezifischen Value-in-Use-Skala. Eine quantitative Studie validierte diese abschließend. Die adaptierte Repertory-Grid-Methode wird folglich als ein vielversprechender Ansatz zur Erfassung von Nutzungsprozessen und dem dabei entstehenden Value-in-Use betrachtet.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Show more products
Footnotes
1
Zwecks einer leichteren Lesbarkeit wird bei Begriffen nicht zwischen einer weiblichen und männlichen Form differenziert. Im weiteren Verlauf des Beitrags wird stets die männliche Form verwendet.
 
2
Die Autoren sind sich bewusst, dass der Begriff Point of Use Nutzungsprozesse nicht einwandfrei reflektiert und Process/Period of Use zielführender wäre. Für die terminologische Gegenüberstellung zum Point of Sale folgen wir dennoch der bei Weiber et al. (2011, S. 114) vorgefundenen Notation.
 
Literature
go back to reference Arnould E, Price L, Malshe A (2006) Toward a cultural resource-based theory of the customer. In: Lusch RF, Vargo SL (Hrsg) The service-dominant logic of marketing. Dialog, debate, and directions. Sharpe, Armonk, S 91–104 Arnould E, Price L, Malshe A (2006) Toward a cultural resource-based theory of the customer. In: Lusch RF, Vargo SL (Hrsg) The service-dominant logic of marketing. Dialog, debate, and directions. Sharpe, Armonk, S 91–104
go back to reference Bannister D, Mair JMM (1968) The evaluation of personal constructs. Academic Press, London Bannister D, Mair JMM (1968) The evaluation of personal constructs. Academic Press, London
go back to reference Barrutia JM, Gilsanz A (2013) Electronic service quality and value: do consumer knowledge-related resources matter? J Serv Res 16(2):231–246 CrossRef Barrutia JM, Gilsanz A (2013) Electronic service quality and value: do consumer knowledge-related resources matter? J Serv Res 16(2):231–246 CrossRef
go back to reference Bauer HH, Huber F (2008) Nutzenorientierte Produktgestaltung. In: Herrmann A, Homburg C, Klarmann M (Hrsg) Marktforschung, 2. Aufl. Gabler, Wiesbaden, S 955–982 Bauer HH, Huber F (2008) Nutzenorientierte Produktgestaltung. In: Herrmann A, Homburg C, Klarmann M (Hrsg) Marktforschung, 2. Aufl. Gabler, Wiesbaden, S 955–982
go back to reference Bick M, Kummer TF (2010) Ambient intelligence. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 52(5):311–314 CrossRef Bick M, Kummer TF (2010) Ambient intelligence. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 52(5):311–314 CrossRef
go back to reference Corbin JM, Strauss AL (2008) Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Sage, Thousand Oaks Corbin JM, Strauss AL (2008) Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Sage, Thousand Oaks
go back to reference Daurer S, Molitor D, Spann M (2012) Measuring individual search costs on the mobile internet. In: Proc 20th European conference on information systems (ECIS), Barcelona Daurer S, Molitor D, Spann M (2012) Measuring individual search costs on the mobile internet. In: Proc 20th European conference on information systems (ECIS), Barcelona
go back to reference Fang X, Hu PJH, Chau M, Hu HF, Yang Z, Sheng ORL (2012) A data-driven approach to measure web site navigability. J Manag Inf Syst 29(2):173–212 CrossRef Fang X, Hu PJH, Chau M, Hu HF, Yang Z, Sheng ORL (2012) A data-driven approach to measure web site navigability. J Manag Inf Syst 29(2):173–212 CrossRef
go back to reference Fornell C, Larcker D (1981) Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. J Mark Res 18(1):39–50 CrossRef Fornell C, Larcker D (1981) Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. J Mark Res 18(1):39–50 CrossRef
go back to reference Fransella F, Bannister D (1977) A manual for repertory grid technique. Wiley, Chichester Fransella F, Bannister D (1977) A manual for repertory grid technique. Wiley, Chichester
go back to reference gfu (2013) Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik (gfu): Consumer Electronics Marktindex Deutschland (CEMIX) Januar 2012–Dezember 2012. Abruf am 2013-03-10 gfu (2013) Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik (gfu): Consumer Electronics Marktindex Deutschland (CEMIX) Januar 2012–Dezember 2012. Abruf am 2013-03-10
go back to reference Goodman E, Kuniavsky M, Moed A (2012) Observing the user experience. Elsevier, Amsterdam Goodman E, Kuniavsky M, Moed A (2012) Observing the user experience. Elsevier, Amsterdam
go back to reference Grönroos C (2008) Service logic revisited: who creates value? And who co-creates? Eur Bus Rev 20(4):298–314 CrossRef Grönroos C (2008) Service logic revisited: who creates value? And who co-creates? Eur Bus Rev 20(4):298–314 CrossRef
go back to reference Grönroos C, Voima P (2013) Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. J Acad Mark Sci 41(2):133–150 CrossRef Grönroos C, Voima P (2013) Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. J Acad Mark Sci 41(2):133–150 CrossRef
go back to reference Gutman J (1982) A means-end chain model based on consumer categorization processes. J Mark 46(2):60–72 CrossRef Gutman J (1982) A means-end chain model based on consumer categorization processes. J Mark 46(2):60–72 CrossRef
go back to reference Hair J, Black W, Babin B, Anderson R (2010) Multivariate data analysis, 7. Aufl. Prentice-Hall, Upper Saddle River Hair J, Black W, Babin B, Anderson R (2010) Multivariate data analysis, 7. Aufl. Prentice-Hall, Upper Saddle River
go back to reference Hartman RS (1967) The structure of value: foundations of a scientific axiology. Southern Illinois Press, Carbondale Hartman RS (1967) The structure of value: foundations of a scientific axiology. Southern Illinois Press, Carbondale
go back to reference Hassenzahl M, Wessler R (2000) Capturing design space from a user perspective: the repertory grid technique revisited. Int J Hum-Comput Interact 12(3):441–459 CrossRef Hassenzahl M, Wessler R (2000) Capturing design space from a user perspective: the repertory grid technique revisited. Int J Hum-Comput Interact 12(3):441–459 CrossRef
go back to reference Heine K (2009) Using personal and online repertory grid methods for the development of a luxury brand personality. Electron J Bus Res Methods 7(1):25–38 Heine K (2009) Using personal and online repertory grid methods for the development of a luxury brand personality. Electron J Bus Res Methods 7(1):25–38
go back to reference Heinonen K, Strandvik T, Mickelsson KJ, Edvardsson B, Sundström E, Andersson P (2010) A customer-dominant logic of service. J Serv Manag 21(4):531–548 CrossRef Heinonen K, Strandvik T, Mickelsson KJ, Edvardsson B, Sundström E, Andersson P (2010) A customer-dominant logic of service. J Serv Manag 21(4):531–548 CrossRef
go back to reference Hinkin T (1995) A review of scale development practices in the study of organizations. J Manag 21(5):967–988 Hinkin T (1995) A review of scale development practices in the study of organizations. J Manag 21(5):967–988
go back to reference Hinkle DN (1965) The change of personal constructs: from the viewpoint of a theory of construct implications. PhD Thesis, Ohio State University Hinkle DN (1965) The change of personal constructs: from the viewpoint of a theory of construct implications. PhD Thesis, Ohio State University
go back to reference Holbrook MB (1996) Customer value – a framework for analysis and research. Adv Consum Res 23:138–142 Holbrook MB (1996) Customer value – a framework for analysis and research. Adv Consum Res 23:138–142
go back to reference Jankowicz D (2004) The easy guide to repertory grids. Wiley, Chichester Jankowicz D (2004) The easy guide to repertory grids. Wiley, Chichester
go back to reference Kelly GA (1955) The psychology of personal constructs: volume one – a theory of personality. Routledge, London Kelly GA (1955) The psychology of personal constructs: volume one – a theory of personality. Routledge, London
go back to reference Kleinaltenkamp M (2013) Nutzungsprozesse – Die vernachlässigte Seite der Wertschöpfung. In: Schmitz G (Hrsg) Theorie und Praxis des Dienstleistungsmarketing. Gabler, Wiesbaden, S 1–25 CrossRef Kleinaltenkamp M (2013) Nutzungsprozesse – Die vernachlässigte Seite der Wertschöpfung. In: Schmitz G (Hrsg) Theorie und Praxis des Dienstleistungsmarketing. Gabler, Wiesbaden, S 1–25 CrossRef
go back to reference Kleinaltenkamp M, Brodie RJ, Frow P, Hughes T, Peters LD, Woratschek H (2012) Resource integration. Mark Theory 12(2):201–205 CrossRef Kleinaltenkamp M, Brodie RJ, Frow P, Hughes T, Peters LD, Woratschek H (2012) Resource integration. Mark Theory 12(2):201–205 CrossRef
go back to reference Königstorfer J (2008) Akzeptanz von technologischen Innovationen: Nutzungsentscheidungen von Konsumenten dargestellt am Beispiel von mobilen Internetdiensten. Dissertationsschrift. Gabler, Wiesbaden Königstorfer J (2008) Akzeptanz von technologischen Innovationen: Nutzungsentscheidungen von Konsumenten dargestellt am Beispiel von mobilen Internetdiensten. Dissertationsschrift. Gabler, Wiesbaden
go back to reference KußA, Eisend M (2010) Marktforschung: Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse. Gabler, Wiesbaden CrossRef KußA, Eisend M (2010) Marktforschung: Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse. Gabler, Wiesbaden CrossRef
go back to reference Laugwitz B, Held T, Schrepp M (2008) Construction and evaluation of a user experience questionnaire. In: Holzinger A (Hrsg) USAB 2008. Springer, Heidelberg. S 63–76 Laugwitz B, Held T, Schrepp M (2008) Construction and evaluation of a user experience questionnaire. In: Holzinger A (Hrsg) USAB 2008. Springer, Heidelberg. S 63–76
go back to reference Lee Y, Chen ANK (2011) Usability design and psychological ownership of a virtual world. J Manag Inf Syst 28(3):269–308 CrossRef Lee Y, Chen ANK (2011) Usability design and psychological ownership of a virtual world. J Manag Inf Syst 28(3):269–308 CrossRef
go back to reference Lemke F, Clark M, Wilson H (2011) Customer experience quality: an exploration in business and consumer contexts using repertory grid technique. J Acad Mark Sci 39(6):846–869 CrossRef Lemke F, Clark M, Wilson H (2011) Customer experience quality: an exploration in business and consumer contexts using repertory grid technique. J Acad Mark Sci 39(6):846–869 CrossRef
go back to reference Macdonald EK, Wilson H, Martinez V, Toossi A (2011) Assessing value-in-use: a conceptual framework and exploratory study. Ind Mark Manage 40(5):671–682 CrossRef Macdonald EK, Wilson H, Martinez V, Toossi A (2011) Assessing value-in-use: a conceptual framework and exploratory study. Ind Mark Manage 40(5):671–682 CrossRef
go back to reference Marshall MN (1996) Sampling for qualitative research. Fam Pract 13(5):522–525 CrossRef Marshall MN (1996) Sampling for qualitative research. Fam Pract 13(5):522–525 CrossRef
go back to reference Moeller S, Ciuchita R, Mahr D, Odekerken-Schroder G, Fassnacht M (2013) Uncovering collaborative value creation patterns and establishing corresponding customer roles. J Serv Res 16(4):471–487 CrossRef Moeller S, Ciuchita R, Mahr D, Odekerken-Schroder G, Fassnacht M (2013) Uncovering collaborative value creation patterns and establishing corresponding customer roles. J Serv Res 16(4):471–487 CrossRef
go back to reference Morgen DL, Krueger RA (1993) When to use focus groups and why. In: Morgen DL (Hrsg) Successful focus groups. Advancing the state of the art. Sage, Thousand Oaks, S 3–19 CrossRef Morgen DL, Krueger RA (1993) When to use focus groups and why. In: Morgen DL (Hrsg) Successful focus groups. Advancing the state of the art. Sage, Thousand Oaks, S 3–19 CrossRef
go back to reference Morris MG, Venkatesh V (2000) Age differences in technology adoption decisions: implications for a changing work force. Pers Psychol 53(2):375–403 CrossRef Morris MG, Venkatesh V (2000) Age differences in technology adoption decisions: implications for a changing work force. Pers Psychol 53(2):375–403 CrossRef
go back to reference Müller-Veerse F (1999) Mobile commerce report. Durlacher Research, London Müller-Veerse F (1999) Mobile commerce report. Durlacher Research, London
go back to reference Ng ICL, Smith LA (2012) An integrative framework of value. Mark Res Rev 9:207–243 CrossRef Ng ICL, Smith LA (2012) An integrative framework of value. Mark Res Rev 9:207–243 CrossRef
go back to reference Offermann P, Blom S, Levina O, Bub U (2010) Vorschlag für Komponenten von Methodendesigntheorien – Steigerung der Nutzbarkeit von Methodendesignartefakten. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 52(5):287–297 CrossRef Offermann P, Blom S, Levina O, Bub U (2010) Vorschlag für Komponenten von Methodendesigntheorien – Steigerung der Nutzbarkeit von Methodendesignartefakten. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 52(5):287–297 CrossRef
go back to reference Ostrom AL, Bitner MJ, Brown SW, Burkhard KA, Goul M, Smith-Daniels V, Demirkan H, Rabinovich E (2010) Moving forward and making a difference: research priorities for the science of service. J Serv Res 13(1):4–36 CrossRef Ostrom AL, Bitner MJ, Brown SW, Burkhard KA, Goul M, Smith-Daniels V, Demirkan H, Rabinovich E (2010) Moving forward and making a difference: research priorities for the science of service. J Serv Res 13(1):4–36 CrossRef
go back to reference Pura M (2005) Linking perceived value and loyalty in location-based mobile services. Manag Serv Qual 15(5):509–538 Pura M (2005) Linking perceived value and loyalty in location-based mobile services. Manag Serv Qual 15(5):509–538
go back to reference Reynolds TJ, Gutman J (1984) Laddering: extending the repertory grid methodology to construct attribute-consequence-value hierarchies. In: Pitts RE, Woodside AG (Hrsg) Personal values and consumer psychology, Lexington, S 155–167 Reynolds TJ, Gutman J (1984) Laddering: extending the repertory grid methodology to construct attribute-consequence-value hierarchies. In: Pitts RE, Woodside AG (Hrsg) Personal values and consumer psychology, Lexington, S 155–167
go back to reference Rihova I, Buhalis D, Moital M, Gouthro MB (2013) Social layers of customer-to-customer value co-creation. J Serv Manag 24(5):553–556 CrossRef Rihova I, Buhalis D, Moital M, Gouthro MB (2013) Social layers of customer-to-customer value co-creation. J Serv Manag 24(5):553–556 CrossRef
go back to reference Sanchez-Fernandez R, Iniesta-Bonillo MA (2007) The concept of perceived value: a systematic review of the research. Mark Theory 7(4):427–451 CrossRef Sanchez-Fernandez R, Iniesta-Bonillo MA (2007) The concept of perceived value: a systematic review of the research. Mark Theory 7(4):427–451 CrossRef
go back to reference Sheth JN, Newman B, Gross B (1991) Why we buy what we buy: a theory of consumption values. J Bus Res 22:159–170 CrossRef Sheth JN, Newman B, Gross B (1991) Why we buy what we buy: a theory of consumption values. J Bus Res 22:159–170 CrossRef
go back to reference Sweeney JC, Soutar GN (2001) Consumer perceived value: the development of a multiple item scale. J Retail 77(2):203–220 CrossRef Sweeney JC, Soutar GN (2001) Consumer perceived value: the development of a multiple item scale. J Retail 77(2):203–220 CrossRef
go back to reference Vargo SL, Lusch RF (2004) Evolving to a new dominant logic for marketing. J Mark 68(1):1–17 CrossRef Vargo SL, Lusch RF (2004) Evolving to a new dominant logic for marketing. J Mark 68(1):1–17 CrossRef
go back to reference Vargo SL, Lusch RF (2008) Service-dominant logic: continuing the evolution. J Acad Mark Sci 36(1):1–10 CrossRef Vargo SL, Lusch RF (2008) Service-dominant logic: continuing the evolution. J Acad Mark Sci 36(1):1–10 CrossRef
go back to reference Venkatesh V, Morris M, Ackerman P (2000) A longitudinal field investigation of gender differences in individual technology adoption decision-making processes. Organ Behav Hum Decis Process 83(1):33–60 CrossRef Venkatesh V, Morris M, Ackerman P (2000) A longitudinal field investigation of gender differences in individual technology adoption decision-making processes. Organ Behav Hum Decis Process 83(1):33–60 CrossRef
go back to reference Wang Y, Lo HP, Chi R, Yang Y (2004) An integrated framework for customer value and customer-relationship-management performance: a customer-based perspective from China. Manag Serv Qual 14(2/3):169–182 CrossRef Wang Y, Lo HP, Chi R, Yang Y (2004) An integrated framework for customer value and customer-relationship-management performance: a customer-based perspective from China. Manag Serv Qual 14(2/3):169–182 CrossRef
go back to reference Weiber R, Hörstrup R, Mühlhaus D (2011) Akzeptanz anbieterseitiger Integration in die Alltagsprozesse der Konsumenten: Erste empirische Ergebnisse. In: Fandel G, Fliess S, Jacob F (Hrsg) ZfB-Sonderheft, 5/2011, Kundenintegration 2.0, Wiesbaden, S 111–145 Weiber R, Hörstrup R, Mühlhaus D (2011) Akzeptanz anbieterseitiger Integration in die Alltagsprozesse der Konsumenten: Erste empirische Ergebnisse. In: Fandel G, Fliess S, Jacob F (Hrsg) ZfB-Sonderheft, 5/2011, Kundenintegration 2.0, Wiesbaden, S 111–145
go back to reference Weiser M (1991) The computer of the twenty-first century. Sci Am 265(30):66–75 Weiser M (1991) The computer of the twenty-first century. Sci Am 265(30):66–75
go back to reference Woodruff RB (1997) Customer value: the next source for competitive advantage. J Acad Mark Sci 25(2):139–153 CrossRef Woodruff RB (1997) Customer value: the next source for competitive advantage. J Acad Mark Sci 25(2):139–153 CrossRef
go back to reference Woodruff RB, Flint DJ (2006) Marketing’s service-dominant logic and customer value. In: Lusch R, Vargo L (Hrsg) The service-dominant logic of marketing: dialog, debate, and directions. Sharpe, Armonk, S 183–195 Woodruff RB, Flint DJ (2006) Marketing’s service-dominant logic and customer value. In: Lusch R, Vargo L (Hrsg) The service-dominant logic of marketing: dialog, debate, and directions. Sharpe, Armonk, S 183–195
go back to reference Woratschek H, Durchholz C (2012) Co-creation of value by other customers – evidence in sports. Wirtsch-wiss Diskussionspap 4:1–40 Woratschek H, Durchholz C (2012) Co-creation of value by other customers – evidence in sports. Wirtsch-wiss Diskussionspap 4:1–40
go back to reference Yun H, Kettinger WJ, Lee CC (2012) A new open door: the smartphone’s impact on work-to-life conflict, stress, and resistance. Int J Electron Commer 16(4):121–152 CrossRef Yun H, Kettinger WJ, Lee CC (2012) A new open door: the smartphone’s impact on work-to-life conflict, stress, and resistance. Int J Electron Commer 16(4):121–152 CrossRef
go back to reference Zeithaml VA (1988) Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. J Mark 52(3):2–22 CrossRef Zeithaml VA (1988) Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. J Mark 52(3):2–22 CrossRef
Metadata
Title
Value-in-Use und mobile Technologien
Ein allgemeiner Ansatz zur Messung des Value-in-Use und eine spezifische Anwendung am Beispiel der Smartphone-Nutzung
Authors
Dipl.-Kffr. Katherina Bruns
Prof. Dr. Frank Jacob
Publication date
01-12-2014
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
WIRTSCHAFTSINFORMATIK / Issue 6/2014
Print ISSN: 0937-6429
Electronic ISSN: 1861-8936
DOI
https://doi.org/10.1007/s11576-014-0437-z

Other articles of this Issue 6/2014

WIRTSCHAFTSINFORMATIK 6/2014 Go to the issue

Premium Partner