2004 | OriginalPaper | Chapter
Blended Learning-integrierte Lernlösungen mit individueller Selbststeuerung der Lernenden
Authors : Markus Cordes, Werner Sauter
Published in: Virtuelle Personalentwicklung
Publisher: Deutscher Universitätsverlag
Included in: Professional Book Archive
Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.
Select sections of text to find matching patents with Artificial Intelligence. powered by
Select sections of text to find additional relevant content using AI-assisted search. powered by
Blended Learning-Systemen, Lernkonzeptionen aus einer bedarfsgerechten Mischung von e-Learning und „klassischen“ Lernformen, gehört die Zukunft, insbesondere in der beruflichen Qualifizierung. Die Entwicklung und Implementierung dieser Systeme weisen aufgrund des komplexen Charakters vielfältige Aspekte auf. Blended Learning ist kein kulturelles, personalwirtschaftliches, marketingorientiertes, technisches, didaktisches, methodisches, mediendidaktisches, lernpychologisches oder fachwissenschaftliches Thema, es ist die Summe aus all diesen Aspekten. Die Autoren entwickeln in ihrer Arbeit die didaktisch-methodische Gesamtkonzeption eines bedarfgerechten Blended Learning und zeigen am Beispiel eines gemeinsamen Projektes der vbb (Vereinigung für Bankberufsbildung, Frankfurt am Main) und der ATHEMIA GmbH die konkrete Umsetzung in der Praxis. Aufbauend auf den Erfahrungen der ersten Projekte skizzieren sie die weitere Entwicklung des Blended Learning. There is a high future potential for Blended Learning Systems, more precisely for learning conceptions combining e-Learning and “conventional” demand-oriented learning methods, especially regarding corporate qualification. Developing and implementing such systems reveal various aspects due to their complex character. Blended Learning consists not only of cultural, technical, didactic, methodical or scientific themes as well as personnel management, market orientation or learning psychology but a combination of all these aspects.The authors are developing a didactic-methodical overall conception of a demand-oriented Blended Learning System. The practical implementation of these systems is shown in the context of a conjoint project of VBB (Union for Professional Banking Training) and ATHEMIA. Using their experiences with earlier projects, they are outlining the further development of Blended Learning.