Skip to main content
Top

2004 | OriginalPaper | Chapter

Vom traditionellen Präsenztrainer zum Tele-Trainer Die erweiterte Rolle von Trainern in Blended Learning-Szenarien

Author : Ullrich Dittler

Published in: Virtuelle Personalentwicklung

Publisher: Deutscher Universitätsverlag

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Durch die Integration von elektronischen Lehr- und Lernformen in Präsenzseminare ändern sich der Ablauf von Bildungsmaßnahmen und die Anforderungen, die an die beteiligten Personengruppen — vor allem an die Trainer — gestellt werden erheblich: Zusätzlich zu den Kernaufgaben eines Trainers werden beim Einsatz von Blended Learning-Szenarien weitere Kompetenzen für die Betreuung der Selbstlernphasen erforderlich, die das Kompetenzspektrum der Trainer erheblich erweitern. The integration of computer-based-learning-elements into traditional face-to-face-learning environments changes the teaching structure, learning-activities and student requirements, plus, most of all, the teachers who take part in this complex blended learning scenario. Based on the core-competences of a teacher, a lot of different and additional competences to support the self-study-elements in blended learning-scenarios are needed. This article focuses on these additional competences for trainers.

Metadata
Title
Vom traditionellen Präsenztrainer zum Tele-Trainer Die erweiterte Rolle von Trainern in Blended Learning-Szenarien
Author
Ullrich Dittler
Copyright Year
2004
Publisher
Deutscher Universitätsverlag
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-322-81837-9_7