Skip to main content
Top
Published in: Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft 1/2012

01-09-2012 | Aufsätze

Die Vermessung des Regulatorischen Staates

Ein kritischer Überblick über Wirtschaftsregulierungs-Indizes

Authors: Dipl.-Pol. Andreas Etling, Dr. Karsten Mause

Published in: Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft | Special Issue 1/2012

Log in

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

In den vergangenen Jahren haben Weltbank, OECD und andere Organisationen Messinstrumente entwickelt, um das Ausmaß an regulatorischen Eingriffen in das Wirtschaftsgeschehen in ländervergleichender Perspektive zu quantifizieren. Der vorliegende Beitrag gibt einen kritischen Überblick über diese Regulierungsindizes. Es wird auf eine Reihe problematischer und diskussionswürdiger Punkte aufmerksam gemacht, die bei der Konzeptualisierung, Messung und Aggregation der Indizes auftreten. Eine kritische Betrachtung erscheint notwendig, da die empirischen Befunde, die mittels solcher Indizes generiert werden, in der öffentlichen und politischen Diskussion zur Untermauerung wirtschaftspolitischer Standpunkte benutzt werden.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft

Die Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft. Comparative Governance and Politics (ZfVP) ist die erste deutschsprachige Zeitschrift für zentrale Themen und innovative Forschungsergebnisse aus dem Bereich der Vergleichenden Politikwissenschaft.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Siehe zur Illustration auch den Ergebnisbericht des IW-Regulierungsindex: „Die Bundesrepublik weist eine im OECD-Vergleich überdurchschnittlich hohe Regulierungsintensität auf […]. Das umfassendste derzeit verfügbare internationale Regulierungsbenchmarking liefert gute Argumente dafür, warum Deutschland beim Bürokratieabbau Ernst machen sollte“ (Enste und Hardege 2006, S. 87).
 
2
Vgl. Hertog (2000, S. 223) und Baldwin et al. (1998, S. 2). Bei letzteren heißt es: „There is no single agreed meaning of the term, but rather a variety of definitions in usage which are not reducible to some platonic essence or single concept“.
 
3
Diese Regulierungsmaße werden von der OECD als „Indikatoren“ bezeichnet. Da diese „Indikatoren“ Aggregationen verschiedener Teilindikatoren sind und aus statistischer Sicht Indizes darstellen, werden beide Begriffe im Falle der OECD-Messinstrumente in diesem Beitrag synonym verwendet.
 
4
Vgl. Gwartney und Lawson (2009) und Heritage Foundation (2010). Als Ko-Herausgeber des Fraser-Index treten im Übrigen 76 Forschungsinstitute aus ebenso vielen Ländern auf, die sich zum „Economic Freedom Network“ zusammengeschlossen haben. Ko-Herausgeber des Heritage-Index ist das Wall Street Journal.
 
5
Die World Bank Independent Evaluation Group kritisiert, dass 7 der 10 Oberindikatoren im Weltbank-Index der Prämisse folgen, dass weniger Regulierung besser sei, und merkt dazu u. a. an: „Defining the point at which the costs of regulation exceed the benefits is difficult“ (WBIEG 2008, S. 7).
 
6
Militärische Einflussnahme und Wehrpflicht mögen inadäquat erscheinen, um das Ausmaß an ökonomischer Freiheit zu messen. Von einem wirtschaftsliberalen Standpunkt aus betrachtet, lässt sich die Itemauswahl durchaus plausibel begründen: Fraser argumentiert, dass ein hoher Militäreinfluss auf Rechts- und Politiksystem u. a. mit einem unsicheren Investitionsklima einhergehe. Der verpflichtende Wehrdienst wird bei Fraser als Arbeitsmarktregulierung eingestuft, da Bürger auf diese Weise eine zeitlang vom ‚normalen’ Arbeitsmarkt ferngehalten werden und mitunter Einkommenseinbußen hinnehmen müssen.
 
7
Vgl. zu diesem möglichen Bias, der die Reliabilität von Indizes einschränken kann, Nicoletti und Pryor (2006, S. 435–436), Enste und Hardege (2006, S. 23), Herrera und Kapur (2007) sowie Ochel und Röhn (2008, S. 235–236).
 
8
Vgl. dazu selbstkritisch Nicoletti et al. (2000, S. 16–17): „[I]t should be stressed that the scoring procedure often involved some subjective judgement, which may have led to measurement error. […] errors may be due to the personal interpretation of the compilers of the data: even though the questionnaire was expressly designed to minimise the need for the OECD Secretariat to interpret the answers, a certain degree of interpretation was still necessary in some cases“. Ähnlich auch WBIEG (2008, Kap. 2).
 
9
In den Worten von Gwartney und Lawson (2009, S. 9): „During the past several years, we have investigated several methods of weighting the various components, including principle component analysis and a survey of economists. We have also invited others to use their own weighting structure if they believe that it is preferable. In the final analysis, the summary index is not very sensitive to substantial variations in the weights. […] Of course, the component and subcomponent data are available to researchers who would like to consider alternative weighting schemes and we encourage them to do so“.
 
10
Da im IW-Index einige Rangbindungen auftreten (d. h. mehrere Länder belegen den gleichen Rangplatz), könnte dies die SPEARMAN-Koeffizienten verzerrt bzw. vergrößert haben. Denn das SPEARMAN-Maß beruht auf der Annahme, dass keine oder relativ wenige Rangbindungen (ties) bestehen. Daher wurde für den IW-Index zusätzlich KENDALL’s Tau-b berechnet, das solche Bindungen berücksichtigt (vgl. Benninghaus 2007).
 
11
So auch Nicoletti und Pryor (2006, S. 447). Einen ähnlichen Standpunkt in Hinblick auf den Umgang mit unterschiedlichen Demokratie-Indizes vertreten Munck und Verkuilen (2002, S. 18–19) und Bühlmann et al. (2008, S. 120, FN 6).
 
Literature
go back to reference Baldwin, Robert, Colin Scott, und Christopher Hood, Hrsg. 1998. A reader on regulation. Oxford: Oxford University Press.CrossRef Baldwin, Robert, Colin Scott, und Christopher Hood, Hrsg. 1998. A reader on regulation. Oxford: Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Baldwin, Robert, und Martin Cave. 1999. Understanding regulation: Theory, strategy and practice. Oxford: Oxford University Press. Baldwin, Robert, und Martin Cave. 1999. Understanding regulation: Theory, strategy and practice. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Benninghaus, Hans. 2007. Die Beschreibung der Beziehung zwischen ordinalen Variablen. In Deskriptive Statistik: Eine Einführung für Sozialwissenschaftler, 11. Aufl. Hrsg. Hans Benninghaus, 137–184. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Benninghaus, Hans. 2007. Die Beschreibung der Beziehung zwischen ordinalen Variablen. In Deskriptive Statistik: Eine Einführung für Sozialwissenschaftler, 11. Aufl. Hrsg. Hans Benninghaus, 137–184. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Botero, Juan C., Simeon Djankov, Rafael La Porta, Florencio Lopez-de-Silanes, und Andrei Shleifer. 2004. The regulation of labor. Quarterly Journal of Economics 119 (4): 1339–1382.CrossRef Botero, Juan C., Simeon Djankov, Rafael La Porta, Florencio Lopez-de-Silanes, und Andrei Shleifer. 2004. The regulation of labor. Quarterly Journal of Economics 119 (4): 1339–1382.CrossRef
go back to reference Boylaud, Olivier, und Giuseppe Nicoletti. 2001. Regulatory Reform in Retail Distribution. OECD Economic Studies 32 (1): 253–274.CrossRef Boylaud, Olivier, und Giuseppe Nicoletti. 2001. Regulatory Reform in Retail Distribution. OECD Economic Studies 32 (1): 253–274.CrossRef
go back to reference Bühlmann, Marc, Wolfgang Merkel, Lisa Müller, und Bernhard Weßels. 2008. Wie lässt sich Demokratie am besten messen? Zum Forumsbeitrag von Thomas Müller und Susanne Pickel. Politische Vierteljahresschrift 49 (1): 114–122.CrossRef Bühlmann, Marc, Wolfgang Merkel, Lisa Müller, und Bernhard Weßels. 2008. Wie lässt sich Demokratie am besten messen? Zum Forumsbeitrag von Thomas Müller und Susanne Pickel. Politische Vierteljahresschrift 49 (1): 114–122.CrossRef
go back to reference Conway, Paul, und Giuseppe Nicoletti. 2006. Product market regulation in the non-manufacturing sectors of OECD countries: Measurement and highlights. OECD Economics Department Working Papers No. 530. Conway, Paul, und Giuseppe Nicoletti. 2006. Product market regulation in the non-manufacturing sectors of OECD countries: Measurement and highlights. OECD Economics Department Working Papers No. 530.
go back to reference Conway, Paul, Véronique Janod, und Giuseppe Nicoletti. 2005. Product market regulation in OECD countries: 1998–2003. OECD Economics Department Working Papers No. 419. Conway, Paul, Véronique Janod, und Giuseppe Nicoletti. 2005. Product market regulation in OECD countries: 1998–2003. OECD Economics Department Working Papers No. 419.
go back to reference DER SPIEGEL. 2008. Weltbank-Studie: Standort Deutschland fällt hinter Mauritius zurück. http://www.spiegel.de/wirtschaft/weltbank-studie-standort-deutschland-faellt-hinter-mauritius-zurueck-a-577418.html. Zugriffsdatum: 5. Mai 2010. DER SPIEGEL. 2008. Weltbank-Studie: Standort Deutschland fällt hinter Mauritius zurück. http://​www.​spiegel.​de/​wirtschaft/​weltbank-studie-standort-deutschland-faellt-hinter-mauritius-zurueck-a-577418.​html.​ Zugriffsdatum: 5. Mai 2010.
go back to reference Enste, Dominik H., und Stefan Hardege. 2006. IW-Regulierungsindex: Methodik, Analysen und Ergebnisse eines internationalen Vergleichs. Köln: Institut der deutschen Wirtschaft. Enste, Dominik H., und Stefan Hardege. 2006. IW-Regulierungsindex: Methodik, Analysen und Ergebnisse eines internationalen Vergleichs. Köln: Institut der deutschen Wirtschaft.
go back to reference Enste, Dominik H., und Stefan Hardege. 2007. Regulierung und Schattenwirtschaft. IW-Trends 34 (1): 47–60. Enste, Dominik H., und Stefan Hardege. 2007. Regulierung und Schattenwirtschaft. IW-Trends 34 (1): 47–60.
go back to reference Enste, Dominik H., und Stefan Hardege. 2008. Regulierung, Wohlstand und Beschäftigung: Eine empirische Wirkungsanalyse für 22 OECD-Länder. Wirtschaftspolitische Blätter 55 (4): 819–838. Enste, Dominik H., und Stefan Hardege. 2008. Regulierung, Wohlstand und Beschäftigung: Eine empirische Wirkungsanalyse für 22 OECD-Länder. Wirtschaftspolitische Blätter 55 (4): 819–838.
go back to reference Gilardi, Fabrizio. 2005. The Institutional foundations of regulatory capitalism: the diffusion of independent regulatory agencies in Western Europe. Annals of the American Academy of Social and Political Sciences 598:84–101.CrossRef Gilardi, Fabrizio. 2005. The Institutional foundations of regulatory capitalism: the diffusion of independent regulatory agencies in Western Europe. Annals of the American Academy of Social and Political Sciences 598:84–101.CrossRef
go back to reference Gwartney, James D., und Robert Lawson. 2008. Economic freedom of the world: 2008 annual report. Vancouver: Fraser Institute. Gwartney, James D., und Robert Lawson. 2008. Economic freedom of the world: 2008 annual report. Vancouver: Fraser Institute.
go back to reference Gwartney, James D., und Robert Lawson. 2009. Economic freedom of the world: 2009 annual report. Vancouver: Fraser Institute. Gwartney, James D., und Robert Lawson. 2009. Economic freedom of the world: 2009 annual report. Vancouver: Fraser Institute.
go back to reference Hall, Peter A., und D. W. Gingerich. 2009. Varieties of capitalism and institutional complementarities in the political economy: An empirical analysis. British Journal of Political Science 39 (3): 449–482.CrossRef Hall, Peter A., und D. W. Gingerich. 2009. Varieties of capitalism and institutional complementarities in the political economy: An empirical analysis. British Journal of Political Science 39 (3): 449–482.CrossRef
go back to reference Hall, Peter A., und David Soskice, Hrsg. 2001. Varieties of capitalism: The institutional foundations of comparative advantage. Oxford: Oxford University Press. Hall, Peter A., und David Soskice, Hrsg. 2001. Varieties of capitalism: The institutional foundations of comparative advantage. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Heine, Klaus. 2008. Hybride Regulierung – Zum Einfluss politischer Institutionen auf private Regelsetzung. In Ökonomische Analyse politischer Institutionen, Hrsg. Uwe Vollmer, 79–112. Berlin: Duncker & Humblot. Heine, Klaus. 2008. Hybride Regulierung – Zum Einfluss politischer Institutionen auf private Regelsetzung. In Ökonomische Analyse politischer Institutionen, Hrsg. Uwe Vollmer, 79–112. Berlin: Duncker & Humblot.
go back to reference Hellwig, Martin F. 2009. Systemic risk in the financial sector: An analysis of the subprime-mortgage financial crisis. De Economist 157 (2): 129–207.CrossRef Hellwig, Martin F. 2009. Systemic risk in the financial sector: An analysis of the subprime-mortgage financial crisis. De Economist 157 (2): 129–207.CrossRef
go back to reference Heritage Foundation. 2008. 2008 index of economic freedom. The link between economic opportunity & prosperity. Washington, DC: Heritage Foundation. Heritage Foundation. 2008. 2008 index of economic freedom. The link between economic opportunity & prosperity. Washington, DC: Heritage Foundation.
go back to reference Heritage Foundation. 2010. 2010 index of economic freedom. The link between economic opportunity & prosperity. Washington, DC: Heritage Foundation. Heritage Foundation. 2010. 2010 index of economic freedom. The link between economic opportunity & prosperity. Washington, DC: Heritage Foundation.
go back to reference Heritier, Adrienne, und Dirk Lehmkuhl. 2008. The shadow of hierarchy and new modes of governance. Journal of Public Policy 28 (1): 1–17. Heritier, Adrienne, und Dirk Lehmkuhl. 2008. The shadow of hierarchy and new modes of governance. Journal of Public Policy 28 (1): 1–17.
go back to reference Herrera, Yoshiko M., und Devesh Kapur. 2007. Improving data quality: Actors, incentives and capabilities. Political Analysis 15 (4): 365–386.CrossRef Herrera, Yoshiko M., und Devesh Kapur. 2007. Improving data quality: Actors, incentives and capabilities. Political Analysis 15 (4): 365–386.CrossRef
go back to reference Herring, Richard, und E. J. Kane. 2010. Rating “agencies”: How regulation might help. CESifo DICE Report 8 (1): 14–23. Herring, Richard, und E. J. Kane. 2010. Rating “agencies”: How regulation might help. CESifo DICE Report 8 (1): 14–23.
go back to reference Hertog, Johan den. 2000. General theories of regulation. In Encyclopedia of law & economics. Volume III: The regulation of contracts, Hrsg. Boudewijn Bouckaert und Gerrit De Geest, 223–270. Cheltenham: Edward Elgar. Hertog, Johan den. 2000. General theories of regulation. In Encyclopedia of law & economics. Volume III: The regulation of contracts, Hrsg. Boudewijn Bouckaert und Gerrit De Geest, 223–270. Cheltenham: Edward Elgar.
go back to reference Höhler, Gerd. 2009. Statistik auf griechisch. Potsdamer Neueste Nachrichten. 11.12.2009, S. 7. Höhler, Gerd. 2009. Statistik auf griechisch. Potsdamer Neueste Nachrichten. 11.12.2009, S. 7.
go back to reference Høj, Jens, Vincenzo Galasso, Giuseppe Nicoletti, und Thai-Thanh Dang. 2006. An empirical investigation of political economy factors behind structural reforms in OECD countries. OECD Economic Studies 42 (1): 87–136. Høj, Jens, Vincenzo Galasso, Giuseppe Nicoletti, und Thai-Thanh Dang. 2006. An empirical investigation of political economy factors behind structural reforms in OECD countries. OECD Economic Studies 42 (1): 87–136.
go back to reference IBM Global Business Services. 2007. Liberalisierungsindex Bahn 2007. Marktöffnung: Eisenbahnmärkte der Mitgliedstaaten der Europäischen Union, der Schweiz und Norwegens im Vergleich. Brüssel: IBM Corporation. IBM Global Business Services. 2007. Liberalisierungsindex Bahn 2007. Marktöffnung: Eisenbahnmärkte der Mitgliedstaaten der Europäischen Union, der Schweiz und Norwegens im Vergleich. Brüssel: IBM Corporation.
go back to reference Kehlmann, Daniel. 2008. Die Vermessung der Welt. Reinbek: Rowohlt Taschenbuch. Kehlmann, Daniel. 2008. Die Vermessung der Welt. Reinbek: Rowohlt Taschenbuch.
go back to reference Kenworthy, Lane. 2006. Institutional coherence and macroeconomic performance. Socio-Economic Review 4 (1): 69–91.CrossRef Kenworthy, Lane. 2006. Institutional coherence and macroeconomic performance. Socio-Economic Review 4 (1): 69–91.CrossRef
go back to reference Levi-Faur, David, und Jacint Jordana, Hrsg. 2005. The rise of regulatory capitalism: The global diffusion of a new order. Special Issue of The Annals of the American Academy of Political and Social Sciences. 598 (1): 1–217. Levi-Faur, David, und Jacint Jordana, Hrsg. 2005. The rise of regulatory capitalism: The global diffusion of a new order. Special Issue of The Annals of the American Academy of Political and Social Sciences. 598 (1): 1–217.
go back to reference Majone, Giandomenico. 1997. From the positive to the regulatory state: causes and consequences of changes in the mode of governance. Journal of Public Policy 17 (2): 139–167.CrossRef Majone, Giandomenico. 1997. From the positive to the regulatory state: causes and consequences of changes in the mode of governance. Journal of Public Policy 17 (2): 139–167.CrossRef
go back to reference Moran, Michael. 2002. Understanding the regulatory state. British Journal of Political Science 32 (2): 391–413.CrossRef Moran, Michael. 2002. Understanding the regulatory state. British Journal of Political Science 32 (2): 391–413.CrossRef
go back to reference Müller, Thomas, und Susanne Pickel. 2007. Wie lässt sich Demokratie am besten messen? Zur Konzeptqualität von Demokratie-Indizes. Politische Vierteljahresschrift 48 (3): 511–539.CrossRef Müller, Thomas, und Susanne Pickel. 2007. Wie lässt sich Demokratie am besten messen? Zur Konzeptqualität von Demokratie-Indizes. Politische Vierteljahresschrift 48 (3): 511–539.CrossRef
go back to reference Munck, Gerardo L., und Jay Verkuilen. 2002. Conceptualizing and Measuring Democracy: Evaluating Alternative Indices. Comparative Political Studies 35 (1): 5–34. Munck, Gerardo L., und Jay Verkuilen. 2002. Conceptualizing and Measuring Democracy: Evaluating Alternative Indices. Comparative Political Studies 35 (1): 5–34.
go back to reference Nicoletti, Giuseppe, Stefano Scarpetta, und Olivier Boylaud. 2000. Summary indicators of product market regulation with an extension to employment protection legislation. OECD Economics Department Working Papers No. 226. Nicoletti, Giuseppe, Stefano Scarpetta, und Olivier Boylaud. 2000. Summary indicators of product market regulation with an extension to employment protection legislation. OECD Economics Department Working Papers No. 226.
go back to reference Nicoletti, Giuseppe, und Stefano Scarpetta. 2003. Regulation, productivity and growth: OECD evidence. Economic Policy 18 (36): 11–72.CrossRef Nicoletti, Giuseppe, und Stefano Scarpetta. 2003. Regulation, productivity and growth: OECD evidence. Economic Policy 18 (36): 11–72.CrossRef
go back to reference Nicoletti, Giuseppe, und Stefano Scarpetta. 2005. Product market reforms and employment in OECD countries. OECD Economics Department Working Papers No. 472. Nicoletti, Giuseppe, und Stefano Scarpetta. 2005. Product market reforms and employment in OECD countries. OECD Economics Department Working Papers No. 472.
go back to reference Nicoletti, Guiseppe, und F. L. Pryor. 2006. Subjective and objective measures of governmental regulations in OECD nations. Journal of Economic Behavior & Organization 59 (3): 433–449.CrossRef Nicoletti, Guiseppe, und F. L. Pryor. 2006. Subjective and objective measures of governmental regulations in OECD nations. Journal of Economic Behavior & Organization 59 (3): 433–449.CrossRef
go back to reference Obinger, Herbert. 2004. Politik und Wirtschaftswachstum. Ein internationaler Vergleich. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Obinger, Herbert. 2004. Politik und Wirtschaftswachstum. Ein internationaler Vergleich. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Ochel, Wolfgang, und Oliver Röhn. 2008. Indikatorenbasierte Länderrankings. Perspektiven der Wirtschaftspolitik 9 (2): 226–251.CrossRef Ochel, Wolfgang, und Oliver Röhn. 2008. Indikatorenbasierte Länderrankings. Perspektiven der Wirtschaftspolitik 9 (2): 226–251.CrossRef
go back to reference OECD. 2008. Handbook on constructing composite indicators: Methodology and user guide. Paris: OECD. OECD. 2008. Handbook on constructing composite indicators: Methodology and user guide. Paris: OECD.
go back to reference Potrafke, Niklas. 2010. Does government ideology influence deregulation of product markets? Empirical evidence from OECD countries. Public Choice 143 (1–2): 135–155.CrossRef Potrafke, Niklas. 2010. Does government ideology influence deregulation of product markets? Empirical evidence from OECD countries. Public Choice 143 (1–2): 135–155.CrossRef
go back to reference Siegel, Nico A. 2007. Moving beyond expenditure accounts: The changing contours of the regulatory state, 1980–2003. In The Disappearing State? Retrenchment Realities in Age of Globalisation, Hrsg. Francis G. Castles, 245–272. Cheltenham: Edward Elgar. Siegel, Nico A. 2007. Moving beyond expenditure accounts: The changing contours of the regulatory state, 1980–2003. In The Disappearing State? Retrenchment Realities in Age of Globalisation, Hrsg. Francis G. Castles, 245–272. Cheltenham: Edward Elgar.
go back to reference Stigler, George J. 1988. Memoirs of an unregulated economist. New York: Basic Books. Stigler, George J. 1988. Memoirs of an unregulated economist. New York: Basic Books.
go back to reference Thatcher, Mark. 2002. Regulation after delegation: Independent regulatory agencies in Europe. Journal of European Public Policy 9 (6): 954–972.CrossRef Thatcher, Mark. 2002. Regulation after delegation: Independent regulatory agencies in Europe. Journal of European Public Policy 9 (6): 954–972.CrossRef
go back to reference Venn, Danielle. 2009. Legislation, collective bargaining and enforcement: Updating the OECD employment protection indicators. OECD Social, Employment and Migration Working Papers No. 89. Venn, Danielle. 2009. Legislation, collective bargaining and enforcement: Updating the OECD employment protection indicators. OECD Social, Employment and Migration Working Papers No. 89.
go back to reference WBIEG. 2008. Doing business: An independent evaluation. Washington, DC: World Bank Independent Evaluation Group. WBIEG. 2008. Doing business: An independent evaluation. Washington, DC: World Bank Independent Evaluation Group.
go back to reference Wölfl, Anita, Isabelle Wanner, Tomasz Kozluk, und Giuseppe Nicoletti. 2009. Ten years of product market reform in OECD countries: Insights from a revised PMR indicator. OECD Economics Department Working Papers No. 695. Wölfl, Anita, Isabelle Wanner, Tomasz Kozluk, und Giuseppe Nicoletti. 2009. Ten years of product market reform in OECD countries: Insights from a revised PMR indicator. OECD Economics Department Working Papers No. 695.
go back to reference World Bank. 2008. Doing business 2009. Comparing regulation in 181 Economies. Washington, DC: International Bank for Reconstruction and Development. World Bank. 2008. Doing business 2009. Comparing regulation in 181 Economies. Washington, DC: International Bank for Reconstruction and Development.
go back to reference World Bank. 2009. Doing business 2010. Comparing regulation in 183 economies. Washington, DC: International Bank for Reconstruction and Development. World Bank. 2009. Doing business 2010. Comparing regulation in 183 economies. Washington, DC: International Bank for Reconstruction and Development.
go back to reference Zenhäusern, Patrick, Harry Telser, Stephan Vaterlaus, und Philippe Mahler. 2007. Plaut economics regulation index. Regulatory density index in telecommunications with particular consideration of investment incentives. Olten: Plaut Economics. Zenhäusern, Patrick, Harry Telser, Stephan Vaterlaus, und Philippe Mahler. 2007. Plaut economics regulation index. Regulatory density index in telecommunications with particular consideration of investment incentives. Olten: Plaut Economics.
Metadata
Title
Die Vermessung des Regulatorischen Staates
Ein kritischer Überblick über Wirtschaftsregulierungs-Indizes
Authors
Dipl.-Pol. Andreas Etling
Dr. Karsten Mause
Publication date
01-09-2012
Publisher
VS-Verlag
Published in
Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft / Issue Special Issue 1/2012
Print ISSN: 1865-2646
Electronic ISSN: 1865-2654
DOI
https://doi.org/10.1007/s12286-012-0124-7

Other articles of this Special Issue 1/2012

Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft 1/2012 Go to the issue