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Online Banking

Aus der Redaktion

Konsolidierung im Bankensektor verlangsamt sich

Im vergangenen Jahr sank die Zahl der Banken und ihrer Filialen in Deutschland weiter. Doch laut Deutscher Bundesbank hat sich die Dynamik verlangsamt. Dennoch prägen erneut Fusionen und Filialschließungen das Bild. 

Online-Sichtbarkeit ist für Finanzdienstleister entscheidend

Online Banking Infografik

Wie steht es um die Sichtbarkeit von Banken, Versicherern und anderen Finanzdienstleistern im Netz? Ein aktueller Vergleich zeigt, dass Direktbanken insgesamt die größte Visibilität aufweisen. Ganz oben rangiert aber ein Portal aus dem Sparkassen-Universum.

Online-First statt Bankfiliale

07-05-2024 Online Banking Nachricht

Der Digitalverband Bitkom sieht einen ungebrochenen Trend zum Online Banking - inzwischen auch bei älteren Menschen. Viele können sich sogar vorstellen, ganz auf eine Bankfiliale zu verzichten. 

Kontaklos bezahlen gilt als bequem und schnell

Mobile Payment Infografik

Die Zahl der Verbraucher, die an der Kasse mit dem Smartphone oder einer Bankkarte kontaktlos zahlen, wächst. Dabei spielen Bequemlichkeit, Zeitersparnis und die Hygiene eine zentrale Rolle. 

Bei mobilen Bankdiensten ist reichlich Luft nach oben

Banken und Sparkassen haben in den vergangenen Jahren ihre Mobile-Banking-Angebote ausgebaut. Doch viele Kunden lassen diese links liegen, zeigt eine aktuellen Studie. Was häufig fehlt, ist ein nahtloser Übergang zu Folgeprozessen.

Verbraucher tätigen mehr Finanzgeschäfte online

Bankgeschäfte per Mausklick liegen bei Verbrauchern im Trend, auch wenn es noch digitale Wissenslücken gibt. Selbst Senioren prüfen ihren Kontostand oder begleichen Rechnungen immer häufiger online, zeigen Zahlen der Bafin.

Digitale Inklusion eröffnet Banken neue Zielgruppen

Bankvertrieb Gastbeitrag

Digitale Barrierefreiheit ist der Schlüssel zu mehr Inklusion, zur Stärkung der Rechte von Menschen mit Behinderungen und zu einem gleichberechtigten Zugang zu Finanzdienstleistungen. Als Tor zur wirtschaftlichen Selbstbestimmung muss auch das Online Banking für alle Menschen nahtlos nutzbar sein. 

Fintechs bauen auf Kooperation statt Konfrontation

Fintechs Gastbeitrag

Über Jahre sind junge Tech-Firmen mit innovativen Produkten und Services in die Gefilde etablierter Banken vorgestoßen. Nachhaltig verdrängt haben sie die Alteingesessenen aber nicht. Deshalb bevorzugen mittlerweile viele Fintechs den Schulterschluss zur klassischen Konkurrenz.

Zeitschriftenartikel

Open Access 01-12-2024 | Research

The impact of network coverage on adoption of Fintech and financial inclusion in sub-Saharan Africa

Digital finance plays a major role in improving access to, usage and quality of financial services in developing countries. The use of these platforms has been associated with a positive impact on economic growth and people’s welfare. They allow …

01-06-2024

Does financial inclusion moderate the effect of digital transformation on banks’ proportion of non-interest income in China?

Traditional commercial banks are impacted by financial disintermediation amid the advent of online banking. Lower revenue has forced banks to focus on new non-interest revenue to increase bank revenue. With banks' serious efforts toward digital …

17-05-2024

Determinants of FinTech development: Evidence from Sub-Saharan African Countries

In this study, we empirically assess the determinants of FinTech development for a sample of 28 Sub-Saharan African (SSA) countries over the period from 2007–2018. The results show that: financial development, literacy, regulation, and economic …

26-04-2024 | Regular Contribution

Perceptions of organizational responsibility for cybersecurity in Saudi Arabia: a moderated mediation analysis

The study aims to explore the crucial interaction between organizational responsibility and employee behavior in cybersecurity, particularly in the distinct setting of Saudi Arabia. It investigates how organizational responsibility perceptions …

Buchkapitel

2024 | OriginalPaper | Chapter

Could Financial Inclusion Decrease Bank’s Risk? New Evidence from Palestine

The aim to this study is to examine the relationship between enhancing financial inclusion on bank’s risk. The study uses data from banking sector working in Palestine from 2006 to 2016, includes loans to SMEs, online banking and banking …

2024 | OriginalPaper | Chapter

Digital Transformation in Islamic Banking

Purpose: The purpose of the study was to give a critical overview of the digital transformation in Islamic Banking. General Statements: The study uses a descriptive approach to provide an overview of the technologies in digital transformation in …

2024 | OriginalPaper | Chapter

Conversational AI-Based Technological Solution for Intelligent Customer Service

Virtual assistants are used to complement user navigation and experience through e-commerce platforms and online services. Several studies show that customer experience is significantly improved when virtual assistants exhibit human-like attention …

2024 | OriginalPaper | Chapter

Analysis of Fraud Detection Approaches in Online Payment Systems

Detecting fraud is an important topic that is appropriate to many different industries, together with the banking industry, government agencies, insurance companies, law prosecution, and many more. E-commerce platforms already provide a wide …

In eigener Sache