Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Chapter

Transaktions- versus Geschäftsbeziehungsmarketing

Authors : Univ.-Prof. Dr. Rolf Weiber, Katharina Ferreira, Dipl.-Kffr.

Published in: Handbuch Business-to-Business-Marketing

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Transaktions- und Geschäftsbeziehungsmarketing bilden strategische Handlungsebenen im Marketing. Der Beitrag zeigt die wesentlichen Differenzierungsmerkmale der beiden Ansätze auf und arbeitet deren zentrale Besonderheiten sowie Gestaltungsparameter im Industriegütermarketing heraus. Weiterhin wird für das Geschäftsbeziehungsmarketing eine „Landkarte“ zu aktuellen Diskussionsfeldern im Industriegütermarketing vorgestellt. Der Beitrag endet mit Hinweisen zu Entscheidungskriterien für die Wahl zwischen beiden Handlungsebenen.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Abell, D.F. 1978. Strategic Windows: The time to invest in a product or market is when a strategic window is open. Journal of Marketing 42(3): 21–26.CrossRef Abell, D.F. 1978. Strategic Windows: The time to invest in a product or market is when a strategic window is open. Journal of Marketing 42(3): 21–26.CrossRef
go back to reference Alchian, A.A., und H. Demsetz. 1973. The property rights paradigm. Journal of Economic History 33(1): 16–27.CrossRef Alchian, A.A., und H. Demsetz. 1973. The property rights paradigm. Journal of Economic History 33(1): 16–27.CrossRef
go back to reference Alderson, W. 1957. Marketing Behavior and Executive Action. Homewood: Illinois, Richard D. Irwin. Alderson, W. 1957. Marketing Behavior and Executive Action. Homewood: Illinois, Richard D. Irwin.
go back to reference Anderson, J., und J. Narus. 1984. A model of distributor’s perspective distributor-manufacture firm working partnerships. Journal of marketing 48(4): 62–74.CrossRef Anderson, J., und J. Narus. 1984. A model of distributor’s perspective distributor-manufacture firm working partnerships. Journal of marketing 48(4): 62–74.CrossRef
go back to reference Arndt, J. 1983. The Political Economy Paradigm: Foundation for Theory Building in Marketing. Journal of Marketing 47(4): 44–54.CrossRef Arndt, J. 1983. The Political Economy Paradigm: Foundation for Theory Building in Marketing. Journal of Marketing 47(4): 44–54.CrossRef
go back to reference Axelsson, B., und G. Easton (Hrsg.). 1992. Industrial Networks – A New View of Reality. London: Cengage Learning EMEA. Axelsson, B., und G. Easton (Hrsg.). 1992. Industrial Networks – A New View of Reality. London: Cengage Learning EMEA.
go back to reference Backhaus, K. 1998. Relationship Marketing: Ein neues Paradigma im Marketing? In Marktorientierte Unternehmensführung, 2. Aufl., Hrsg. M. Bruhn, H. Steffenhagen, 19–35. Wiesbaden: Gabler.CrossRef Backhaus, K. 1998. Relationship Marketing: Ein neues Paradigma im Marketing? In Marktorientierte Unternehmensführung, 2. Aufl., Hrsg. M. Bruhn, H. Steffenhagen, 19–35. Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Backhaus, K., und M. Bauer. 2003. Zufriedenheit in industriellen Geschäftsbeziehungen,. In Relationship Marketing, Hrsg. M. Rese, A. Söllner, B.P. Utzig S. 105–138: Berlin. Backhaus, K., und M. Bauer. 2003. Zufriedenheit in industriellen Geschäftsbeziehungen,. In Relationship Marketing, Hrsg. M. Rese, A. Söllner, B.P. Utzig S. 105–138: Berlin.
go back to reference Bagozzi, R.P. 1978. Marketing as Exchange – A Theory of Transactions in the Marketplace. American Behavioral Scientist 21(4): 535–556. Bagozzi, R.P. 1978. Marketing as Exchange – A Theory of Transactions in the Marketplace. American Behavioral Scientist 21(4): 535–556.
go back to reference Ballantyne, D., C. Martin, und A. Payne. 2003. Relationship marketing: looking back, looking forward. Marketing Theory 3(1): 159–166.CrossRef Ballantyne, D., C. Martin, und A. Payne. 2003. Relationship marketing: looking back, looking forward. Marketing Theory 3(1): 159–166.CrossRef
go back to reference Beinlich, G. 1998. Geschäftsbeziehungen zur Vermarktung von Systemtechnologien. Aachen: Shaker Verlag. Beinlich, G. 1998. Geschäftsbeziehungen zur Vermarktung von Systemtechnologien. Aachen: Shaker Verlag.
go back to reference Berry, L.L. 1983. Relationship marketing. In Emerging Perspectives on Services Marketing, Hrsg. L.L. Berry, G.L. Shostock, G.D. Upah, 25–28. Chicago: American Marketing Association. Berry, L.L. 1983. Relationship marketing. In Emerging Perspectives on Services Marketing, Hrsg. L.L. Berry, G.L. Shostock, G.D. Upah, 25–28. Chicago: American Marketing Association.
go back to reference Blois, K.J. 2002. Business to business exchanges: a rich descriptive apparatus derived from MacNeil’s and Menger’s analyses. Journal of Management Studies 39(4): 523–551.CrossRef Blois, K.J. 2002. Business to business exchanges: a rich descriptive apparatus derived from MacNeil’s and Menger’s analyses. Journal of Management Studies 39(4): 523–551.CrossRef
go back to reference Bruhn, M. 2013. Relationship Marketing, 3. Aufl. München: Vahlen. Bruhn, M. 2013. Relationship Marketing, 3. Aufl. München: Vahlen.
go back to reference Carman, J.M. 1980. Paradigms for marketing theory. In Research Marketing, Hrsg. J.N. Sheth, 1–36. Greenwich: Jai Press. Carman, J.M. 1980. Paradigms for marketing theory. In Research Marketing, Hrsg. J.N. Sheth, 1–36. Greenwich: Jai Press.
go back to reference Commons, J.R. 1934. Institutional Economics. New York.: Transaction Publishers. Commons, J.R. 1934. Institutional Economics. New York.: Transaction Publishers.
go back to reference Coviello, N.E., R.J. Brodie, P.J. Danaher, und W.J. Johnston. 2002. How firms relate to their markets: An empirical examination of contemporary marketing practices. Journal of Marketing 66(6): 33–49.CrossRef Coviello, N.E., R.J. Brodie, P.J. Danaher, und W.J. Johnston. 2002. How firms relate to their markets: An empirical examination of contemporary marketing practices. Journal of Marketing 66(6): 33–49.CrossRef
go back to reference Day, G.S., und D.B. Montgomery. 1999. Charting New Directions for Marketing. Journal of Marketing 63(1): 3–13.CrossRef Day, G.S., und D.B. Montgomery. 1999. Charting New Directions for Marketing. Journal of Marketing 63(1): 3–13.CrossRef
go back to reference Dietl, H. 1993. Institutionen und Zeit. Tübingen: Mohr Siebeck. Dietl, H. 1993. Institutionen und Zeit. Tübingen: Mohr Siebeck.
go back to reference Fließ, S. 2001. Die Steuerung von Kundenintegrationsprozessen. Wiesbaden: Gabler.CrossRef Fließ, S. 2001. Die Steuerung von Kundenintegrationsprozessen. Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Fließ, S. 2006. Prozessorganisation in Dienstleistungsunternehmen. Stuttgart: Kohlhammer. Fließ, S. 2006. Prozessorganisation in Dienstleistungsunternehmen. Stuttgart: Kohlhammer.
go back to reference Ford, D. (Hrsg.). 1990. Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks. London: Academic Press. Ford, D. (Hrsg.). 1990. Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks. London: Academic Press.
go back to reference Geiger, S., und S. Martin. 1999. The internet as a relationship marketing tool – some evidence from Irish companies. Irish Marketing Review 12(2): 25–36. Geiger, S., und S. Martin. 1999. The internet as a relationship marketing tool – some evidence from Irish companies. Irish Marketing Review 12(2): 25–36.
go back to reference Gillenson, M., D. Sherell, und L. Chen. 1999. Information technology as the enabler of one-to-one marketing. Communications of the association for information systems 2(1): 25–36. Gillenson, M., D. Sherell, und L. Chen. 1999. Information technology as the enabler of one-to-one marketing. Communications of the association for information systems 2(1): 25–36.
go back to reference Göbel, E. 2002. Neue Institutionenökonomik. Stuttgart: UTB. Göbel, E. 2002. Neue Institutionenökonomik. Stuttgart: UTB.
go back to reference Götz, O., W.D. Hoyer, M. Krafft, und W.J. Reinartz. 2008. Der Einsatz von Customer Relationship Management zur Steuerung von Kundenzufriedenheit. In Kundenzufriedenheit, 7. Aufl., Hrsg. C. Homburg, 375–397. Wiesbaden: Gabler. Götz, O., W.D. Hoyer, M. Krafft, und W.J. Reinartz. 2008. Der Einsatz von Customer Relationship Management zur Steuerung von Kundenzufriedenheit. In Kundenzufriedenheit, 7. Aufl., Hrsg. C. Homburg, 375–397. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Goldberg, V. 1976. Toward an Expanded Economic Theory of Contract. Journal of Economic Issues 10(1): 45–55. Goldberg, V. 1976. Toward an Expanded Economic Theory of Contract. Journal of Economic Issues 10(1): 45–55.
go back to reference Grönroos, C. 1994. Quo Vadis, Marketing? Toward a Relationship Marketing Paradigm. Journal of Marketing Management 10(5): 347–360.CrossRef Grönroos, C. 1994. Quo Vadis, Marketing? Toward a Relationship Marketing Paradigm. Journal of Marketing Management 10(5): 347–360.CrossRef
go back to reference Günter, B., und S. Helm (Hrsg.). 2006. Kundenwert, 3. Aufl. Wiesbaden: Gabler. Günter, B., und S. Helm (Hrsg.). 2006. Kundenwert, 3. Aufl. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Gummesson, E. 1987. The New Marketing – Developing Long-Term Interactive Relationships. Long Range Planning 20(4): 10–20.CrossRef Gummesson, E. 1987. The New Marketing – Developing Long-Term Interactive Relationships. Long Range Planning 20(4): 10–20.CrossRef
go back to reference Gummesson, E. 1996. Relationship marketing and imaginary organizations: a synthesis. European Journal of Marketing 30(2): 31–44.CrossRef Gummesson, E. 1996. Relationship marketing and imaginary organizations: a synthesis. European Journal of Marketing 30(2): 31–44.CrossRef
go back to reference Gwinner, K.P., D.D. Gremler, und M.J. Bitner. 1998. Relational Benefits in Services Industries: The Customer’s Perspective. Journal of the Academy of Marketing Science 26(2): 101–114.CrossRef Gwinner, K.P., D.D. Gremler, und M.J. Bitner. 1998. Relational Benefits in Services Industries: The Customer’s Perspective. Journal of the Academy of Marketing Science 26(2): 101–114.CrossRef
go back to reference Hennig-Thurau, T., und U. Hansen. 2000. Relationship Marketing – Some reflections on the State-of-the-Art of the relational concept. In Relational Marketing: Gaining competitive advantage through customer satisfaction and customer retention, Hrsg. T. Hennig-Thurau, U. Hansen, 3–27. Berlin: Springer.CrossRef Hennig-Thurau, T., und U. Hansen. 2000. Relationship Marketing – Some reflections on the State-of-the-Art of the relational concept. In Relational Marketing: Gaining competitive advantage through customer satisfaction and customer retention, Hrsg. T. Hennig-Thurau, U. Hansen, 3–27. Berlin: Springer.CrossRef
go back to reference Hofmann, M., und M. Mertiens (Hrsg.). 2000. Customer-Lifetime-Value-Management. Wiesbaden: Gabler. Hofmann, M., und M. Mertiens (Hrsg.). 2000. Customer-Lifetime-Value-Management. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Hunt, S.D. 1976. The nature and scope of marketing. Journal of Marketing 40(7): 17–28.CrossRef Hunt, S.D. 1976. The nature and scope of marketing. Journal of Marketing 40(7): 17–28.CrossRef
go back to reference Jacob, F. 2002. Geschäftsbeziehungen und die Institutionen des marktlichen Austauschs. Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef Jacob, F. 2002. Geschäftsbeziehungen und die Institutionen des marktlichen Austauschs. Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef
go back to reference Jacob, F. 2011. Wiederkaufverhalten in Geschäftsbeziehungen. In Geschäftsbeziehungsmanagement, 2. Aufl., Hrsg. M.Plinke.W. Kleinaltenkamp, I. Geiger, F. Jacob, A. Söllner, 81–112. Wiesbaden: Gabler. Jacob, F. 2011. Wiederkaufverhalten in Geschäftsbeziehungen. In Geschäftsbeziehungsmanagement, 2. Aufl., Hrsg. M.Plinke.W. Kleinaltenkamp, I. Geiger, F. Jacob, A. Söllner, 81–112. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Jacob, F. 2013a. Auftragsmanagement. In Auftrags- und Projektmanagement, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, I. Geiger, 1–57. Wiesbaden: Gabler.CrossRef Jacob, F. 2013a. Auftragsmanagement. In Auftrags- und Projektmanagement, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, I. Geiger, 1–57. Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Jacob, F. 2013b. Solutions Buying. Marketing Review St. Gallen. Schwerpunktheft Nr. 4/2013 „Industriegütermarketing“, S. 26–35. Jacob, F. 2013b. Solutions Buying. Marketing Review St. Gallen. Schwerpunktheft Nr. 4/2013 „Industriegütermarketing“, S. 26–35.
go back to reference Jenkinson, A. 1995. Valuing your customers, from quality information to quality relationship through database marketing. London.: McGraw-Hill. Jenkinson, A. 1995. Valuing your customers, from quality information to quality relationship through database marketing. London.: McGraw-Hill.
go back to reference Kleinaltenkamp, M. 1992. Investitionsgüter-Marketing aus informationsökonomischer Sicht. Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung 44(9): 809–829. Kleinaltenkamp, M. 1992. Investitionsgüter-Marketing aus informationsökonomischer Sicht. Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung 44(9): 809–829.
go back to reference Kleinaltenkamp, M. 2000. Einführung in das Business-to-Business-Marketing. In Technischer Vertrieb: Grundlagen des Business-to-Business-Marketing, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 171–247. Berlin: Springer.CrossRef Kleinaltenkamp, M. 2000. Einführung in das Business-to-Business-Marketing. In Technischer Vertrieb: Grundlagen des Business-to-Business-Marketing, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 171–247. Berlin: Springer.CrossRef
go back to reference Kleinaltenkamp, M., und M. Ehret. 2006. The value added by specific investments: a framework for managing relationships in the context of value networks. Journal of Business & Industrial Marketing 21(2): 65–71.CrossRef Kleinaltenkamp, M., und M. Ehret. 2006. The value added by specific investments: a framework for managing relationships in the context of value networks. Journal of Business & Industrial Marketing 21(2): 65–71.CrossRef
go back to reference Kleinaltenkamp, M., W. Plinke, und A. Söllner. 2011. Geschäftsbeziehungen – empirisches Phänomen und Herausforderung für das Management. In Geschäftsbeziehungsmanagement, 2. Aufl., Hrsg. KleinaltenkampM, W. Plinke, I. Geiger, F. Jacob, A. Söllner, 17–44. Wiesbaden: Gabler.CrossRef Kleinaltenkamp, M., W. Plinke, und A. Söllner. 2011. Geschäftsbeziehungen – empirisches Phänomen und Herausforderung für das Management. In Geschäftsbeziehungsmanagement, 2. Aufl., Hrsg. KleinaltenkampM, W. Plinke, I. Geiger, F. Jacob, A. Söllner, 17–44. Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Kotler, P. 1972. A Generic Concept of Marketing. Journal of Marketing 36(2): 46–54.CrossRef Kotler, P. 1972. A Generic Concept of Marketing. Journal of Marketing 36(2): 46–54.CrossRef
go back to reference Kotler, P. 1991. Marketing Management, 7. Aufl. Englewood Cliffs: Addison-Wesley Verlag. Kotler, P. 1991. Marketing Management, 7. Aufl. Englewood Cliffs: Addison-Wesley Verlag.
go back to reference Macneil, I.R. 1978. Contracts: Adjustment of Long-term Economic Relations Under Classical, Neoclassical, and Relational Contract Law. Northwestern University Law Review 72(6): 854–907. Macneil, I.R. 1978. Contracts: Adjustment of Long-term Economic Relations Under Classical, Neoclassical, and Relational Contract Law. Northwestern University Law Review 72(6): 854–907.
go back to reference Macneil, I.R. 1980. The New Social Contract: An Inquiry into Modern Contractual Relations. New Haven: Yale University Press. Macneil, I.R. 1980. The New Social Contract: An Inquiry into Modern Contractual Relations. New Haven: Yale University Press.
go back to reference Mattson, L.G. 1985. An application of a network approach to marketing: defending and changing marketing positions. In Changing the course of marketing alternative and paradigms for widening marketing, Hrsg. N. Dholakia, J. Arndt, C. Greenwich, 52–65. Greenwich: Jai Press. Mattson, L.G. 1985. An application of a network approach to marketing: defending and changing marketing positions. In Changing the course of marketing alternative and paradigms for widening marketing, Hrsg. N. Dholakia, J. Arndt, C. Greenwich, 52–65. Greenwich: Jai Press.
go back to reference Morgan, R.M., und S.D. Hunt. 1994. The Commitment-Trust-Theory of relationship marketing. Journal of Marketing 58(3): 20–38.CrossRef Morgan, R.M., und S.D. Hunt. 1994. The Commitment-Trust-Theory of relationship marketing. Journal of Marketing 58(3): 20–38.CrossRef
go back to reference Peppers, D., und M. Rogers. 1997. Enterprise One to One Tools for Compering in the Interactive Age. New York: Crown Business. Peppers, D., und M. Rogers. 1997. Enterprise One to One Tools for Compering in the Interactive Age. New York: Crown Business.
go back to reference Picot, A. 1991. Ökonomische Theorie der Organisation. In Betriebswirtschaftslehre und Ökonomische Theorie, Hrsg. D. Ordelheide, B. Rudolph, E. Büsselmann, 143–170. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag. Picot, A. 1991. Ökonomische Theorie der Organisation. In Betriebswirtschaftslehre und Ökonomische Theorie, Hrsg. D. Ordelheide, B. Rudolph, E. Büsselmann, 143–170. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag.
go back to reference Plinke, W. 1989. Die Geschäftsbeziehung als Investition. In Marketing-Schnittstellen, Hrsg. G. Specht, G. Silberer, H.W. Engelhardt, 305–325. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag. Plinke, W. 1989. Die Geschäftsbeziehung als Investition. In Marketing-Schnittstellen, Hrsg. G. Specht, G. Silberer, H.W. Engelhardt, 305–325. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag.
go back to reference Plinke, W. 1997. Grundlagen des Geschäftsbeziehungsmanagements. In Geschäftsbeziehungsmanagement, Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 1–62. Berlin: Gabler.CrossRef Plinke, W. 1997. Grundlagen des Geschäftsbeziehungsmanagements. In Geschäftsbeziehungsmanagement, Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 1–62. Berlin: Gabler.CrossRef
go back to reference Plinke, W. 2000. Grundlagen des Marktprozesses. In Technischer Vertrieb: Grundlagen des Business-to-Business-Marketing, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 3–99. Berlin: Springer.CrossRef Plinke, W. 2000. Grundlagen des Marktprozesses. In Technischer Vertrieb: Grundlagen des Business-to-Business-Marketing, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 3–99. Berlin: Springer.CrossRef
go back to reference Plötner, O. 1995. Das Vertrauen des Kunden. Relevanz, Aufbau und Steuerung auf industriellen Märkten. Wiesbaden: Gabler-Verlag. Plötner, O. 1995. Das Vertrauen des Kunden. Relevanz, Aufbau und Steuerung auf industriellen Märkten. Wiesbaden: Gabler-Verlag.
go back to reference Rabl, W. 2013. Projektmanagement. In Auftrags- und Projektmanagement, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, I. Geiger, 301–381. Wiesbaden: Gabler.CrossRef Rabl, W. 2013. Projektmanagement. In Auftrags- und Projektmanagement, 2. Aufl., Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, I. Geiger, 301–381. Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Saab, S. 2007. Commitment in Geschäftsbeziehungen. Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag. Saab, S. 2007. Commitment in Geschäftsbeziehungen. Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.
go back to reference Sheth, J.N., und A. Parvatiyar. 1995. The Evolution of relationship marketing. International Business Review 4(4): 397–418.CrossRef Sheth, J.N., und A. Parvatiyar. 1995. The Evolution of relationship marketing. International Business Review 4(4): 397–418.CrossRef
go back to reference Simon, H. 1985. Goodwill und Marketingstrategie. Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef Simon, H. 1985. Goodwill und Marketingstrategie. Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef
go back to reference Styles, C., und T. Ambler. 2003. The coexistence of transaction and relational marketing: Insights from the Chinese business context. Industrial Marketing Management 32(8): 633–642.CrossRef Styles, C., und T. Ambler. 2003. The coexistence of transaction and relational marketing: Insights from the Chinese business context. Industrial Marketing Management 32(8): 633–642.CrossRef
go back to reference Ulaga, W., und A. Eggert. 2006. Value‐Based Differentiation in Business Relationships – Gaining and Sustaining Key Supplier Status. Journal of Marketing 70(1): 119–136.CrossRef Ulaga, W., und A. Eggert. 2006. Value‐Based Differentiation in Business Relationships – Gaining and Sustaining Key Supplier Status. Journal of Marketing 70(1): 119–136.CrossRef
go back to reference Töllner, A., Ulrich, J., Blut, M., und H. H. Holzmüller. 2013. Interaktionskompetenz: Erfolgsfaktor im industriellen Vertriebsmanagement. Marketing Review St. Gallen, Schwerpunktheft Nr. 4/2013 „Industriegütermarketing“, S. 74–87. Töllner, A., Ulrich, J., Blut, M., und H. H. Holzmüller. 2013. Interaktionskompetenz: Erfolgsfaktor im industriellen Vertriebsmanagement. Marketing Review St. Gallen, Schwerpunktheft Nr. 4/2013 „Industriegütermarketing“, S. 74–87.
go back to reference Ullrich, F. 2004. Verdünnte Verfügungsrechte. Wiesbaden: Deutscher Universitas-Verlag.CrossRef Ullrich, F. 2004. Verdünnte Verfügungsrechte. Wiesbaden: Deutscher Universitas-Verlag.CrossRef
go back to reference Webster, F.E. 1992. The Changing Role of Marketing in the Corporation. Journal of Marketing 56(10): 1–7.CrossRef Webster, F.E. 1992. The Changing Role of Marketing in the Corporation. Journal of Marketing 56(10): 1–7.CrossRef
go back to reference Weiber, R. 1997. Das Management von Geschäftsbeziehungen im Systemgeschäft. In: Geschäftsbeziehungsmanagement, Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 277–348. Berlin: Gabler.CrossRef Weiber, R. 1997. Das Management von Geschäftsbeziehungen im Systemgeschäft. In: Geschäftsbeziehungsmanagement, Hrsg. M. Kleinaltenkamp, W. Plinke, 277–348. Berlin: Gabler.CrossRef
go back to reference Weiber, R., und J. Adler. 1995. Informationsökonomisch begründete Typologisierung von Kaufprozessen. Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung 47(1): 43–65. Weiber, R., und J. Adler. 1995. Informationsökonomisch begründete Typologisierung von Kaufprozessen. Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung 47(1): 43–65.
go back to reference Weiber, R., und J. Adler. 2003. Der Wechsel von Geschäftsbeziehungen beim Kauf von Nutzungsgüter: Das Beispiel Telekommunikation. In Relationship Marketing, Hrsg. M. Rese, A. Söllner, B.P. Utzig, 71–103. Berlin: Springer.CrossRef Weiber, R., und J. Adler. 2003. Der Wechsel von Geschäftsbeziehungen beim Kauf von Nutzungsgüter: Das Beispiel Telekommunikation. In Relationship Marketing, Hrsg. M. Rese, A. Söllner, B.P. Utzig, 71–103. Berlin: Springer.CrossRef
go back to reference Weiber, R., und K. Ferreira. 2014. Entwicklungen im Relationship Marketing: Eine taxonomische Studie für den industriellen Business-to-Business-Sektor, Forschungsbericht zum Marketing Nr. 10 des Lehrstuhls für Marketing und Innovation der Universität Trier, hrsg. von R. Weiber, Trier 2014. Weiber, R., und K. Ferreira. 2014. Entwicklungen im Relationship Marketing: Eine taxonomische Studie für den industriellen Business-to-Business-Sektor, Forschungsbericht zum Marketing Nr. 10 des Lehrstuhls für Marketing und Innovation der Universität Trier, hrsg. von R. Weiber, Trier 2014.
go back to reference Weiber, R., und M. Kleinaltenkamp. 2013. Business- und Dienstleistungsmarketing. Stuttgart: Kohlhammer. Weiber, R., und M. Kleinaltenkamp. 2013. Business- und Dienstleistungsmarketing. Stuttgart: Kohlhammer.
go back to reference Weigand, R.E. 1991. Buy In-Follow On Strategies for Profit. Sloan Management Review 32(3): 29–38. Weigand, R.E. 1991. Buy In-Follow On Strategies for Profit. Sloan Management Review 32(3): 29–38.
go back to reference Williamson, O.E. 1990. Die ökonomischen Institutionen des Kapitalismus – Unternehmen, Märkte, Kooperationen. Tübingen: Mohr Siebeck. Williamson, O.E. 1990. Die ökonomischen Institutionen des Kapitalismus – Unternehmen, Märkte, Kooperationen. Tübingen: Mohr Siebeck.
Metadata
Title
Transaktions- versus Geschäftsbeziehungsmarketing
Authors
Univ.-Prof. Dr. Rolf Weiber
Katharina Ferreira, Dipl.-Kffr.
Copyright Year
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-8349-4681-2_7