Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Chapter

Interne und externe Markenkommunikation im Rahmen des Internal Branding

Authors : Christoph Burmann, Rico Piehler

Published in: Handbuch Markenführung

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Da Mitarbeiter direkt und indirekt für die Umsetzung des Markennutzenversprechens verantwortlich sind, stellt Internal Branding einen zentralen Erfolgsfaktor für das Markenmanagement dar. Die Markenkommunikation ist in diesem Zusammenhang eines der wirkungsvollsten Instrumente zur Beeinflussung von Internal Branding-Zielgrößen wie Markenwissen, Markenidentifikation, Brand Commitment und Brand Citizenship Behavior. Im Hinblick auf einen erfolgreichen Einsatz der Instrumente der internen und externen Markenkommunikation können aus der Literatur zahlreiche Anforderungen abgeleitet werden.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Acito, F., & Ford, J. D. (1980). How advertising affects employees. Business Horizons, 23(1), 53–59.CrossRef Acito, F., & Ford, J. D. (1980). How advertising affects employees. Business Horizons, 23(1), 53–59.CrossRef
go back to reference Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18.CrossRef Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18.CrossRef
go back to reference Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20–39.CrossRef Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20–39.CrossRef
go back to reference Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325–374.CrossRef Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325–374.CrossRef
go back to reference Baker, T. L., Rapp, A., Meyer, T., & Mullins, R. (2014). The role of brand communications on front line service employee beliefs, behaviors, and performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 42(6), 642–657.CrossRef Baker, T. L., Rapp, A., Meyer, T., & Mullins, R. (2014). The role of brand communications on front line service employee beliefs, behaviors, and performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 42(6), 642–657.CrossRef
go back to reference Baumgarth, C., & Schmidt, M. (2010). How strong is the business-to-business brand in the workforce? An empirically-tested model of ‚internal brand equity‘ in a business-to-business setting. Industrial Marketing Management, 39(8), 1250–1260.CrossRef Baumgarth, C., & Schmidt, M. (2010). How strong is the business-to-business brand in the workforce? An empirically-tested model of ‚internal brand equity‘ in a business-to-business setting. Industrial Marketing Management, 39(8), 1250–1260.CrossRef
go back to reference Bowers, M. R., & Martin, C. L. (2007). Trading places redux: Employees as customers, customers as employees. Journal of Services Marketing, 21(2), 88–98.CrossRef Bowers, M. R., & Martin, C. L. (2007). Trading places redux: Employees as customers, customers as employees. Journal of Services Marketing, 21(2), 88–98.CrossRef
go back to reference Brexendorf, T. O., & Tomczak, T. (2004). Interne Markenführung. In S. Albers, V. Hassmann & T. Tomczak (Hrsg.), Verkauf: Kundenmanagement, Vertriebssteuerung, E-Commerce (S. 1–26). Düsseldorf: Symposion Publishing. Brexendorf, T. O., & Tomczak, T. (2004). Interne Markenführung. In S. Albers, V. Hassmann & T. Tomczak (Hrsg.), Verkauf: Kundenmanagement, Vertriebssteuerung, E-Commerce (S. 1–26). Düsseldorf: Symposion Publishing.
go back to reference Brexendorf, T. O., Tomczak, T., Kernstock, J., Henkel, S., & Wentzel, D. (2012). Der Einsatz von Instrumenten zur Förderung von Brand Behavior. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 337–371). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Brexendorf, T. O., Tomczak, T., Kernstock, J., Henkel, S., & Wentzel, D. (2012). Der Einsatz von Instrumenten zur Förderung von Brand Behavior. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 337–371). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Bruhn, M. (1998). Interne Kommunikation. In A. Meyer (Hrsg.), Handbuch Dienstleistungs-Marketing (Bd. 1, S. 1045–1062). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.CrossRef Bruhn, M. (1998). Interne Kommunikation. In A. Meyer (Hrsg.), Handbuch Dienstleistungs-Marketing (Bd. 1, S. 1045–1062). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.CrossRef
go back to reference Bruhn, M. (1999). Internes Marketing als Forschungsgebiet der Marketingwissenschaft. In M. Bruhn (Hrsg.), Internes Marketing (2. Aufl., S. 15–44). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Bruhn, M. (1999). Internes Marketing als Forschungsgebiet der Marketingwissenschaft. In M. Bruhn (Hrsg.), Internes Marketing (2. Aufl., S. 15–44). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Bruhn, M. (2008). Der Einfluss der Mitarbeitenden auf den Markenerfolg – Konzeptualisierung und Operationalisierung Interner Markenbarometer. In H. H. Bauer, F. Huber & C.-M. Albrecht (Hrsg.), Erfolgsfaktoren der Markenführung (S. 159–177). München: Vahlen. Bruhn, M. (2008). Der Einfluss der Mitarbeitenden auf den Markenerfolg – Konzeptualisierung und Operationalisierung Interner Markenbarometer. In H. H. Bauer, F. Huber & C.-M. Albrecht (Hrsg.), Erfolgsfaktoren der Markenführung (S. 159–177). München: Vahlen.
go back to reference Bruhn, M. (2014). Unternehmens- und Marketingkommunikation (3. Aufl.). München: Vahlen. Bruhn, M. (2014). Unternehmens- und Marketingkommunikation (3. Aufl.). München: Vahlen.
go back to reference Bruhn, M., Batt, V., & Holzer, M. (2013). Der Einfluss des Sponsoring auf das Markenverhalten von Mitarbeitenden. Die Unternehmung, 67(3), 289–308.CrossRef Bruhn, M., Batt, V., & Holzer, M. (2013). Der Einfluss des Sponsoring auf das Markenverhalten von Mitarbeitenden. Die Unternehmung, 67(3), 289–308.CrossRef
go back to reference Burmann, C., & Piehler, R. (2013). Employer Branding vs. Internal Branding: Ein Vorschlag zur Integration im Rahmen der identitätsbasierten Markenführung. Die Unternehmung, 67(3), 223–245.CrossRef Burmann, C., & Piehler, R. (2013). Employer Branding vs. Internal Branding: Ein Vorschlag zur Integration im Rahmen der identitätsbasierten Markenführung. Die Unternehmung, 67(3), 223–245.CrossRef
go back to reference Burmann, C., & Zeplin, S. (2005a). Building brand commitment: A behavioural approach to internal brand management. Journal of Brand Management, 12(4), 279–300.CrossRef Burmann, C., & Zeplin, S. (2005a). Building brand commitment: A behavioural approach to internal brand management. Journal of Brand Management, 12(4), 279–300.CrossRef
go back to reference Burmann, C., & Zeplin, S. (2005b). Innengerichtetes identitätsbasiertes Markenmanagement. In H. Meffert, C. Burmann & M. Koers (Hrsg.), Markenmanagement (2. Aufl., S. 113–138). Wiesbaden: Gabler. Burmann, C., & Zeplin, S. (2005b). Innengerichtetes identitätsbasiertes Markenmanagement. In H. Meffert, C. Burmann & M. Koers (Hrsg.), Markenmanagement (2. Aufl., S. 113–138). Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Burmann, C., Zeplin, S., & Riley, N.-M. (2009). Key determinants of internal brand management success: An exploratory empirical analysis. Journal of Brand Management, 16(4), 264–284.CrossRef Burmann, C., Zeplin, S., & Riley, N.-M. (2009). Key determinants of internal brand management success: An exploratory empirical analysis. Journal of Brand Management, 16(4), 264–284.CrossRef
go back to reference Burmann, C., Halaszovich, T., Schade, M., & Hemmann, F. (2015). Identitätsbasierte Markenführung (2. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Burmann, C., Halaszovich, T., Schade, M., & Hemmann, F. (2015). Identitätsbasierte Markenführung (2. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Chernatony, L. de, Cottam, S., & Segal-Horn, S. (2006). Communicating services brands’ values internally and externally. Service Industries Journal, 26(8), 819–836. Chernatony, L. de, Cottam, S., & Segal-Horn, S. (2006). Communicating services brands’ values internally and externally. Service Industries Journal, 26(8), 819–836.
go back to reference Dean, D., Arroyo-Gamez, R. E., Punjaisri, K., & Pich, C. (2016). Internal brand co-creation: The experiential brand meaning cycle in higher education. Journal of Business Research, 69(8), 3041–3048.CrossRef Dean, D., Arroyo-Gamez, R. E., Punjaisri, K., & Pich, C. (2016). Internal brand co-creation: The experiential brand meaning cycle in higher education. Journal of Business Research, 69(8), 3041–3048.CrossRef
go back to reference Delgado-Ballester, E., Munuera-Alemán, J. L., & Yagüe-Guillén, M. J. (2003). Development and validation of a brand trust scale. International Journal of Market Research, 45(1), 35–53. Delgado-Ballester, E., Munuera-Alemán, J. L., & Yagüe-Guillén, M. J. (2003). Development and validation of a brand trust scale. International Journal of Market Research, 45(1), 35–53.
go back to reference Du Preez, R., & Bendixen, M. T. (2015). The impact of internal brand management on employee job satisfaction, brand commitment and intention to stay. International Journal of Bank Marketing, 33(1), 78–91.CrossRef Du Preez, R., & Bendixen, M. T. (2015). The impact of internal brand management on employee job satisfaction, brand commitment and intention to stay. International Journal of Bank Marketing, 33(1), 78–91.CrossRef
go back to reference Eisend, M. (2003). Glaubwürdigkeit in der Marketingkommunikation. Wiesbaden: Gabler.CrossRef Eisend, M. (2003). Glaubwürdigkeit in der Marketingkommunikation. Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., & Eichenauer, S. (2016). Bedeutung der Internen Kommunikation für die Unternehmenskommunikation. In M. Bruhn, F.-R. Esch & T. Langner (Hrsg.), Handbuch Instrumente der Kommunikation: Grundlagen – Innovative Ansätze – Praktische Umsetzungen (2. Aufl., S. 301–324). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Esch, F.-R., & Eichenauer, S. (2016). Bedeutung der Internen Kommunikation für die Unternehmenskommunikation. In M. Bruhn, F.-R. Esch & T. Langner (Hrsg.), Handbuch Instrumente der Kommunikation: Grundlagen – Innovative Ansätze – Praktische Umsetzungen (2. Aufl., S. 301–324). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., & Knörle, C. (2012). Führungskräfte als Markenbotschafter. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 373–387). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Esch, F.-R., & Knörle, C. (2012). Führungskräfte als Markenbotschafter. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 373–387). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., & Strödter, K. (2012). Aufbau des Markencommitment in Abhängigkeit des Mitarbeiter-Marken-Fits. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 141–159). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Esch, F.-R., & Strödter, K. (2012). Aufbau des Markencommitment in Abhängigkeit des Mitarbeiter-Marken-Fits. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 141–159). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., Rutenberg, J., Strödter, K., & Vallaster, C. (2005). Verankerung der Markenidentität durch Behavioral Branding. In F.-R. Esch (Hrsg.), Moderne Markenführung (4. Aufl., S. 985–1008). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Esch, F.-R., Rutenberg, J., Strödter, K., & Vallaster, C. (2005). Verankerung der Markenidentität durch Behavioral Branding. In F.-R. Esch (Hrsg.), Moderne Markenführung (4. Aufl., S. 985–1008). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., Strödter, K., & Fischer, A. (2006). Behavioral Branding: Wege der Marke zu Managern und Mitarbeitern. In A. Strebinger, W. Mayerhofer & H. Kurz (Hrsg.), Werbe- und Markenforschung (S. 403–433). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Esch, F.-R., Strödter, K., & Fischer, A. (2006). Behavioral Branding: Wege der Marke zu Managern und Mitarbeitern. In A. Strebinger, W. Mayerhofer & H. Kurz (Hrsg.), Werbe- und Markenforschung (S. 403–433). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., Fischer, A., & Strödter, K. (2012a). Abstrakte Markenwerte in konkretes Verhalten übersetzen. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 161–180). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Esch, F.-R., Fischer, A., & Strödter, K. (2012a). Abstrakte Markenwerte in konkretes Verhalten übersetzen. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 161–180). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., Fischer, A., & Strödter, K. (2012b). Interne Kommunikation zum Aufbau von Markenwissen bei den Mitarbeitern. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 101–120). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Esch, F.-R., Fischer, A., & Strödter, K. (2012b). Interne Kommunikation zum Aufbau von Markenwissen bei den Mitarbeitern. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 101–120). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., Hartmann, K., & Strödter, K. (2012c). Analyse und Stärkung des Markencommitment in Unternehmen. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 121–139). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Esch, F.-R., Hartmann, K., & Strödter, K. (2012c). Analyse und Stärkung des Markencommitment in Unternehmen. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 121–139). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., Baum, M., & Frisch, J. C. (2013). Aufbau von Markencommitment bei Mitarbeitern. Die Unternehmung, 67(3), 246–270.CrossRef Esch, F.-R., Baum, M., & Frisch, J. C. (2013). Aufbau von Markencommitment bei Mitarbeitern. Die Unternehmung, 67(3), 246–270.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R., Knörle, C., & Strödter, K. (2014). Internal Branding – Wie Sie mit Mitarbeitern die Marke stark machen. München: Vahlen. Esch, F.-R., Knörle, C., & Strödter, K. (2014). Internal Branding – Wie Sie mit Mitarbeitern die Marke stark machen. München: Vahlen.
go back to reference Gautam, T., Van Dick, R., & Wagner, U. (2004). Organizational identification and organizational commitment: Distinct aspects of two related concepts. Asian Journal of Social Psychology, 7(3), 301–315.CrossRef Gautam, T., Van Dick, R., & Wagner, U. (2004). Organizational identification and organizational commitment: Distinct aspects of two related concepts. Asian Journal of Social Psychology, 7(3), 301–315.CrossRef
go back to reference George, W. R., & Berry, L. L. (1981). Guidelines for the advertising of services. Business Horizons, 24(4), 52–56.CrossRef George, W. R., & Berry, L. L. (1981). Guidelines for the advertising of services. Business Horizons, 24(4), 52–56.CrossRef
go back to reference Gilly, M. C., & Wolfinbarger, M. F. (1998). Advertising’s internal audience. Journal of Marketing, 62(1), 69–88.CrossRef Gilly, M. C., & Wolfinbarger, M. F. (1998). Advertising’s internal audience. Journal of Marketing, 62(1), 69–88.CrossRef
go back to reference Graham, J. W. (1991). An essay on organizational citizenship behavior. Employee Responsibilities and Rights Journal, 4(4), 249–270.CrossRef Graham, J. W. (1991). An essay on organizational citizenship behavior. Employee Responsibilities and Rights Journal, 4(4), 249–270.CrossRef
go back to reference Hackman, J. R., & Lawler, E. E. (1971). Employee reactions to job characteristics. Journal of Applied Psychology, 55(3), 259–286.CrossRef Hackman, J. R., & Lawler, E. E. (1971). Employee reactions to job characteristics. Journal of Applied Psychology, 55(3), 259–286.CrossRef
go back to reference Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance, 16(2), 250–279.CrossRef Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance, 16(2), 250–279.CrossRef
go back to reference Harris, F., & de Chernatony, L. (2001). Corporate branding and corporate brand performance. European Journal of Marketing, 35(3/4), 441–456.CrossRef Harris, F., & de Chernatony, L. (2001). Corporate branding and corporate brand performance. European Journal of Marketing, 35(3/4), 441–456.CrossRef
go back to reference Hartmann, K. (2010). Wirkung der Markenwahrnehmung auf das Markencommitment von Mitarbeitern. Hamburg: Kovač. Hartmann, K. (2010). Wirkung der Markenwahrnehmung auf das Markencommitment von Mitarbeitern. Hamburg: Kovač.
go back to reference Henkel, S. (2008). Werbung als Verhaltensvorbild für Mitarbeiter. Hamburg: Kovač. Henkel, S. (2008). Werbung als Verhaltensvorbild für Mitarbeiter. Hamburg: Kovač.
go back to reference Henkel, S., Tomczak, T., Heitmann, M., & Herrmann, A. (2007). Managing brand consistent employee behaviour: Relevance and managerial control of behavioural branding. Journal of Product & Brand Management, 16(5), 310–320.CrossRef Henkel, S., Tomczak, T., Heitmann, M., & Herrmann, A. (2007). Managing brand consistent employee behaviour: Relevance and managerial control of behavioural branding. Journal of Product & Brand Management, 16(5), 310–320.CrossRef
go back to reference Henkel, S., Wentzel, D., & Tomczak, T. (2009). Die Rolle der Werbung in der internen Markenführung. Marketing ZFP, 31(1), 43–56.CrossRef Henkel, S., Wentzel, D., & Tomczak, T. (2009). Die Rolle der Werbung in der internen Markenführung. Marketing ZFP, 31(1), 43–56.CrossRef
go back to reference Henkel, S., Tomczak, T., & Jenewein, W. (2012). Werbung als Verhaltensvorbild für Mitarbeiter. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 443–467). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Henkel, S., Tomczak, T., & Jenewein, W. (2012). Werbung als Verhaltensvorbild für Mitarbeiter. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 443–467). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Herbst, U. (2005). Corporate Branding als Herausforderung an die interne Kommunikation. In J. Klewes (Hrsg.), Unternehmenskommunikation auf dem Prüfstand (S. 113–145). Wiesbaden: DUV.CrossRef Herbst, U. (2005). Corporate Branding als Herausforderung an die interne Kommunikation. In J. Klewes (Hrsg.), Unternehmenskommunikation auf dem Prüfstand (S. 113–145). Wiesbaden: DUV.CrossRef
go back to reference Herrmann, A., Huber, F., & Wittke-Kothe, C. (2002). Interne Markenführung – Verankerung der Markenidentität im Mitarbeiterverhalten. Journal für Betriebswirtschaft, 52(5–6), 186–205. Herrmann, A., Huber, F., & Wittke-Kothe, C. (2002). Interne Markenführung – Verankerung der Markenidentität im Mitarbeiterverhalten. Journal für Betriebswirtschaft, 52(5–6), 186–205.
go back to reference Homburg, C., & Bruhn, M. (2013). Kundenbindungsmanagement – Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Problemstellungen. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement (8. Aufl., S. 3–39). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Homburg, C., & Bruhn, M. (2013). Kundenbindungsmanagement – Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Problemstellungen. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement (8. Aufl., S. 3–39). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Homburg, C., Koschate, N., & Becker, A. (2005). Messung von Markenzufriedenheit und Markenloyalität. In F.-R. Esch (Hrsg.), Moderne Markenführung (4. Aufl., S. 1393–1408). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Homburg, C., Koschate, N., & Becker, A. (2005). Messung von Markenzufriedenheit und Markenloyalität. In F.-R. Esch (Hrsg.), Moderne Markenführung (4. Aufl., S. 1393–1408). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Homburg, C., Becker, A., & Hentschel, F. (2013). Der Zusammenhang zwischen Kundenzufriedenheit und Kundenbindung. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement (8. Aufl., S. 101–134). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Homburg, C., Becker, A., & Hentschel, F. (2013). Der Zusammenhang zwischen Kundenzufriedenheit und Kundenbindung. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement (8. Aufl., S. 101–134). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Huber, F., Regier, S., & Vollhardt, K. (2006). Determinanten des Markenvertrauens und dessen Einfluss auf die Markenloyalität. In H. H. Bauer, M. M. Neumann & A. Schüle (Hrsg.), Konsumentenvertrauen (S. 235–247). München: Vahlen. Huber, F., Regier, S., & Vollhardt, K. (2006). Determinanten des Markenvertrauens und dessen Einfluss auf die Markenloyalität. In H. H. Bauer, M. M. Neumann & A. Schüle (Hrsg.), Konsumentenvertrauen (S. 235–247). München: Vahlen.
go back to reference Hughes, D. E. (2013). This ad’s for you: The indirect effect of advertising perceptions on salesperson effort and performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(1), 1–18.CrossRef Hughes, D. E. (2013). This ad’s for you: The indirect effect of advertising perceptions on salesperson effort and performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(1), 1–18.CrossRef
go back to reference Joachimsthaler, E. (2002). Mitarbeiter – Die vergessene Zielgruppe für Markenerfolge. Absatzwirtschaft, 45(11), 28–34. Joachimsthaler, E. (2002). Mitarbeiter – Die vergessene Zielgruppe für Markenerfolge. Absatzwirtschaft, 45(11), 28–34.
go back to reference Johnson, M. D., Morgeson, F. P., & Hekman, D. R. (2012). Cognitive and affective identification: Exploring the links between different forms of social identification and personality with work attitudes and behavior. Journal of Organizational Behavior, 33(8), 1142–1167.CrossRef Johnson, M. D., Morgeson, F. P., & Hekman, D. R. (2012). Cognitive and affective identification: Exploring the links between different forms of social identification and personality with work attitudes and behavior. Journal of Organizational Behavior, 33(8), 1142–1167.CrossRef
go back to reference Kernstock, J., & Brexendorf, T. O. (2014). Corporate Brand Management gegenüber Mitarbeitern gestalten. In F.-R. Esch, T. Tomczak, J. Kernstock & T. Langner (Hrsg.), Corporate Brand Management (3. Aufl., S. 243–265). Wiesbaden: Springer Gabler. Kernstock, J., & Brexendorf, T. O. (2014). Corporate Brand Management gegenüber Mitarbeitern gestalten. In F.-R. Esch, T. Tomczak, J. Kernstock & T. Langner (Hrsg.), Corporate Brand Management (3. Aufl., S. 243–265). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Kimpakorn, N., & Tocquer, G. (2009). Employees’ commitment to brands in the service sector: Luxury hotel chains in Thailand. Journal of Brand Management, 16(8), 532–544.CrossRef Kimpakorn, N., & Tocquer, G. (2009). Employees’ commitment to brands in the service sector: Luxury hotel chains in Thailand. Journal of Brand Management, 16(8), 532–544.CrossRef
go back to reference Kimpakorn, N., & Tocquer, G. (2010). Service brand equity and employee brand commitment. Journal of Services Marketing, 24(5), 378–388.CrossRef Kimpakorn, N., & Tocquer, G. (2010). Service brand equity and employee brand commitment. Journal of Services Marketing, 24(5), 378–388.CrossRef
go back to reference King, C., & Grace, D. (2008). Internal branding: Exploring the employee’s perspective. Journal of Brand Management, 15(5), 358–372.CrossRef King, C., & Grace, D. (2008). Internal branding: Exploring the employee’s perspective. Journal of Brand Management, 15(5), 358–372.CrossRef
go back to reference King, C., & Grace, D. (2010). Building and measuring employee-based brand equity. European Journal of Marketing, 44(7/8), 938–971.CrossRef King, C., & Grace, D. (2010). Building and measuring employee-based brand equity. European Journal of Marketing, 44(7/8), 938–971.CrossRef
go back to reference King, C., & Grace, D. (2012). Examining the antecedents of positive employee brand-related attitudes and behaviours. European Journal of Marketing, 46(3), 469–488.CrossRef King, C., & Grace, D. (2012). Examining the antecedents of positive employee brand-related attitudes and behaviours. European Journal of Marketing, 46(3), 469–488.CrossRef
go back to reference King, C., Grace, D., & Funk, D. C. (2012). Employee brand equity: Scale development and validation. Journal of Brand Management, 19(4), 268–288.CrossRef King, C., Grace, D., & Funk, D. C. (2012). Employee brand equity: Scale development and validation. Journal of Brand Management, 19(4), 268–288.CrossRef
go back to reference Kreutzer, R. T. (2014). Internal Branding. Wiesbaden: Springer Gabler. Kreutzer, R. T. (2014). Internal Branding. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Löhndorf, B., & Diamantopoulos, A. (2014). Internal branding: Social identity and social exchange perspectives on turning employees into brand champions. Journal of Service Research, 17(3), 310–325.CrossRef Löhndorf, B., & Diamantopoulos, A. (2014). Internal branding: Social identity and social exchange perspectives on turning employees into brand champions. Journal of Service Research, 17(3), 310–325.CrossRef
go back to reference Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the re-formulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103–123.CrossRef Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the re-formulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103–123.CrossRef
go back to reference Mahnert, K. F., & Torres, A. M. (2007). The brand inside: The factors of failure and success in internal branding. Irish Marketing Review, 19(1/2), 54–63. Mahnert, K. F., & Torres, A. M. (2007). The brand inside: The factors of failure and success in internal branding. Irish Marketing Review, 19(1/2), 54–63.
go back to reference Matanda, M. J., & Ndubisi, N. O. (2013). Internal marketing, internal branding, and organisational outcomes: The moderating role of perceived goal congruence. Journal of Marketing Management, 29(9/10), 1030–1055.CrossRef Matanda, M. J., & Ndubisi, N. O. (2013). Internal marketing, internal branding, and organisational outcomes: The moderating role of perceived goal congruence. Journal of Marketing Management, 29(9/10), 1030–1055.CrossRef
go back to reference Meffert, H., Burmann, C., & Kirchgeorg, M. (2015). Marketing (12. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler. Meffert, H., Burmann, C., & Kirchgeorg, M. (2015). Marketing (12. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Merrilees, B., & Frazer, L. (2013). Internal branding: Franchisor leadership as a critical determinant. Journal of Business Research, 66(2), 158–164.CrossRef Merrilees, B., & Frazer, L. (2013). Internal branding: Franchisor leadership as a critical determinant. Journal of Business Research, 66(2), 158–164.CrossRef
go back to reference Meyer, J. P., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace: Toward a general model. Human Resource Management Review, 11(3), 299–326.CrossRef Meyer, J. P., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace: Toward a general model. Human Resource Management Review, 11(3), 299–326.CrossRef
go back to reference Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 20–52.CrossRef Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 20–52.CrossRef
go back to reference Morhart, F. (2008). Brand-specific leadership: On its effects and trainability. St. Gallen: Difo-Druck GmbH. Morhart, F. (2008). Brand-specific leadership: On its effects and trainability. St. Gallen: Difo-Druck GmbH.
go back to reference Morhart, F. M., Herzog, W., & Tomczak, T. (2009). Brand-specific leadership: Turning employees into brand champions. Journal of Marketing, 73(5), 122–142.CrossRef Morhart, F. M., Herzog, W., & Tomczak, T. (2009). Brand-specific leadership: Turning employees into brand champions. Journal of Marketing, 73(5), 122–142.CrossRef
go back to reference Morhart, F., Jenewein, W., & Tomczak, T. (2012). Mit transformationaler Führung das Brand Behavior stärken. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 389–406). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Morhart, F., Jenewein, W., & Tomczak, T. (2012). Mit transformationaler Führung das Brand Behavior stärken. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 389–406). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2015). The impact of franchisor support, brand commitment, brand citizenship behavior, and franchisee experience on franchisee-perceived brand image. Journal of Business Research, 68(9), 1886–1894.CrossRef Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2015). The impact of franchisor support, brand commitment, brand citizenship behavior, and franchisee experience on franchisee-perceived brand image. Journal of Business Research, 68(9), 1886–1894.CrossRef
go back to reference Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2016). Franchisee-based brand equity: The role of brand relationship quality and brand citizenship behavior. Industrial Marketing Management, 52, 163–174.CrossRef Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2016). Franchisee-based brand equity: The role of brand relationship quality and brand citizenship behavior. Industrial Marketing Management, 52, 163–174.CrossRef
go back to reference Piehler, R. (2011). Interne Markenführung – Theoretisches Konzept und fallstudienbasierte Evidenz. Wiesbaden: Gabler.CrossRef Piehler, R. (2011). Interne Markenführung – Theoretisches Konzept und fallstudienbasierte Evidenz. Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Piehler, R., Hanisch, S., & Burmann, C. (2015). Internal Branding – Relevance, Management and Challenges. Marketing Review St. Gallen, 32(1), 52–60.CrossRef Piehler, R., Hanisch, S., & Burmann, C. (2015). Internal Branding – Relevance, Management and Challenges. Marketing Review St. Gallen, 32(1), 52–60.CrossRef
go back to reference Piehler, R., King, C., Burmann, C., & Xiong, L. (2016). The importance of employee brand understanding, brand identification, and brand commitment in realizing brand citizenship behaviour. European Journal of Marketing, 50(9/10), 1575–1601.CrossRef Piehler, R., King, C., Burmann, C., & Xiong, L. (2016). The importance of employee brand understanding, brand identification, and brand commitment in realizing brand citizenship behaviour. European Journal of Marketing, 50(9/10), 1575–1601.CrossRef
go back to reference Porricelli, M. S., Yurova, Y., Abratt, R., & Bendixen, M. (2014). Antecedents of brand citizenship behavior in retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5), 745–752.CrossRef Porricelli, M. S., Yurova, Y., Abratt, R., & Bendixen, M. (2014). Antecedents of brand citizenship behavior in retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5), 745–752.CrossRef
go back to reference Punjaisri, K., & Wilson, A. (2007). The role of internal branding in the delivery of employee brand promise. Journal of Brand Management, 15(1), 57–70.CrossRef Punjaisri, K., & Wilson, A. (2007). The role of internal branding in the delivery of employee brand promise. Journal of Brand Management, 15(1), 57–70.CrossRef
go back to reference Punjaisri, K., & Wilson, A. (2011). Internal branding process: Key mechanisms, outcomes and moderating factors. European Journal of Marketing, 45(9/10), 1521–1537.CrossRef Punjaisri, K., & Wilson, A. (2011). Internal branding process: Key mechanisms, outcomes and moderating factors. European Journal of Marketing, 45(9/10), 1521–1537.CrossRef
go back to reference Punjaisri, K., Wilson, A., & Evanschitzky, H. (2008). Exploring the influences of internal branding on employees’ brand promise delivery: Implications for strengthening customer-brand relationships. Journal of Relationship Marketing, 7(4), 407–424.CrossRef Punjaisri, K., Wilson, A., & Evanschitzky, H. (2008). Exploring the influences of internal branding on employees’ brand promise delivery: Implications for strengthening customer-brand relationships. Journal of Relationship Marketing, 7(4), 407–424.CrossRef
go back to reference Punjaisri, K., Evanschitzky, H., & Wilson, A. (2009). Internal branding: An enabler of employees’ brand-supporting behaviours. Journal of Service Management, 20(2), 209–226.CrossRef Punjaisri, K., Evanschitzky, H., & Wilson, A. (2009). Internal branding: An enabler of employees’ brand-supporting behaviours. Journal of Service Management, 20(2), 209–226.CrossRef
go back to reference Ravald, A., & Grönroos, C. (1996). The value concept and relationship marketing. European Journal of Marketing, 30(2), 19–30.CrossRef Ravald, A., & Grönroos, C. (1996). The value concept and relationship marketing. European Journal of Marketing, 30(2), 19–30.CrossRef
go back to reference Riketta, M. (2005). Organizational identification: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 358–384.CrossRef Riketta, M. (2005). Organizational identification: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 358–384.CrossRef
go back to reference Saleem, F. Z., & Iglesias, O. (2016). Mapping the domain of the fragmented field of internal branding. Journal of Product & Brand Management, 25(1), 43–57.CrossRef Saleem, F. Z., & Iglesias, O. (2016). Mapping the domain of the fragmented field of internal branding. Journal of Product & Brand Management, 25(1), 43–57.CrossRef
go back to reference Sander, M., & Weywara, B. (2006). Markenvertrauen im Rahmen des Markenmanagements. In H. H. Bauer, M. M. Neumann & A. Schüle (Hrsg.), Konsumentenvertrauen (S. 249–264). München: Vahlen. Sander, M., & Weywara, B. (2006). Markenvertrauen im Rahmen des Markenmanagements. In H. H. Bauer, M. M. Neumann & A. Schüle (Hrsg.), Konsumentenvertrauen (S. 249–264). München: Vahlen.
go back to reference Sirianni, N. J., Bitner, M. J., Brown, S. W., & Mandel, N. (2013). Branded service encounters: Strategically aligning employee behavior with the brand positioning. Journal of Marketing, 77(6), 108–123.CrossRef Sirianni, N. J., Bitner, M. J., Brown, S. W., & Mandel, N. (2013). Branded service encounters: Strategically aligning employee behavior with the brand positioning. Journal of Marketing, 77(6), 108–123.CrossRef
go back to reference Strödter, K. (2008). Markencommitment bei Mitarbeitern. Berlin: Logos. Strödter, K. (2008). Markencommitment bei Mitarbeitern. Berlin: Logos.
go back to reference Tajfel, H. (1978). Social categorization, social identity and social comparison. In H. Tajfel (Hrsg.), Differentiation between social groups (S. 61–76). London: Academic Press. Tajfel, H. (1978). Social categorization, social identity and social comparison. In H. Tajfel (Hrsg.), Differentiation between social groups (S. 61–76). London: Academic Press.
go back to reference Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, 33, 1–39.CrossRef Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, 33, 1–39.CrossRef
go back to reference Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W. G. Austin (Hrsg.), Psychology of intergroup relations (2. Aufl., S. 7–24). Chicago: Nelson-Hall. Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W. G. Austin (Hrsg.), Psychology of intergroup relations (2. Aufl., S. 7–24). Chicago: Nelson-Hall.
go back to reference Terglav, K., Konečnik Ruzzier, M., & Kaše, R. (2016). Internal branding process: Exploring the role of mediators in top management’s leadership-commitment relationship. International Journal of Hospitality Management, 54, 1–11.CrossRef Terglav, K., Konečnik Ruzzier, M., & Kaše, R. (2016). Internal branding process: Exploring the role of mediators in top management’s leadership-commitment relationship. International Journal of Hospitality Management, 54, 1–11.CrossRef
go back to reference Thomson, K., de Chernatony, L., Arganbright, L., & Khan, S. (1999). The buy-in benchmark: How staff understanding and commitment impact brand and business performance. Journal of Marketing Management, 15(8), 819–835.CrossRef Thomson, K., de Chernatony, L., Arganbright, L., & Khan, S. (1999). The buy-in benchmark: How staff understanding and commitment impact brand and business performance. Journal of Marketing Management, 15(8), 819–835.CrossRef
go back to reference Tomczak, T., Esch, F.-R., Kernstock, J., & Herrmann, A. (2012). Behavioral Branding (3. Aufl.). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Tomczak, T., Esch, F.-R., Kernstock, J., & Herrmann, A. (2012). Behavioral Branding (3. Aufl.). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Tuominen, S., Hirvonen, S., Reijonen, H., & Laukkanen, T. (2016). The internal branding process and financial performance in service companies: An examination of the required steps. Journal of Brand Management, 23(3), 306–326.CrossRef Tuominen, S., Hirvonen, S., Reijonen, H., & Laukkanen, T. (2016). The internal branding process and financial performance in service companies: An examination of the required steps. Journal of Brand Management, 23(3), 306–326.CrossRef
go back to reference Vallaster, C., & de Chernatony, L. (2005). Internationalisation of services brands: The role of leadership during the internal brand building process. Journal of Marketing Management, 21(1/2), 181–203.CrossRef Vallaster, C., & de Chernatony, L. (2005). Internationalisation of services brands: The role of leadership during the internal brand building process. Journal of Marketing Management, 21(1/2), 181–203.CrossRef
go back to reference Vallaster, C., & de Chernatony, L. (2006). Internal brand building and structuration: The role of leadership. European Journal of Marketing, 40(7/8), 761–784.CrossRef Vallaster, C., & de Chernatony, L. (2006). Internal brand building and structuration: The role of leadership. European Journal of Marketing, 40(7/8), 761–784.CrossRef
go back to reference Van Dyne, L., Graham, J. W., & Dienesch, R. M. (1994). Organizational citizenship behavior: Construct redefinition, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 37(4), 765–802. Van Dyne, L., Graham, J. W., & Dienesch, R. M. (1994). Organizational citizenship behavior: Construct redefinition, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 37(4), 765–802.
go back to reference Wentzel, D., Henkel, S., & Tomczak, T. (2010). Can I live up to that ad? Impact of implicit theories of ability on service employees’ responses to advertising. Journal of Service Research, 13(2), 137–152.CrossRef Wentzel, D., Henkel, S., & Tomczak, T. (2010). Can I live up to that ad? Impact of implicit theories of ability on service employees’ responses to advertising. Journal of Service Research, 13(2), 137–152.CrossRef
go back to reference Wentzel, D., Tomczak, T., Kernstock, J., Brexendorf, T. O., & Henkel, S. (2012). Der Funnel als Analyse- und Steuerungsinstrument von Brand Behavior. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 81–99). Wiesbaden: Gabler.CrossRef Wentzel, D., Tomczak, T., Kernstock, J., Brexendorf, T. O., & Henkel, S. (2012). Der Funnel als Analyse- und Steuerungsinstrument von Brand Behavior. In T. Tomczak, F.-R. Esch, J. Kernstock & A. Herrmann (Hrsg.), Behavioral Branding (3. Aufl., S. 81–99). Wiesbaden: Gabler.CrossRef
go back to reference Wolfinbarger, M. F., & Gilly, M. C. (1991). A conceptual model of the impact of advertising on services. Psychology and Marketing, 8(3), 215–237.CrossRef Wolfinbarger, M. F., & Gilly, M. C. (1991). A conceptual model of the impact of advertising on services. Psychology and Marketing, 8(3), 215–237.CrossRef
go back to reference Wolfinbarger, M. F., & Gilly, M. C. (2005). How firm advertising affects employees’ trust, organizational identification, and customer focus. MSI-Reports, 05–002, 20–39. Wolfinbarger, M. F., & Gilly, M. C. (2005). How firm advertising affects employees’ trust, organizational identification, and customer focus. MSI-Reports, 05–002, 20–39.
go back to reference Xiong, L., King, C., & Piehler, R. (2013). ‚That’s not my job‘: Exploring the employee perspective to becoming brand ambassadors. International Journal of Hospitality Management, 35(December), 348–359.CrossRef Xiong, L., King, C., & Piehler, R. (2013). ‚That’s not my job‘: Exploring the employee perspective to becoming brand ambassadors. International Journal of Hospitality Management, 35(December), 348–359.CrossRef
go back to reference Zeplin, S. (2006). Innengerichtetes identitätsbasiertes Markenmanagement. Wiesbaden: Gabler. Zeplin, S. (2006). Innengerichtetes identitätsbasiertes Markenmanagement. Wiesbaden: Gabler.
Metadata
Title
Interne und externe Markenkommunikation im Rahmen des Internal Branding
Authors
Christoph Burmann
Rico Piehler
Copyright Year
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-13342-9_50