Skip to main content

2013 | OriginalPaper | Buchkapitel

135. An Empirical Study of Customers’ Intentions by Using Logistics Information Systems (LIS)

verfasst von : Yu Liu

Erschienen in: Emerging Technologies for Information Systems, Computing, and Management

Verlag: Springer New York

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In order to gain new insights into the determinants of behavioral intention to use LIS, this paper proposes a theoretical model that augments the technology acceptance model (TAM) with three new constructs: trust, flow experience and social influence. The paper examines issues related to behavioral intention to use LIS from the viewpoint of customers. Also within the model framework, the paper investigates the effect of behavioral attitude on behavioral intention. To test the model, structural equation modeling is employed to analyze data collected from 248 respondents in Korea. Empirical results show that consumer’s attitude in LISs’ use is determined by technology and social factors. There is also a significant impact of customer’s attitude on customer’s intention. This research provides a theoretical foundation for academics and also practical guidelines for logistics service providers in dealing with LIS aspects.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yoon, S.: The antecedents and consequences of trust in online-purchase decisions. J. Interact. Mark. 6(2), 36–45 (2002) Yoon, S.: The antecedents and consequences of trust in online-purchase decisions. J. Interact. Mark. 6(2), 36–45 (2002)
2.
Zurück zum Zitat Davis, F.D., Bagozzi, R.P., Warshaw, P.R.: User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Manag. Sci. 35, 982–1003 (1989)CrossRef Davis, F.D., Bagozzi, R.P., Warshaw, P.R.: User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Manag. Sci. 35, 982–1003 (1989)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Mayer, R.G., Davis, J.H., Schoolman, F.D.: An integrative model of organizational trust. Acad. Manag. Rev. 20(3), 709–734 (1995) Mayer, R.G., Davis, J.H., Schoolman, F.D.: An integrative model of organizational trust. Acad. Manag. Rev. 20(3), 709–734 (1995)
4.
Zurück zum Zitat Kelman, H.C.: Compliance, identification, and internalization: three processes of attitude change. J. Conflict Resolut. 2, 51–60 (1958)CrossRef Kelman, H.C.: Compliance, identification, and internalization: three processes of attitude change. J. Conflict Resolut. 2, 51–60 (1958)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Mukherjee, A., Nath, P.: A model of trust in online relationship banking. Int. J. Bank Mark., pp. 5–15 (2003) Mukherjee, A., Nath, P.: A model of trust in online relationship banking. Int. J. Bank Mark., pp. 5–15 (2003)
6.
Zurück zum Zitat Nunnally, J.C.: Psychometric theory. McGraw-Hill, New York, pp. 23–45 (1978) Nunnally, J.C.: Psychometric theory. McGraw-Hill, New York, pp. 23–45 (1978)
7.
Zurück zum Zitat Steiger, J.H.: Structural model evaluation and modification: an interval estimation approach. Multivar. Behav. Res. 25, 173–180 (1990)CrossRef Steiger, J.H.: Structural model evaluation and modification: an interval estimation approach. Multivar. Behav. Res. 25, 173–180 (1990)CrossRef
Metadaten
Titel
An Empirical Study of Customers’ Intentions by Using Logistics Information Systems (LIS)
verfasst von
Yu Liu
Copyright-Jahr
2013
Verlag
Springer New York
DOI
https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7010-6_135

Neuer Inhalt