Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.07.2011 | Original Article | Ausgabe 3/2011 Open Access

Social Network Analysis and Mining 3/2011

Analysis of user keyword similarity in online social networks

Zeitschrift:
Social Network Analysis and Mining > Ausgabe 3/2011
Autoren:
Prantik Bhattacharyya, Ankush Garg, Shyhtsun Felix Wu

Abstract

How do two people become friends? What role does homophily play in bringing two people closer to help them forge friendship? Is the similarity between two friends different from the similarity between any two people? How does the similarity between a friend of a friend compare to similarity between direct friends? In this work, our goal is to answer these questions. We study the relationship between semantic similarity of user profile entries and the social network topology. A user profile in an on-line social network is characterized by its profile entries. The entries are termed as user keywords. We develop a model to relate keywords based on their semantic relationship and define similarity functions to quantify the similarity between a pair of users. First, we present a ‘forest model’ to categorize keywords across multiple categorization trees and define the notion of distance between keywords. Second, we use the keyword distance to define similarity functions between a pair of users. Third, we analyze a set of Facebook data according to the model to determine the effect of homophily in on-line social networks. Based on our evaluations, we conclude that direct friends are more similar than any other user pair. However, the more striking observation is that except for direct friends, similarities between users are approximately equal, irrespective of the topological distance between them.

Unsere Produktempfehlungen

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Basis-Abo der Gesellschaft für Informatik

Sie erhalten uneingeschränkten Vollzugriff auf die Inhalte der Fachgebiete Business IT + Informatik und Management + Führung und damit auf über 30.000 Fachbücher und ca. 130 Fachzeitschriften.

Premium-Abo der Gesellschaft für Informatik

Sie erhalten uneingeschränkten Vollzugriff auf alle acht Fachgebiete von Springer Professional und damit auf über 45.000 Fachbücher und ca. 300 Fachzeitschriften.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2011

Social Network Analysis and Mining 3/2011 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise