Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Artistic Diplomacy: On Civic Engagement and Transnational Theatre

verfasst von : Jonas Tinius

Erschienen in: Performance and Civic Engagement

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Contemporary European theatre builds on many traditions, yet two seem particularly at odds: wandering theatre troupes and publicly funded municipal theatre institutions. While the Italian commedia dell’arte, the French théâtre de la foire or the German Wandertruppen frequently appear as marginalised, itinerant phenomena in theatre histories, the public city, state or national theatres of these three countries embody aristocratic patronage, bourgeois audiences and artistic continuity. This contrast has not always and everywhere been as crass, however. While nineteenth-century Germany did indeed see the gradual erosion of wandering troupes, a few well-known European theatre artists of the twentieth century have kept up a tradition that brings together civic engagement, public patronage and transnational theatre. This chapter introduces a committed cosmopolitan theatre maker, a self-styled ‘bastard-child’ of different critical, nomadic, European traditions and his theatre’s international practice: Roberto Ciulli and the Theater an der Ruhr in the German post-industrial Ruhr valley.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Appadurai, Arjun. 1996. Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization. London/Minneapolis: University of Minnesota Press. Appadurai, Arjun. 1996. Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization. London/Minneapolis: University of Minnesota Press.
Zurück zum Zitat Austen-Smith, D. 1980. ‘On the impact of revenue subsidies on repertory theatre policy.’ Journal of Cultural Economics. 4: 9–17. Austen-Smith, D. 1980. ‘On the impact of revenue subsidies on repertory theatre policy.’ Journal of Cultural Economics. 4: 9–17.
Zurück zum Zitat Barba, Eugenio. 1987. ‘The etymological intellectual’. New Theatre Quarterly. 3 (10): 188–191. Barba, Eugenio. 1987. ‘The etymological intellectual’. New Theatre Quarterly. 3 (10): 188–191.
Zurück zum Zitat Barba, Eugenio and Richard Fowler. 1982. ‘Theatre Anthropology’. The Drama Review: TDR. 26 (2): 5–32. Barba, Eugenio and Richard Fowler. 1982. ‘Theatre Anthropology’. The Drama Review: TDR. 26 (2): 5–32.
Zurück zum Zitat Bartula, Malgorszata and Stefan Schroer. 2001. Über Improvisation. Neun Gespräche mit Roberto Ciulli. Duisburg: trikont. Bartula, Malgorszata and Stefan Schroer. 2001. Über Improvisation. Neun Gespräche mit Roberto Ciulli. Duisburg: trikont.
Zurück zum Zitat Blanes, Ruy, Alex Flynn, Maïté Maskens, and Jonas Tinius. 2016. Eds. ‘Micro-utopias: anthropological perspectives on art, relationality, and creativity’. Special Issue. Cadernos de Arte e Antropologia/Journal of Art and Anthropology (5)1. https://cadernosaa.revues.org/999. Blanes, Ruy, Alex Flynn, Maïté Maskens, and Jonas Tinius. 2016. Eds. ‘Micro-utopias: anthropological perspectives on art, relationality, and creativity’. Special Issue. Cadernos de Arte e Antropologia/Journal of Art and Anthropology (5)1. https://​cadernosaa.​revues.​org/​999.
Zurück zum Zitat Bohannan, Laura. 1966. ‘Shakespeare in the Bush’. Natural History 75: 28–33. Bohannan, Laura. 1966. ‘Shakespeare in the Bush’. Natural History 75: 28–33.
Zurück zum Zitat Bojadžijev, Manuela and Regina Römhild. 2014. ‘Was kommt nach dem “transnational turn”? Perspektiven für eine kritische Migrationsforschung’. Berliner Blätter. Ethnographische und Ethnologische Beiträge 65: 10–24. Bojadžijev, Manuela and Regina Römhild. 2014. ‘Was kommt nach dem “transnational turn”? Perspektiven für eine kritische Migrationsforschung’. Berliner Blätter. Ethnographische und Ethnologische Beiträge 65: 10–24.
Zurück zum Zitat Boyer, Dominic. 2013. ‘Simply the Best: Parody and Political Sincerity’. American Ethnologist 40 (2): 276–284. Boyer, Dominic. 2013. ‘Simply the Best: Parody and Political Sincerity’. American Ethnologist 40 (2): 276–284.
Zurück zum Zitat Chakrabarty, Dipesh. 2007 [2000]. Provincializing Europe. Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton: Princeton University Press. Chakrabarty, Dipesh. 2007 [2000]. Provincializing Europe. Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton: Princeton University Press.
Zurück zum Zitat Ciulli, Roberto. 2013. ‘Staatspreis NRW für Roberto Ciulli. “Ich blicke auf die Welt wie ein Clown”. Interview with Dorothee Krings. Rheinische Post. 20. November 2013. Ciulli, Roberto. 2013. ‘Staatspreis NRW für Roberto Ciulli. “Ich blicke auf die Welt wie ein Clown”. Interview with Dorothee Krings. Rheinische Post. 20. November 2013.
Zurück zum Zitat Crehan, K. 2011. Community Art. An Anthropological Perspective. London/New York: Berghahn. Crehan, K. 2011. Community Art. An Anthropological Perspective. London/New York: Berghahn.
Zurück zum Zitat Daniel, U. 1999. Hoftheater. Zur Geschichte des Theaters und der Höfe im 18. und 19. Jahrhundert. Stuttgart: Klett-Cotta. Daniel, U. 1999. Hoftheater. Zur Geschichte des Theaters und der Höfe im 18. und 19. Jahrhundert. Stuttgart: Klett-Cotta.
Zurück zum Zitat Deck, J. and A. Sieburg. Eds. 2011. Politisch Theater Machen. Neue Artikulationsformen des Politischen in den darstellenden Künsten. Bielefeld: Transcript. Deck, J. and A. Sieburg. Eds. 2011. Politisch Theater Machen. Neue Artikulationsformen des Politischen in den darstellenden Künsten. Bielefeld: Transcript.
Zurück zum Zitat Deutscher Bühnenverein. 1999. Theaterstatistik 1998/99. Cologne: Deutscher Bühnenverein. Deutscher Bühnenverein. 1999. Theaterstatistik 1998/99. Cologne: Deutscher Bühnenverein.
Zurück zum Zitat ———. 2015. Theaterstatistik 2013/2014. Cologne: Deutscher Bühnenverein. ———. 2015. Theaterstatistik 2013/2014. Cologne: Deutscher Bühnenverein.
Zurück zum Zitat Evans, Nicholas and Jonathan Mair. 2015. ‘Ethics across Borders. Incommensurability and Affinity’. HAU: Journal of Ethnographic Theory 5 (2): 201–225. Evans, Nicholas and Jonathan Mair. 2015. ‘Ethics across Borders. Incommensurability and Affinity’. HAU: Journal of Ethnographic Theory 5 (2): 201–225.
Zurück zum Zitat Fischer-Lichte, E., T. Jost and S. I. Jain 2014. eds. The Politics of Interweaving Performance Cultures. Beyond Postcolonialism. London/New York: Routledge. Fischer-Lichte, E., T. Jost and S. I. Jain 2014. eds. The Politics of Interweaving Performance Cultures. Beyond Postcolonialism. London/New York: Routledge.
Zurück zum Zitat Flynn, Alex and Jonas Tinius. ‘Reflecting on political performance: Introducing critical perspectives’ (Introduction), in: Anthropology, Theatre, and Performance: The Transformative Potential of Performance. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, pp. 1–28. Flynn, Alex and Jonas Tinius. ‘Reflecting on political performance: Introducing critical perspectives’ (Introduction), in: Anthropology, Theatre, and Performance: The Transformative Potential of Performance. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, pp. 1–28.
Zurück zum Zitat Hänzi, Denis. 2013. Die Ordnung des Theaters. Eine Soziologie der Regie. Bielefeld: transcript. Hänzi, Denis. 2013. Die Ordnung des Theaters. Eine Soziologie der Regie. Bielefeld: transcript.
Zurück zum Zitat ———. Ed. 2010 Theatre in Sub-Saharan Africa. Berlin: Theater der Zeit. ———. Ed. 2010 Theatre in Sub-Saharan Africa. Berlin: Theater der Zeit.
Zurück zum Zitat ———. Ed. 2013. Theatre in the Arab World. Berlin: Theater der Zeit.. Ed. 2013. Theatre in the Arab World. Berlin: Theater der Zeit. ———. Ed. 2013. Theatre in the Arab World. Berlin: Theater der Zeit.. Ed. 2013. Theatre in the Arab World. Berlin: Theater der Zeit.
Zurück zum Zitat Kallmorgen, W. 1955. Was heisst und zu welchem Ende baut man Kommunaltheater. Darmstadt: Verlag Das Beispiel. Kallmorgen, W. 1955. Was heisst und zu welchem Ende baut man Kommunaltheater. Darmstadt: Verlag Das Beispiel.
Zurück zum Zitat Klein, Armin. 2008 [2003]. Besucherbindung im Kulturbetrieb. Ein Handbuch. 2te Auflage. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. Klein, Armin. 2008 [2003]. Besucherbindung im Kulturbetrieb. Ein Handbuch. 2te Auflage. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Zurück zum Zitat Marsden, Magnus/Ibañez-Tirado, Diana/Henig, David. 2016. ‘Everyday Diplomacy. Introduction to Special Issue’. The Cambridge Journal of Anthropology. 34(2): 2–22. Marsden, Magnus/Ibañez-Tirado, Diana/Henig, David. 2016. ‘Everyday Diplomacy. Introduction to Special Issue’. The Cambridge Journal of Anthropology. 34(2): 2–22.
Zurück zum Zitat Marx, P. W. 2003. Theater und kulturelle Erinnerung. Kultursemiotische Untersuchungen zu George Tabori, Tadeusz Kantor und Rina Yerushalmi. Basel/Tübingen: A. Francke. Marx, P. W. 2003. Theater und kulturelle Erinnerung. Kultursemiotische Untersuchungen zu George Tabori, Tadeusz Kantor und Rina Yerushalmi. Basel/Tübingen: A. Francke.
Zurück zum Zitat Montias, J. M. (1983) ‘Public support for the performing arts in Europe and the United States’, in: Comparative Development Perspectives. G. Ranis and R. L. West. Eds. Boulder, Colorado: Westview Press; reprinted in: P. DiMaggio. 1986. Nonprofit Enterprise in the Arts. Studies in Mission and Constraint. New York: Oxford University Press, pp. 287–319. Montias, J. M. (1983) ‘Public support for the performing arts in Europe and the United States’, in: Comparative Development Perspectives. G. Ranis and R. L. West. Eds. Boulder, Colorado: Westview Press; reprinted in: P. DiMaggio. 1986. Nonprofit Enterprise in the Arts. Studies in Mission and Constraint. New York: Oxford University Press, pp. 287–319.
Zurück zum Zitat Neligan, Adriana. 2006. ‘Public funding and repertoire conventionality in the German public theatre sector: an econometric analysis’. Applied Economics. 38: 1111-1121. Neligan, Adriana. 2006. ‘Public funding and repertoire conventionality in the German public theatre sector: an econometric analysis’. Applied Economics. 38: 1111-1121.
Zurück zum Zitat O’Hagan, John. 1998. The State and the Arts: An Analysis of Key Economic Policy Issues in Europe and in the United States. Cheltenham: Edward Elgar. O’Hagan, John. 1998. The State and the Arts: An Analysis of Key Economic Policy Issues in Europe and in the United States. Cheltenham: Edward Elgar.
Zurück zum Zitat O’Hagan, John and Adriana Neligan. 2005. ‘State Subsidies and Repertoire Conventionality in the Non-Profit English Theatre Sector: An Econometric Analysis’. Journal of Cultural Economics. 29: 35–57. O’Hagan, John and Adriana Neligan. 2005. ‘State Subsidies and Repertoire Conventionality in the Non-Profit English Theatre Sector: An Econometric Analysis’. Journal of Cultural Economics. 29: 35–57.
Zurück zum Zitat Oxford Dictionary of English. 2015. 3rd Edn. Ed. Angus Stevenson. Oxford: Oxford University Press. Oxford Dictionary of English. 2015. 3rd Edn. Ed. Angus Stevenson. Oxford: Oxford University Press.
Zurück zum Zitat Taylor, Diana. 2003. The Archive and the Repertoire. Performing Cultural Memory in the Americas. Durham/London: Duke University Press. Taylor, Diana. 2003. The Archive and the Repertoire. Performing Cultural Memory in the Americas. Durham/London: Duke University Press.
Zurück zum Zitat Throsby, D. C. 1994. ‘The production and consumption of the arts: a view of cultural economics.’ Journal of Economic Literature. 32: 1–29. Throsby, D. C. 1994. ‘The production and consumption of the arts: a view of cultural economics.’ Journal of Economic Literature. 32: 1–29.
Zurück zum Zitat Tinius, Jonas. 2015a. ‘Bilder, Reisen und Theaterlandschaften. Roberto Ciullis Theater an der Ruhr.’ Das Deutsche Theater im 20. Jahrhundert. Kleine Schriften der Gesellschaft für Theatergeschichte. Heft 43. Berlin: Gesellschaft für Theatergeschichte, pp. 127–151. Tinius, Jonas. 2015a. ‘Bilder, Reisen und Theaterlandschaften. Roberto Ciullis Theater an der Ruhr.’ Das Deutsche Theater im 20. Jahrhundert. Kleine Schriften der Gesellschaft für Theatergeschichte. Heft 43. Berlin: Gesellschaft für Theatergeschichte, pp. 127–151.
Zurück zum Zitat ———. 2015b. ‘Activism and Autonomy, Political Aesthetics and Aesthetic Politics’, in: Anthropology, Theatre, and Development. The Transformative Potential of Theatre. Flynn, Alex and Jonas Tinius. Eds. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, pp. 259–263. ———. 2015b. ‘Activism and Autonomy, Political Aesthetics and Aesthetic Politics’, in: Anthropology, Theatre, and Development. The Transformative Potential of Theatre. Flynn, Alex and Jonas Tinius. Eds. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, pp. 259–263.
Zurück zum Zitat ———. 2015c. ‘Ethical self-cultivation as the politics of engaged theatre. How theatre engages refugee politics’, in: Anthropology, Theatre, and Development. The Transformative Potential of Theatre. Flynn, Alex and Jonas Tinius. Eds. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, pp. 171–202. ———. 2015c. ‘Ethical self-cultivation as the politics of engaged theatre. How theatre engages refugee politics’, in: Anthropology, Theatre, and Development. The Transformative Potential of Theatre. Flynn, Alex and Jonas Tinius. Eds. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, pp. 171–202.
Zurück zum Zitat ———. 2015d. ‘Institutional formations and artistic critique in German ensemble theatre’. Performance Research: A Journal of the Performing Arts. 20(4): 71–77. ———. 2015d. ‘Institutional formations and artistic critique in German ensemble theatre’. Performance Research: A Journal of the Performing Arts. 20(4): 71–77.
Zurück zum Zitat ———. 2015e. ‘Between Professional Precariousness and Creative Self-Organisation: The Free Performing Arts Scene in Germany’, in: Pascal Gielen and Nico Dockx. Eds. Mobile Autonomy: Exercises in Artists’ Self-Organisation. Amsterdam: Valiz, pp. 171–193. ———. 2015e. ‘Between Professional Precariousness and Creative Self-Organisation: The Free Performing Arts Scene in Germany’, in: Pascal Gielen and Nico Dockx. Eds. Mobile Autonomy: Exercises in Artists’ Self-Organisation. Amsterdam: Valiz, pp. 171–193.
Zurück zum Zitat ———. forthcoming (2018). ‘Interstitial Agents: Negotiating Diversity in Theatre’, in: Bock, Jan-Jonathan and Sharon Macdonald. Eds. Germany’s Differences – Newcomers, Nationhood, and Negotiating Belonging. Oxford/New York: Berghahn Books. ———. forthcoming (2018). ‘Interstitial Agents: Negotiating Diversity in Theatre’, in: Bock, Jan-Jonathan and Sharon Macdonald. Eds. Germany’s Differences – Newcomers, Nationhood, and Negotiating Belonging. Oxford/New York: Berghahn Books.
Zurück zum Zitat Vietta, E. 1955. Darmstädter Gespräch: Theater. Darmstadt: Neue Darmstädter Verlagsanstalt GmbH. Vietta, E. 1955. Darmstädter Gespräch: Theater. Darmstadt: Neue Darmstädter Verlagsanstalt GmbH.
Zurück zum Zitat Watson, I. 2002. Negotiating Cultures‬: Eugenio Barba and the Intercultural Debate. Manchester: Manchester University Press Watson, I. 2002. Negotiating Cultures‬: Eugenio Barba and the Intercultural Debate. Manchester: Manchester University Press
Metadaten
Titel
Artistic Diplomacy: On Civic Engagement and Transnational Theatre
verfasst von
Jonas Tinius
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-66517-7_16