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2013 | OriginalPaper | Buchkapitel

1. Challenges of Automotive Systems Engineering for Industry and Academia

verfasst von : Hermann Winner

Erschienen in: Automotive Systems Engineering

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

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Abstract

The chapter reflects many years of working on systems development in industry and academia and gives a personal view of the subject. This is not based on systematic research, has no claim to be representative and may be highly subjective. It is the product of experience gained in a number of predevelopment projects and an initial development for volume production at a tier-one supplier, as well as university research into functional and methodological aspects of systems engineering.
This chapter begins by defining some terms, and proceeds to review characteristic elements of Systems Engineering, first in general and then specifically for the automotive sector. An overview of frequently used methods is then followed by a discussion of the specific challenges posed by automotive Systems Engineering for industry and academia. Finally, the resulting recommendations are presented and examples of the scientific work on Automotive Systems Engineering in our Institute of Automotive Engineering (FZD, Fahrzeugtechnik TU Darmstadt) are introduced.

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Fußnoten
1
As there are many different definitions for the term “system”, major parts of the present definition will unavoidably overlap with one or several of them. No claim to originality is made, therefore, in regard to this or any subsequent definitions used.
 
Literatur
Zurück zum Zitat Darms, M., Winner, H.: A modular system architecture for sensor data processing of ADAS applications. In: IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Las Vegas, USA, 06–08 June 2005 Darms, M., Winner, H.: A modular system architecture for sensor data processing of ADAS applications. In: IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Las Vegas, USA, 06–08 June 2005
Zurück zum Zitat Darms, M.: Eine Basis-Systemarchitektur zur Sensordatenfusion von Umfeldsensoren für Fahrerassistenzsysteme. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 65, Düsseldorf (2007) Darms, M.: Eine Basis-Systemarchitektur zur Sensordatenfusion von Umfeldsensoren für Fahrerassistenzsysteme. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 65, Düsseldorf (2007)
Zurück zum Zitat Fecher, N., Fuchs, K., Hoffmann, J., Abendroth, B., Bruder, R., Winner, H.: Analysis of the driver behavior in autonomous emergency hazard braking situations. In: FISITA World Automotive Congress, München, 14–19 Sept 2008 Fecher, N., Fuchs, K., Hoffmann, J., Abendroth, B., Bruder, R., Winner, H.: Analysis of the driver behavior in autonomous emergency hazard braking situations. In: FISITA World Automotive Congress, München, 14–19 Sept 2008
Zurück zum Zitat Habenicht, S.: Entwicklung und Evaluation eines manöverbasierten Fahrstreifenwechselassistenten. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 756, VDI Verlag GmbH, Düsseldorf (2012) Habenicht, S.: Entwicklung und Evaluation eines manöverbasierten Fahrstreifenwechselassistenten. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 756, VDI Verlag GmbH, Düsseldorf (2012)
Zurück zum Zitat Habenicht, S., Winner, H., Bone, S., Sasse, F., Korzenietz, P.: A maneuver-based lane change assistance system. In: 2011 IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Baden-Baden, 05–09 June 2011 Habenicht, S., Winner, H., Bone, S., Sasse, F., Korzenietz, P.: A maneuver-based lane change assistance system. In: 2011 IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Baden-Baden, 05–09 June 2011
Zurück zum Zitat Hoffmann, J.: Das Darmstädter Verfahren (EVITA) zum Testen und Bewerten von Frontalkollisionsgegenmaßnahmen. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 693, Düsseldorf (2008) Hoffmann, J.: Das Darmstädter Verfahren (EVITA) zum Testen und Bewerten von Frontalkollisionsgegenmaßnahmen. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 693, Düsseldorf (2008)
Zurück zum Zitat Hoffmann, J., Winner, H.: Das Darmstädter Dummy Target EVITA—Ein Werkzeug zur Beurteilung von Antikollisionssystemen, VDI-Tagung Erprobung und Simulation (2007) Hoffmann, J., Winner, H.: Das Darmstädter Dummy Target EVITA—Ein Werkzeug zur Beurteilung von Antikollisionssystemen, VDI-Tagung Erprobung und Simulation (2007)
Zurück zum Zitat Hoffmann, J., Winner, H.: EVITA—Das Prüfverfahren zur Beurteilung von Antikollisionssystemen. In: Winner, H., Hakuli, S., Wolf, G. (ed. 2012) Handbuch Fahrerassistenzsysteme, pp. 69–75. Vieweg + Teubner Verlag, Wiesbaden (2009) Hoffmann, J., Winner, H.: EVITA—Das Prüfverfahren zur Beurteilung von Antikollisionssystemen. In: Winner, H., Hakuli, S., Wolf, G. (ed. 2012) Handbuch Fahrerassistenzsysteme, pp. 69–75. Vieweg + Teubner Verlag, Wiesbaden (2009)
Zurück zum Zitat Hohm, A., Wojek, C., Schiele, B., Winner, H.: Multi-level sensorfusion and computer-vision algorithms within a driver assistance system for avoiding overtaking accidents. In: FISITA World Automotive Congress, Munich, 14–19 Sept 2008 Hohm, A., Wojek, C., Schiele, B., Winner, H.: Multi-level sensorfusion and computer-vision algorithms within a driver assistance system for avoiding overtaking accidents. In: FISITA World Automotive Congress, Munich, 14–19 Sept 2008
Zurück zum Zitat Hohm, A.: Umfeldklassifikation und Identifikation von Überholzielen für ein Überholassistenzsystem. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 727, Düsseldorf (2010) Hohm, A.: Umfeldklassifikation und Identifikation von Überholzielen für ein Überholassistenzsystem. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 727, Düsseldorf (2010)
Zurück zum Zitat Lattke, B.: Ein kommunikationsbasiertes Gefahrstellenwarnsystem für Motorräder. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 757, VDI Verlag GmbH, Düsseldorf (2012) Lattke, B.: Ein kommunikationsbasiertes Gefahrstellenwarnsystem für Motorräder. Dissertation Technische Universität Darmstadt, Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 757, VDI Verlag GmbH, Düsseldorf (2012)
Zurück zum Zitat Lattke, B., Sperber, F., Müller, T., Winner, H., Eberlein, R., Hoffman, R.: MoLife—hazard detection in a cooperative assistance system for motorcycles. In: Proceedings of the 22nd International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles, Washington (2011a) Lattke, B., Sperber, F., Müller, T., Winner, H., Eberlein, R., Hoffman, R.: MoLife—hazard detection in a cooperative assistance system for motorcycles. In: Proceedings of the 22nd International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles, Washington (2011a)
Zurück zum Zitat Lattke, B., Hanßmann, D., Müller, T., Winner, H., Eberlein, R., Hoffman, R.: Basic science for a new cooperative driver assistance system for motorcycles (MoLife). In: Proceedings of the First International Symposium on Future Active Safety Technology Toward Zero-Traffic-Accident, Tokyo (2011b) Lattke, B., Hanßmann, D., Müller, T., Winner, H., Eberlein, R., Hoffman, R.: Basic science for a new cooperative driver assistance system for motorcycles (MoLife). In: Proceedings of the First International Symposium on Future Active Safety Technology Toward Zero-Traffic-Accident, Tokyo (2011b)
Zurück zum Zitat Winner, H, Wolf, G.: Quo vadis, FAS? In: Winner, H., Hakuli, S., Wolf, G. (ed.) Handbuch Fahrerassistenzsysteme. Vieweg + Teubner, Wiesbaden (2009) Winner, H, Wolf, G.: Quo vadis, FAS? In: Winner, H., Hakuli, S., Wolf, G. (ed.) Handbuch Fahrerassistenzsysteme. Vieweg + Teubner, Wiesbaden (2009)
Zurück zum Zitat Winner, H.: Challenges for automotive engineering. Public Serv. Rev.: Eur. Sci. Technol. 14, S230–S231 (2012) Winner, H.: Challenges for automotive engineering. Public Serv. Rev.: Eur. Sci. Technol. 14, S230–S231 (2012)
Metadaten
Titel
Challenges of Automotive Systems Engineering for Industry and Academia
verfasst von
Hermann Winner
Copyright-Jahr
2013
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-36455-6_1

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