Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

Design for Aesthetic Pleasure

verfasst von : Po-Hsien Lin, Mo-Li Yeh, Hsi-Yen Lin

Erschienen in: Cross-Cultural Design. Methods, Tools and User Experience

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The theoretical articulation of functionalism has been a dominant influence in modern industrial design. Though practical function of a product is always the industrial designer’s main concern, aesthetic effect is still a critical issue for the development of a new product. How a product was perceived as pleasurable? Jordan (1998) in a study titled “Human Factors for Pleasure in Product Use” concluded eight pleasure factors: (1) Security, (2) Confidence, (3) Pride, (4) Excitement, (5) Satisfaction, (6) Entertainment, (7) Freedom, and (8) Nostalgia. Through the quantitative investigation, this study intends to construct an accessible criticism model of cultural creative products based on the perspective of Jordan’s theory. The framework provides a foundation for design industries to establish design strategies.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat The American Heritage Dictionary of the English Language, 5th edn. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, Boston (2019) The American Heritage Dictionary of the English Language, 5th edn. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, Boston (2019)
2.
Zurück zum Zitat Chang, W.C., Wu, T.Y.: the development of a scale for the assessment of consumer pleasure evoked by product appearance. Psychol. Test. 56(2), 207–233 (2009) Chang, W.C., Wu, T.Y.: the development of a scale for the assessment of consumer pleasure evoked by product appearance. Psychol. Test. 56(2), 207–233 (2009)
3.
Zurück zum Zitat Burke, E.: A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. Oxford University Press, New York (2015). (Original work published in 1757) Burke, E.: A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. Oxford University Press, New York (2015). (Original work published in 1757)
4.
Zurück zum Zitat Hsiao, K.A., Chen, P.Y.: Cognition and shape features of pleasure images. J. Des. 15(2), 1–17 (2010)MathSciNet Hsiao, K.A., Chen, P.Y.: Cognition and shape features of pleasure images. J. Des. 15(2), 1–17 (2010)MathSciNet
5.
Zurück zum Zitat Hume, D.: A Treatise of Human Nature. Penguin Books, London (1985). (Original work published in 1738) Hume, D.: A Treatise of Human Nature. Penguin Books, London (1985). (Original work published in 1738)
7.
Zurück zum Zitat Jordan, P.W.: Human factors for pleasure in product use. Appl. Ergon. 29(1), 25–33 (1988)CrossRef Jordan, P.W.: Human factors for pleasure in product use. Appl. Ergon. 29(1), 25–33 (1988)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Norman, D.A.: Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books, New York (2004)CrossRef Norman, D.A.: Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books, New York (2004)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Papanek, V.: Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. Chicago Review Press, Chicago (2005) Papanek, V.: Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. Chicago Review Press, Chicago (2005)
12.
Zurück zum Zitat Plato, A., Woodruff, P.: Hippias Major. Hackett Publishing Co., Indianapolis (1982) Plato, A., Woodruff, P.: Hippias Major. Hackett Publishing Co., Indianapolis (1982)
Metadaten
Titel
Design for Aesthetic Pleasure
verfasst von
Po-Hsien Lin
Mo-Li Yeh
Hsi-Yen Lin
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-22577-3_37

Neuer Inhalt