Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

DLFoil: Class Expression Learning Revisited

verfasst von : Nicola Fanizzi, Giuseppe Rizzo, Claudia d’Amato, Floriana Esposito

Erschienen in: Knowledge Engineering and Knowledge Management

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The paper presents the ultimate version of a concept learning system which can support typical ontology construction/evolution tasks through the induction of class expressions from groups of individual resources labeled by a domain expert. Stating the target task as a search problem, a Foil-like algorithm was devised based on the employment of refinement operators to traverse the version-space of candidate definitions for the target class. The algorithm has been further enhanced including a more general definition for the scoring function and better refinement operators. An experimental evaluation of the resulting new release of DL-Foil, which implements these improvements was carried out to assess its performance also in comparison with other concept learning systems.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
A space endowed with a quasi-ordering, i.e. a reflexive and transitive relationship.
 
2
This may be considered a basic upper refinement operator allowed by expressive DL languages (encompassing \(\mathcal {ALC}\)).
 
3
An acyclic TBox does not contains multiple definitions for a concept name and such a concept is not used to the right-side of an equivalence axiom.
 
4
The source code and the datasets/ontologies are publicly available at: https://​bitbucket.​org/​grizzo001/​dl-foil/​src/​master/​.
 
5
Assessed by JFact reasoner: http://​jfact.​sourceforge.​net/​.
 
6
The experiments were carried out on a 8-core Ubuntu server with 16 GB RAM.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Baader, F., Calvanese, D., McGuinness, D., Nardi, D., Patel-Schneider, P. (eds.): The Description Logic Handbook. Cambridge University Press, New York (2003)MATH Baader, F., Calvanese, D., McGuinness, D., Nardi, D., Patel-Schneider, P. (eds.): The Description Logic Handbook. Cambridge University Press, New York (2003)MATH
3.
Zurück zum Zitat Bühmann, L., Lehmann, J., Westphal, P.: DL-Learner - a framework for inductive learning on the Semantic Web. J. Web Sem. 39, 15–24 (2016)CrossRef Bühmann, L., Lehmann, J., Westphal, P.: DL-Learner - a framework for inductive learning on the Semantic Web. J. Web Sem. 39, 15–24 (2016)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Chapelle, O., Schlkopf, B., Zien, A.: Semi-Supervised Learning. MIT Press, Cambridge (2010) Chapelle, O., Schlkopf, B., Zien, A.: Semi-Supervised Learning. MIT Press, Cambridge (2010)
8.
9.
Zurück zum Zitat Fanizzi, N.: Concept induction in Description Logics using information-theoretic heuristics. Int. J. Semantic Web Inf. Syst. 7(2), 23–44 (2011)CrossRef Fanizzi, N.: Concept induction in Description Logics using information-theoretic heuristics. Int. J. Semantic Web Inf. Syst. 7(2), 23–44 (2011)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Heath, T., Bizer, C.: Linked Data: Evolving the Web into a Global Data Space. Morgan & Claypool, Palo Alto (2011) Heath, T., Bizer, C.: Linked Data: Evolving the Web into a Global Data Space. Morgan & Claypool, Palo Alto (2011)
11.
Zurück zum Zitat Iannone, L., Palmisano, I., Fanizzi, N.: An algorithm based on counterfactuals for concept learning in the Semantic Web. Appl. Intell. 26(2), 139–159 (2007)CrossRef Iannone, L., Palmisano, I., Fanizzi, N.: An algorithm based on counterfactuals for concept learning in the Semantic Web. Appl. Intell. 26(2), 139–159 (2007)CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Lehmann, J., Hitzler, P.: Concept learning in description logics using refinement operators. Mach. Learn. 78(1–2), 203–250 (2010)MathSciNetCrossRef Lehmann, J., Hitzler, P.: Concept learning in description logics using refinement operators. Mach. Learn. 78(1–2), 203–250 (2010)MathSciNetCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Lehmann, J., Auer, S., Bühmann, L., Tramp, S.: Class expression learning for ontology engineering. J. Web Semant. 9, 71–81 (2011)CrossRef Lehmann, J., Auer, S., Bühmann, L., Tramp, S.: Class expression learning for ontology engineering. J. Web Semant. 9, 71–81 (2011)CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Tran, A.C., Dietrich, J., Guesgen, H.W., Marsland, S.: Parallel symmetric class expression learning. J. Mach. Learn. Res. 18, 64:1–64:34 (2017) Tran, A.C., Dietrich, J., Guesgen, H.W., Marsland, S.: Parallel symmetric class expression learning. J. Mach. Learn. Res. 18, 64:1–64:34 (2017)
20.
Zurück zum Zitat Tran, T., Ha, Q., Hoang, T., Nguyen, L.A., Nguyen, H.S.: Bisimulation-based concept learning in description logics. Fundam. Inform. 133(2–3), 287–303 (2014)MathSciNetMATH Tran, T., Ha, Q., Hoang, T., Nguyen, L.A., Nguyen, H.S.: Bisimulation-based concept learning in description logics. Fundam. Inform. 133(2–3), 287–303 (2014)MathSciNetMATH
Metadaten
Titel
DLFoil: Class Expression Learning Revisited
verfasst von
Nicola Fanizzi
Giuseppe Rizzo
Claudia d’Amato
Floriana Esposito
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-03667-6_7