Skip to main content

2012 | OriginalPaper | Buchkapitel

ECTS Grades: Combination of Norm- and Criterion-Referenced Grading

verfasst von : Jonas Kunze, Andreas Geyer-Schulz

Erschienen in: Challenges at the Interface of Data Analysis, Computer Science, and Optimization

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

One element of the Bologna process are ECTS grades that should be reported together with national grades. While ECTS grades are norm-referenced, most national grading systems in the European Union are criterion-referenced. As “proper statistical methods” were one of the main requirements for establishing ECTS grades (ECTS User’s Guide: European Credit Transfer and Accumulation System and the Diploma Supplement, Directorate-General for Education and Culture, European Commission, Brussels, 2005) and it was stated that ECTS grades are seldom reported (ECTS User’s Guide: European Credit Transfer and Accumulation System and the Diploma Supplement, Directorate-General for Education and Culture, European Commission, Brussels, 2005), this article describes the process of ECTS grade assignment and addresses various issues that might be a reason for the missing process implementation of ECTS grades. Furthermore, two important steps of the assignment process are discussed in detail and quality measures are proposed that may be used in various forms to monitor ECTS grade assignment.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat European Commission (2005) ECTS User’s Guide: European Credit Transfer and Accumulation System and the Diploma Supplement. Directorate-General for Education and Culture, European Commission, Brussels European Commission (2005) ECTS User’s Guide: European Credit Transfer and Accumulation System and the Diploma Supplement. Directorate-General for Education and Culture, European Commission, Brussels
Zurück zum Zitat European Commission (2009) ECTS User’s Guide: European Credit Transfer and Accumulation System and the Diploma Supplement. Directorate-General for Education and Culture, European Commission, Brussels European Commission (2009) ECTS User’s Guide: European Credit Transfer and Accumulation System and the Diploma Supplement. Directorate-General for Education and Culture, European Commission, Brussels
Zurück zum Zitat Grosges T, Barchiesi D (2007) European credit transfer and accumulation system: An alternative way to calculate the ECTS grades. High Educ Eur 32(2,3):213–227 Grosges T, Barchiesi D (2007) European credit transfer and accumulation system: An alternative way to calculate the ECTS grades. High Educ Eur 32(2,3):213–227
Zurück zum Zitat Karran T (2005) Pan-european grading scales: Lessons from national systems and the ECTS. High Educ Eur 30(1):5–22CrossRef Karran T (2005) Pan-european grading scales: Lessons from national systems and the ECTS. High Educ Eur 30(1):5–22CrossRef
Zurück zum Zitat Kunze J, Geyer-Schulz A (2010a) Die grundlegende Problematik der ECTS-Notenzuweisung: Ein Musterverfahren. Qualität in der Wissenschaft 4(1):24–28 Kunze J, Geyer-Schulz A (2010a) Die grundlegende Problematik der ECTS-Notenzuweisung: Ein Musterverfahren. Qualität in der Wissenschaft 4(1):24–28
Zurück zum Zitat Warfvinge P (2008) A generic method for distribution and transfer of ECTS and other norm-referenced grades within student cohorts. Eur J Eng Educ 33(4):453–462CrossRef Warfvinge P (2008) A generic method for distribution and transfer of ECTS and other norm-referenced grades within student cohorts. Eur J Eng Educ 33(4):453–462CrossRef
Zurück zum Zitat Webler W (2010) Internationale Vergleichbarkeit von Noten im Hochschulbereich? Problematik der Notenvergabe, Referenzgrößen und der Verwendung der Gaußschen Normalverteilung. Qualität in der Wissenschaft 4(1):20–23MathSciNet Webler W (2010) Internationale Vergleichbarkeit von Noten im Hochschulbereich? Problematik der Notenvergabe, Referenzgrößen und der Verwendung der Gaußschen Normalverteilung. Qualität in der Wissenschaft 4(1):20–23MathSciNet
Metadaten
Titel
ECTS Grades: Combination of Norm- and Criterion-Referenced Grading
verfasst von
Jonas Kunze
Andreas Geyer-Schulz
Copyright-Jahr
2012
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-24466-7_57