Skip to main content

2012 | OriginalPaper | Buchkapitel

Emerging Service-Based Business Models in the Music Industry: An Exploratory Survey

verfasst von : Florian Waldner, Martin Zsifkovits, Kurt Heidenberger

Erschienen in: Exploring Services Science

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

During the last decade the incumbent companies in the recorded music industry had severe difficulties in adequately reacting to technological improvements and changes in consumers’ needs. Which business models are best suited to the new circumstances is not yet clear. Thus, experiments with alternative business models are essential. The omnipresence of music in the digital era means that, the product ”recorded music” is loosing it’s value and is instead reinforcing the service aspect of music. Many product-based companies are seeking to improve their competitiveness by moving toward service-based business models. However, incumbent firms face severe barriers to conducting business model experiments with such service-based offers. This is why entrepreneurial startup companies are the leading force in steering business models toward a service-dominant perspective. In this article we will analyze and categorize the service-based business models of recently founded music companies to identify some of the generic characteristics of innovative business models in the recorded music industry.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Emerging Service-Based Business Models in the Music Industry: An Exploratory Survey
verfasst von
Florian Waldner
Martin Zsifkovits
Kurt Heidenberger
Copyright-Jahr
2012
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-28227-0_24

Premium Partner