Skip to main content

2016 | OriginalPaper | Buchkapitel

Enhancing the Learning Success of Engineering Students by Virtual Experiments

verfasst von : Max Hoffmann, Lana Plumanns, Laura Lenz, Katharina Schuster, Tobias Meisen, Sabina Jeschke

Erschienen in: Engineering Education 4.0

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In a world that is characterized by highly specialized industry sectors, the demand for well-educated engineers increases significantly. Thus, the education of engineering students has become a major field of interest for universities. However, not every university is able to provide the required number of industry demonstrators to impart the needed practical knowledge to students. Our aim is to fill this gap by establishing Remote Labs. These laboratory experiments are performed in Virtual Reality environments which represent real laboratories accessible from different places. Following the implementation of such Remote Labs described within our past publications the aim of this contribution is to examine and evaluate possibilities of controlling Remote Labs from arbitrary locations. These control mechanisms are based on the virtualization of two concurrently working six-axis robots in combination with a game pad remote controller. The evaluation of the virtual demonstrator is carried out in terms of a study that is based on practical tests and questionnaires to the measure learning success.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat M. Hoffmann, K. Schuster, D. Schilberg, T. Meisen, Next-generation teaching and learning using the virtual theatre. In: At the Edge of the Rift, ed. by S. Gregory, P. Jerry, N. Taveres Jones, 2014 M. Hoffmann, K. Schuster, D. Schilberg, T. Meisen, Next-generation teaching and learning using the virtual theatre. In: At the Edge of the Rift, ed. by S. Gregory, P. Jerry, N. Taveres Jones, 2014
2.
Zurück zum Zitat M. Hoffmann, K. Schuster, D. Schilberg, S. Jeschke, Bridging the gap between students and laboratory experiments. In: Virtual, Augmented and Mixed Reality, Lecture notes in computer science, vol. Heraklion, Crete, Greece, ed. by R. Shumaker, Springer, Cham, 2014, pp. 39–50 M. Hoffmann, K. Schuster, D. Schilberg, S. Jeschke, Bridging the gap between students and laboratory experiments. In: Virtual, Augmented and Mixed Reality, Lecture notes in computer science, vol. Heraklion, Crete, Greece, ed. by R. Shumaker, Springer, Cham, 2014, pp. 39–50
3.
Zurück zum Zitat M. Hoffmann, T. Meisen, S. Jeschke, Shifting virtual reality to the next level: Experiencing remote laboratories through mixed reality. The International Conference on Computer Science, Computer Engineering, and Education Technologies (CSCEET2014), 2014 M. Hoffmann, T. Meisen, S. Jeschke, Shifting virtual reality to the next level: Experiencing remote laboratories through mixed reality. The International Conference on Computer Science, Computer Engineering, and Education Technologies (CSCEET2014), 2014
4.
Zurück zum Zitat C. Meier, S. Seufert, Game-based learning: Erfahrungen mit und perspektiven für digitale lernspiele in der betrieblichen bildung. In: Handbuch E-Learning, ed. by A. Hohenstein, K. Wilbers, Fachverlag Deutscher Wirtschaftsdienst, Köln, 2005 C. Meier, S. Seufert, Game-based learning: Erfahrungen mit und perspektiven für digitale lernspiele in der betrieblichen bildung. In: Handbuch E-Learning, ed. by A. Hohenstein, K. Wilbers, Fachverlag Deutscher Wirtschaftsdienst, Köln, 2005
5.
Zurück zum Zitat M. Csikszentmihalyi, Finding Flow: The Psychology of Engagement with Everyday Life. Basic Books, New York, 1997 M. Csikszentmihalyi, Finding Flow: The Psychology of Engagement with Everyday Life. Basic Books, New York, 1997
8.
Zurück zum Zitat C. Jennett, A.L. Cox, P. Cairns, S. Dhoparee, A. Epps, T. Tijs, A. Walton, Measuring and defining the experience of immersion in games. International Journal of Human-Computer Studies 66 (9), 2008, pp. 641–661. doi:10.1016/j.ijhcs.2008.04.004 C. Jennett, A.L. Cox, P. Cairns, S. Dhoparee, A. Epps, T. Tijs, A. Walton, Measuring and defining the experience of immersion in games. International Journal of Human-Computer Studies 66 (9), 2008, pp. 641–661. doi:10.​1016/​j.​ijhcs.​2008.​04.​004
9.
Zurück zum Zitat G. Matthews, I.J. Deary, M.C. Whiteman, Personality Traits, 2nd edn. Cambridge University Press, Cambridge, U.K. and New York, 2003CrossRef G. Matthews, I.J. Deary, M.C. Whiteman, Personality Traits, 2nd edn. Cambridge University Press, Cambridge, U.K. and New York, 2003CrossRef
10.
Zurück zum Zitat P. Vorderer, W. Wirth, F.R. Gouveia, F. Biocca, T. Saari, F. Jäncke, S. Böcking, H. Schramm, A. Gysbers, T. Hartmann, C. Klimmt, J. Laarni, N. Ravaja, A. Sacau, T. Baumgartner, P. Jäncke, Mec spatial presence questionnaire (mec-spq): Short documentation and instructions for application. report to the european community, project presence. MEC (IST-2001-37661), 2001 P. Vorderer, W. Wirth, F.R. Gouveia, F. Biocca, T. Saari, F. Jäncke, S. Böcking, H. Schramm, A. Gysbers, T. Hartmann, C. Klimmt, J. Laarni, N. Ravaja, A. Sacau, T. Baumgartner, P. Jäncke, Mec spatial presence questionnaire (mec-spq): Short documentation and instructions for application. report to the european community, project presence. MEC (IST-2001-37661), 2001
11.
Zurück zum Zitat J. Laarni, N. Ravaja, T. Saari, Presence experience in mobile gaming. Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play, 2005 J. Laarni, N. Ravaja, T. Saari, Presence experience in mobile gaming. Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play, 2005
12.
Zurück zum Zitat D. Weibel, B. Wissmath, Immersion in computer games: The role of spatial presence and flow. International Journal of Computer Games Technology 2011 (3), 2011, pp. 1–14. doi:10.1155/2011/282345 D. Weibel, B. Wissmath, Immersion in computer games: The role of spatial presence and flow. International Journal of Computer Games Technology 2011 (3), 2011, pp. 1–14. doi:10.​1155/​2011/​282345
13.
Zurück zum Zitat S. Göbel, E-learning and games for training, education, health and sports: 7th international conference, Edutainment 2012, and 3rd international conference, GameDays 2012, Darmstadt, Germany, September 18 - 20, 2012; proceedings, Lecture notes in computer science, vol. 7516. Springer, Berlin [u.a.], 2012 S. Göbel, E-learning and games for training, education, health and sports: 7th international conference, Edutainment 2012, and 3rd international conference, GameDays 2012, Darmstadt, Germany, September 18 - 20, 2012; proceedings, Lecture notes in computer science, vol. 7516. Springer, Berlin [u.a.], 2012
14.
Zurück zum Zitat M. Witte, S.E. Kober, M. Ninaus, C. Neuper, G. Wood, Control beliefs can predict the ability to up-regulate sensorimotor rhythm during neurofeedback training. Frontiers in human neuroscience 7, 2013, p. 478. doi:10.3389/fnhum.2013.00478 M. Witte, S.E. Kober, M. Ninaus, C. Neuper, G. Wood, Control beliefs can predict the ability to up-regulate sensorimotor rhythm during neurofeedback training. Frontiers in human neuroscience 7, 2013, p. 478. doi:10.​3389/​fnhum.​2013.​00478
15.
Zurück zum Zitat W. Burde, B. Blankertz, Is the locus of control of reinforcement a predictor of brain-computer interface performance. Proceedings of the 3rd International Braincomputer Inferface Workshop and Training Course, Graz, 2005, pp. 76–77 W. Burde, B. Blankertz, Is the locus of control of reinforcement a predictor of brain-computer interface performance. Proceedings of the 3rd International Braincomputer Inferface Workshop and Training Course, Graz, 2005, pp. 76–77
17.
Zurück zum Zitat M. Hoffmann, K. Schuster, D. Schilberg, S. Jeschke, Next-generation teaching and learning using the virtual theatre. In: 4th Global Conference on Experiential Learning in Virtual Worlds Prague, Czech Republic. 2014 M. Hoffmann, K. Schuster, D. Schilberg, S. Jeschke, Next-generation teaching and learning using the virtual theatre. In: 4th Global Conference on Experiential Learning in Virtual Worlds Prague, Czech Republic. 2014
20.
Zurück zum Zitat S. Münzer, C. Hölscher, Entwicklung und validierung eines fragebogens zu räumlichen strategien. Diagnostica 57 (3), 2011, pp. 111–125CrossRef S. Münzer, C. Hölscher, Entwicklung und validierung eines fragebogens zu räumlichen strategien. Diagnostica 57 (3), 2011, pp. 111–125CrossRef
21.
Zurück zum Zitat K. Schuster, M. Hoffmann, U. Bach, A. Richert, S. Jeschke, Diving in? how users experience virtual environments using the virtual theatre. In: Virtual, Augmented and Mixed Reality, Lecture notes in computer science, vol. Heraklion, Crete, Greece, ed. by R. Shumaker, Springer, Cham, 2014, pp. 636–646 K. Schuster, M. Hoffmann, U. Bach, A. Richert, S. Jeschke, Diving in? how users experience virtual environments using the virtual theatre. In: Virtual, Augmented and Mixed Reality, Lecture notes in computer science, vol. Heraklion, Crete, Greece, ed. by R. Shumaker, Springer, Cham, 2014, pp. 636–646
22.
Zurück zum Zitat G. Beier, Kontrollüberzeugungen im umgang mit technik: Ein persönlichkeitsmerkmal mit relevanz für die gestaltung technischer systeme. Disseration, Humboldt Universität, Berlin, 2004. http://www.dissertation.de G. Beier, Kontrollüberzeugungen im umgang mit technik: Ein persönlichkeitsmerkmal mit relevanz für die gestaltung technischer systeme. Disseration, Humboldt Universität, Berlin, 2004. http://​www.​dissertation.​de
23.
Zurück zum Zitat B. Rammstedt, O.P. John, Kurzversion des big five inventory (bfi-k). Diagnostica 51 (4), 2005, pp. 195–206CrossRef B. Rammstedt, O.P. John, Kurzversion des big five inventory (bfi-k). Diagnostica 51 (4), 2005, pp. 195–206CrossRef
24.
Zurück zum Zitat F. Rheinberg, S. Engeser, R. Vollmeyer, eds., Measuring components of flow: the Flow- Short-Scale. Proceedings of the 1st International Positive Psychology Summit. Washington DC, 2002 F. Rheinberg, S. Engeser, R. Vollmeyer, eds., Measuring components of flow: the Flow- Short-Scale. Proceedings of the 1st International Positive Psychology Summit. Washington DC, 2002
25.
Zurück zum Zitat F. Rheinberg, Vollmeyer, R. Engeser, S., Die erfassung des flow-erlebens. In: Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept, ed. by J. Stiensmeier-Pelster, F. Rheinberg, pp. 261–279 F. Rheinberg, Vollmeyer, R. Engeser, S., Die erfassung des flow-erlebens. In: Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept, ed. by J. Stiensmeier-Pelster, F. Rheinberg, pp. 261–279
Metadaten
Titel
Enhancing the Learning Success of Engineering Students by Virtual Experiments
verfasst von
Max Hoffmann
Lana Plumanns
Laura Lenz
Katharina Schuster
Tobias Meisen
Sabina Jeschke
Copyright-Jahr
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-46916-4_26

Premium Partner