Skip to main content

2015 | OriginalPaper | Buchkapitel

Heartbeat Jenga: A Biofeedback Board Game to Improve Coordination and Emotional Control

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In most biofeedback interfaces, the user learns his/her biometric reading, but does not need it to guide consequent motor control. Here we demonstrate a game that requires the user to actively adjust his/her play in response to his/her heartbeat. The game is based on Jenga, where players take turns removing a wooden block from a tower of blocks and putting it on the top without causing the tower to collapse. Heartbeat Jenga’s added biofeedback component changes the difficulty of the game based on real time monitoring of the player’s heart rate during the player’s turn. If heart rate increases (indicating that the player is not calm), the platform holding the blocks shakes and the room lights dim, making the game harder to play. Through such manipulation, the player actively prompts him/herself to calm down, while improving coordination.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
5.
Zurück zum Zitat Magielse, R., Markopoulos P.: HeartBeat: an outdoor pervasive game for children. In: Proceedings of CHI 2009, pp. 2181–2184 (2009) Magielse, R., Markopoulos P.: HeartBeat: an outdoor pervasive game for children. In: Proceedings of CHI 2009, pp. 2181–2184 (2009)
8.
Zurück zum Zitat Davis, S.B., Moar, M., Cox, J., Riddoch, C., Cooke, K., Jacobs, R., Watkins, M., Hull, R., Melamed, T.: Ere be dragons: an interactive artwork. In: ACM Multimedia, pp. 1059–1060, ACM, New York, NY, USA (2005) Davis, S.B., Moar, M., Cox, J., Riddoch, C., Cooke, K., Jacobs, R., Watkins, M., Hull, R., Melamed, T.: Ere be dragons: an interactive artwork. In: ACM Multimedia, pp. 1059–1060, ACM, New York, NY, USA (2005)
Metadaten
Titel
Heartbeat Jenga: A Biofeedback Board Game to Improve Coordination and Emotional Control
verfasst von
Yu-Chun Huang
Chung-Hay Luk
Copyright-Jahr
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-20889-3_25

Neuer Inhalt