Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

10. Higher Education in Management: The Case of Canada

verfasst von : Jean-François Chanlat, Allain Joly

Erschienen in: The Future of Management Education

Verlag: Palgrave Macmillan UK

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Canada is a bi-cultural country and this has contributed to the development of a two-tier government system. As a result, education has been a provincial endeavour—even though the central government has found several ways to have its say in education, mostly through stipend programmes for students and academics.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Fußnoten
1
Two reports were particularly influential in this evolution: the so-called Carnegie Report, coordinated by Pierson in 1959, and the other financed by the Ford Foundation and coordinated by Gordon and Howell, published in the same year.
 
2
The discrepancy between the percentages of business professors and business degrees granted in Table 10.1 should be noted.
 
3
See for instance Schneck (1978).
 
4
See for instance Nathalie Dyke (2006).
 
5
See for example Sumantra Ghoshal (2005), Khurana (2007), Hopper and Hooper (2009).
 
6
Mintzberg (2015).
 
7
See Danny Miller (1990).
 
Literatur
Zurück zum Zitat AACSB. (2011). Globalization of management education: Changing international structures adaptive strategies and the impact. Bingley: Emerald Group Publishing. AACSB. (2011). Globalization of management education: Changing international structures adaptive strategies and the impact. Bingley: Emerald Group Publishing.
Zurück zum Zitat Durand, T., & Dameron, S. (2011). Where have all the business schools gone. British Journal of Management, 22, 559–563.CrossRef Durand, T., & Dameron, S. (2011). Where have all the business schools gone. British Journal of Management, 22, 559–563.CrossRef
Zurück zum Zitat Dyke, N. (2006). Le renouvellement du corps professoral dans les universités au Québec. Profil et expérience d’insertion des recrues en début de carrière (Vol. iv, 64 p). Montréal: Fédération québécoise des professeures et professeurs d’université (FQPPU). Dyke, N. (2006). Le renouvellement du corps professoral dans les universités au Québec. Profil et expérience d’insertion des recrues en début de carrière (Vol. iv, 64 p). Montréal: Fédération québécoise des professeures et professeurs d’université (FQPPU).
Zurück zum Zitat Ghoshal, S. (2005). Bad management theories are destroying good management practices. Academy of Management Learning & Education, IV(1), 75–91.CrossRef Ghoshal, S. (2005). Bad management theories are destroying good management practices. Academy of Management Learning & Education, IV(1), 75–91.CrossRef
Zurück zum Zitat Hooper, K., & Hopper, W. (2009). The Puritan gift reclaiming the American dream amidst global financial chaos. New York: I B Tauris. Hooper, K., & Hopper, W. (2009). The Puritan gift reclaiming the American dream amidst global financial chaos. New York: I B Tauris.
Zurück zum Zitat Khurana, R. (2007). From higher aims to hired hands the social transformation of American Business Schools and the unfulfilled promise of management profession. Princeton: Princeton University Press. Khurana, R. (2007). From higher aims to hired hands the social transformation of American Business Schools and the unfulfilled promise of management profession. Princeton: Princeton University Press.
Zurück zum Zitat Lussier, S. (2014). Les enseignants-chercheurs en gestion à l’épreuve des nouvelles injonctions institutionnelles. Une étude France-Québec, Thèse en sciences de gestion, École doctorale, Université París-Dauphine. Lussier, S. (2014). Les enseignants-chercheurs en gestion à l’épreuve des nouvelles injonctions institutionnelles. Une étude France-Québec, Thèse en sciences de gestion, École doctorale, Université París-Dauphine.
Zurück zum Zitat Lussier, S., & Chanlat, J.-F. (2016). L’évaluation des établissements d’enseignement et le rôle des enseignants-chercheurs en gestion: l’intériorisation institutionnelle de l’internationalisation; communication, Colloque Atals-Afmi, Nice. Lussier, S., & Chanlat, J.-F. (2016). L’évaluation des établissements d’enseignement et le rôle des enseignants-chercheurs en gestion: l’intériorisation institutionnelle de l’internationalisation; communication, Colloque Atals-Afmi, Nice.
Zurück zum Zitat Miller, D. (1990). The icarus paradox. How exceptional companies bring about their own downfall. New York: Harper Busines. Miller, D. (1990). The icarus paradox. How exceptional companies bring about their own downfall. New York: Harper Busines.
Zurück zum Zitat Mintzberg, H. (2015). Rebalancing society. Radical renewal beyond left, right, and center. Oakland: Berrett-Koehler Publ. Mintzberg, H. (2015). Rebalancing society. Radical renewal beyond left, right, and center. Oakland: Berrett-Koehler Publ.
Zurück zum Zitat Schneck, R. (1978). The Americanization of Canadian faculties of business. Canadian Studies Review, 13(2) (Summer), 100–108.CrossRef Schneck, R. (1978). The Americanization of Canadian faculties of business. Canadian Studies Review, 13(2) (Summer), 100–108.CrossRef
Zurück zum Zitat Shin, J. C., Toutkoushian, R. K., & Teichler, U., (Eds.) (2011). University rankings: Theoretical basis, methodology and impacts on global higher education. New York: Springers, The Changing Academy series Shin, J. C., Toutkoushian, R. K., & Teichler, U., (Eds.) (2011). University rankings: Theoretical basis, methodology and impacts on global higher education. New York: Springers, The Changing Academy series
Metadaten
Titel
Higher Education in Management: The Case of Canada
verfasst von
Jean-François Chanlat
Allain Joly
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1057/978-1-137-56091-9_10

Premium Partner