Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Is E-learning Really Flexible? Ideas for Building Effective Interactive Learning Environments for Cultural Heritage

verfasst von : Afroditi Kamara, Despoina Lampada, Yorgos Tzedopoulos, Kleopatra Ferla

Erschienen in: Digital Heritage. Progress in Cultural Heritage: Documentation, Preservation, and Protection

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The paper deals with the use of e-learning platforms in courses concerning digital cultural heritage. The authors draw from their experience in the use of e-learning modules in the context of Erasmus+ projects focusing on adult/VET education on cultural heritage, and suggest an e-learning approach that focuses on personification, modularity and interactivity. As the authors argue, the above three concepts are particularly important for aiding an adult audience understand and implement basic notions of cultural heritage management and enhancement as well as for introducing them in the world of digital cultural heritage. The paper examines possibilities of employing methodologies which will induce personified and interactive knowledge for the creation of e-learning platforms for digital cultural heritage adapted to the needs of diversified target groups. Such e-learning platforms become more and more a necessary counterpart to several digitization projects, as many agents responsible for cultural heritage management and enhancement do not necessarily possess all the skills needed for accomplishing such projects. Therefore, they should be diversified, adaptable to different realities and include various levels as well as stages of self-assessment of users’ needs and self-evaluation of users’ accomplishment.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
Our student audience consisted particularly of students enrolled in the curricula of the three leading universities, namely University of Extremadura in Spain, University of Tras os Montes y Alto Douro in Portugal and Varna Free University in Bulgaria.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kerres, M.: Mediendidaktik: Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote, 4th edn. Oldenbourg Verlag, Munich (2013)CrossRef Kerres, M.: Mediendidaktik: Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote, 4th edn. Oldenbourg Verlag, Munich (2013)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Meyer, A., Rose, D.H., Gordon, D. (eds.): Universal Design for Learning: Theory and Practice. CAST, Wakefield (2014) Meyer, A., Rose, D.H., Gordon, D. (eds.): Universal Design for Learning: Theory and Practice. CAST, Wakefield (2014)
11.
Zurück zum Zitat Sofos, A., Kosta, A., Paraschou, V.: Online remote education: from theory to practice. In: Greek: Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Από τη θεωρία στην πράξη. HEALLINK, Athens (2015) Sofos, A., Kosta, A., Paraschou, V.: Online remote education: from theory to practice. In: Greek: Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Από τη θεωρία στην πράξη. HEALLINK, Athens (2015)
13.
Zurück zum Zitat Haythornthwaite, C., Andrews, R.: E-learning Theory and Practice. SAGE, London (2011)CrossRef Haythornthwaite, C., Andrews, R.: E-learning Theory and Practice. SAGE, London (2011)CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Haythornthwaite, C., Andrews, R., Fransman, J., Meyers, E.M.: The SAGE Handbook of E-learning Research. SAGE, London (2016) Haythornthwaite, C., Andrews, R., Fransman, J., Meyers, E.M.: The SAGE Handbook of E-learning Research. SAGE, London (2016)
Metadaten
Titel
Is E-learning Really Flexible? Ideas for Building Effective Interactive Learning Environments for Cultural Heritage
verfasst von
Afroditi Kamara
Despoina Lampada
Yorgos Tzedopoulos
Kleopatra Ferla
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-01765-1_28

Neuer Inhalt