Skip to main content
Erschienen in: Business & Information Systems Engineering 4/2010

01.08.2010 | Research Paper

IT Competence in Internet Founder Teams

An Analysis of Preferences and Product Innovativity

verfasst von: Dr. Matthias Häsel, Prof. Dr. Tobias Kollmann, Dipl.-Psych. Nicola Breugst

Erschienen in: Business & Information Systems Engineering | Ausgabe 4/2010

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In the Net Economy, numerous start-ups relying on Internet-based business models have been founded in the recent years. In these ventures IT experts are confronted with different requirements to those of traditional software development. It can thus be assumed that founders in the Net Economy prefer IT experts with a different competence profile. Based on an elaborate competence model for IT experts in Internet-based ventures, founder preferences are empirically analyzed and related to the novelty of the venture’s product. An adaptive conjoint analysis is applied to obtain utility values for single components of competence. Using cluster analysis, four different competence profiles are identified which correspond to prototypical IT experts bearing different core functions. Data analysis suggests that founders with more innovative products differ from founders with less innovative products in their perception of the optimal IT expert’s competence profile. The results have implications both for career decisions of IT experts and for founders of Internet start-ups who are looking for co-founding IT experts. This study is one of the first to explicitly focus on IT competence in Internet-based ventures. It therefore extends existing research on IT competence to a new and dynamic industry.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Zurück zum Zitat Amason A, Shrader R, Tompson G (2006) Newness and novelty: relating top management team composition to new venture performance. Journal of Business Venturing 21(1):125–148 CrossRef Amason A, Shrader R, Tompson G (2006) Newness and novelty: relating top management team composition to new venture performance. Journal of Business Venturing 21(1):125–148 CrossRef
Zurück zum Zitat Armstrong JS, Overton TS (1979) Estimating nonresponse bias in mail surveys. Journal of Marketing Research 14(3):396–402 CrossRef Armstrong JS, Overton TS (1979) Estimating nonresponse bias in mail surveys. Journal of Marketing Research 14(3):396–402 CrossRef
Zurück zum Zitat Backhaus K, Erichson B, Plinke W, Weiber R (2006) Multivariate Analysemethoden. Eine anwendungsorientierte Einführung. Springer, Berlin Backhaus K, Erichson B, Plinke W, Weiber R (2006) Multivariate Analysemethoden. Eine anwendungsorientierte Einführung. Springer, Berlin
Zurück zum Zitat Bailey J, Stefaniak G (2001) Industry perceptions of the knowledge, skills, and abilities needed by computer programmers. In: Proceedings of the 2001 ACM SIGCPR conference on computer personnel research. ACM, San Diego Bailey J, Stefaniak G (2001) Industry perceptions of the knowledge, skills, and abilities needed by computer programmers. In: Proceedings of the 2001 ACM SIGCPR conference on computer personnel research. ACM, San Diego
Zurück zum Zitat Bassellier G, Benbasat I (2004) Business competence of information technology professionals: conceptual development and influence on IT-business partnerships. MIS Quarterly 28(4):673–694 Bassellier G, Benbasat I (2004) Business competence of information technology professionals: conceptual development and influence on IT-business partnerships. MIS Quarterly 28(4):673–694
Zurück zum Zitat Bassellier G, Benbasat I, Reich B (2003) The influence of business managers’ IT competence on championing IT. Information Systems Research 14(4):317–336 CrossRef Bassellier G, Benbasat I, Reich B (2003) The influence of business managers’ IT competence on championing IT. Information Systems Research 14(4):317–336 CrossRef
Zurück zum Zitat Benkenstein M (2001) Besonderheiten des Innovationsmanagements in Dienstleistungsunternehmen. In: Bruhn M, Meffert H (eds) Handbuch Dienstleistungsmanagement, 2nd edn. Gabler, Wiesbaden, pp 687–702 Benkenstein M (2001) Besonderheiten des Innovationsmanagements in Dienstleistungsunternehmen. In: Bruhn M, Meffert H (eds) Handbuch Dienstleistungsmanagement, 2nd edn. Gabler, Wiesbaden, pp 687–702
Zurück zum Zitat Bills D, Biles J (2005) The role of programming in IT. In: SIGITE’05: proceedings of the 6th conference on information technology education. ACM, Newark Bills D, Biles J (2005) The role of programming in IT. In: SIGITE’05: proceedings of the 6th conference on information technology education. ACM, Newark
Zurück zum Zitat Blashfield R (1976) Mixture model tests of cluster analysis: accuracy of four agglomoretative hierarchical methods. Psychological Bulletin 83(3):377–388 CrossRef Blashfield R (1976) Mixture model tests of cluster analysis: accuracy of four agglomoretative hierarchical methods. Psychological Bulletin 83(3):377–388 CrossRef
Zurück zum Zitat Bortz J (2005) Statistik für Human- und Sozialwissenschaftler. Springer, Berlin Bortz J (2005) Statistik für Human- und Sozialwissenschaftler. Springer, Berlin
Zurück zum Zitat Buhl HU, König W (2007) Herausforderungen der Globalisierung für die Wirtschaftsinformatik-Ausbildung. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 49(4):241–243 CrossRef Buhl HU, König W (2007) Herausforderungen der Globalisierung für die Wirtschaftsinformatik-Ausbildung. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 49(4):241–243 CrossRef
Zurück zum Zitat Cash E, Yoong P, Huff S (2004) The impact of e-commerce on the role of IS professionals. The Data Base for Advances in Information Systems 35(3):50–63 Cash E, Yoong P, Huff S (2004) The impact of e-commerce on the role of IS professionals. The Data Base for Advances in Information Systems 35(3):50–63
Zurück zum Zitat Casper S, Whitley R (2004) Managing competences in entrepreneurial technology firms: a comparative institutional analysis of Germany, Sweden and the UK. Research Policy 33(1):89–106 CrossRef Casper S, Whitley R (2004) Managing competences in entrepreneurial technology firms: a comparative institutional analysis of Germany, Sweden and the UK. Research Policy 33(1):89–106 CrossRef
Zurück zum Zitat Chandler GN, Hanks SH (1994) Founder competence the environment, and venture performance. Entrepreneurship Theory & Practice 18(3):77–89 Chandler GN, Hanks SH (1994) Founder competence the environment, and venture performance. Entrepreneurship Theory & Practice 18(3):77–89
Zurück zum Zitat Coldewey J (2002) Agile Entwicklung Web-basierter Systeme. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 44(3):237–248 Coldewey J (2002) Agile Entwicklung Web-basierter Systeme. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 44(3):237–248
Zurück zum Zitat Eurostat (2006) Key figures on European business. Office for official publications of the European Communities, Luxembourg Eurostat (2006) Key figures on European business. Office for official publications of the European Communities, Luxembourg
Zurück zum Zitat Gerpott T (1999) Strategisches Technologie- und Innovationsmanagement. Schäffer-Poeschl, Stuttgart Gerpott T (1999) Strategisches Technologie- und Innovationsmanagement. Schäffer-Poeschl, Stuttgart
Zurück zum Zitat Green PE, Krieger AM (1991a) Adaptive conjoint analysis: some caveats and suggestions. Journal of Marketing Research 28(2):215–222 CrossRef Green PE, Krieger AM (1991a) Adaptive conjoint analysis: some caveats and suggestions. Journal of Marketing Research 28(2):215–222 CrossRef
Zurück zum Zitat Green P, Krieger A (1991b) Segmenting markets with conjoint analysis. Journal of Marketing 55(4):20–31 CrossRef Green P, Krieger A (1991b) Segmenting markets with conjoint analysis. Journal of Marketing 55(4):20–31 CrossRef
Zurück zum Zitat Green P, Rao V (1971) Conjoint analysis for quantifying judgmental data. Journal of Marketing Research 8(3):355–363 CrossRef Green P, Rao V (1971) Conjoint analysis for quantifying judgmental data. Journal of Marketing Research 8(3):355–363 CrossRef
Zurück zum Zitat Harman HH (1967) Modern factor analysis. University of Chicago Press, Chicago Harman HH (1967) Modern factor analysis. University of Chicago Press, Chicago
Zurück zum Zitat Hartigan J, Wong M (1979) A K-means clustering algorithm. Applied Statistics 28(1):100–108 CrossRef Hartigan J, Wong M (1979) A K-means clustering algorithm. Applied Statistics 28(1):100–108 CrossRef
Zurück zum Zitat Häsel M (2009) Kompetenz von IT-Experten in internetbasierten Gründungsunternehmen: Eine conjointanalytische Untersuchung von Präferenzen und Wertwahrnehmung. Gabler, Wiesbaden CrossRef Häsel M (2009) Kompetenz von IT-Experten in internetbasierten Gründungsunternehmen: Eine conjointanalytische Untersuchung von Präferenzen und Wertwahrnehmung. Gabler, Wiesbaden CrossRef
Zurück zum Zitat Hauschildt J, Salomo S (2005) Je innovativer desto erfolgreicher? Eine kritische Analyse des Zusammenhangs zwischen Innovationsgrad und Innovationserfolg. Journal für Betriebswirtschaft 55(1):3–20 CrossRef Hauschildt J, Salomo S (2005) Je innovativer desto erfolgreicher? Eine kritische Analyse des Zusammenhangs zwischen Innovationsgrad und Innovationserfolg. Journal für Betriebswirtschaft 55(1):3–20 CrossRef
Zurück zum Zitat Kamm J, Nurick A (1993) The stages of venture formation: a decision-making model. Entrepreneurship Theory & Practice 17(2):17–28 Kamm J, Nurick A (1993) The stages of venture formation: a decision-making model. Entrepreneurship Theory & Practice 17(2):17–28
Zurück zum Zitat Kollmann T (2006) What is e-entrepreneurship? – fundamentals of company founding in the net economy. International Journal of Technology Management 33(4):322–340 CrossRef Kollmann T (2006) What is e-entrepreneurship? – fundamentals of company founding in the net economy. International Journal of Technology Management 33(4):322–340 CrossRef
Zurück zum Zitat Kollmann T, Häsel M, Breugst N (2009) Competence of IT professionals in e-business venture teams: the relationship of experience, expertise and preference structure. Journal of Management Information Systems 25(4):51–79 CrossRef Kollmann T, Häsel M, Breugst N (2009) Competence of IT professionals in e-business venture teams: the relationship of experience, expertise and preference structure. Journal of Management Information Systems 25(4):51–79 CrossRef
Zurück zum Zitat Lee D, Trauth E, Farwell D (1995) Critical skills and knowledge requirements of IS professionals: a joint academic/industry investigation. MIS Quarterly 19(3):313–340 CrossRef Lee D, Trauth E, Farwell D (1995) Critical skills and knowledge requirements of IS professionals: a joint academic/industry investigation. MIS Quarterly 19(3):313–340 CrossRef
Zurück zum Zitat MacInnes I (2005) Dynamic business model framework for emerging technologies. International Journal of Services Technology and Management 6(1):3–19 CrossRef MacInnes I (2005) Dynamic business model framework for emerging technologies. International Journal of Services Technology and Management 6(1):3–19 CrossRef
Zurück zum Zitat Matlay H (2004) E-entrepreneurship and small e-business development: towards a comparative research agenda. Journal of Small Business and Enterprise Development 11(3):408–414 CrossRef Matlay H (2004) E-entrepreneurship and small e-business development: towards a comparative research agenda. Journal of Small Business and Enterprise Development 11(3):408–414 CrossRef
Zurück zum Zitat Moy J (2006) Are employers assessing the right traits in hiring? Evidence from Hong Kong companies. International Journal of Human Resource Management 17(4):734–754 CrossRef Moy J (2006) Are employers assessing the right traits in hiring? Evidence from Hong Kong companies. International Journal of Human Resource Management 17(4):734–754 CrossRef
Zurück zum Zitat Niederman F (2005) Staffing and management of e-commerce programs and projects. In: Proceedings of the 2005 ACM SIGMIS CPR conference on computer personnel research. ACM, Atlanta Niederman F (2005) Staffing and management of e-commerce programs and projects. In: Proceedings of the 2005 ACM SIGMIS CPR conference on computer personnel research. ACM, Atlanta
Zurück zum Zitat Reifer D (2000) Web development: estimating quick-to-market software. IEEE Software 17(6):57–64 CrossRef Reifer D (2000) Web development: estimating quick-to-market software. IEEE Software 17(6):57–64 CrossRef
Zurück zum Zitat Roithmay F, Fink K (1997) Know-how-Unternehmen. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 39(5):503–506 Roithmay F, Fink K (1997) Know-how-Unternehmen. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 39(5):503–506
Zurück zum Zitat Scheffé H (1953) A method of judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika 40:87–104 Scheffé H (1953) A method of judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika 40:87–104
Zurück zum Zitat Shepherd D, Zacharakis A (1997) Conjoint analysis: a window of opportunity for entrepreneurship research. In: Katz J (ed) Advances in entrepreneurship, firm emergence, and growth. JAI, Amsterdam, pp 203–248 Shepherd D, Zacharakis A (1997) Conjoint analysis: a window of opportunity for entrepreneurship research. In: Katz J (ed) Advances in entrepreneurship, firm emergence, and growth. JAI, Amsterdam, pp 203–248
Zurück zum Zitat Skiera D, Soukhoroukova A, Günther O, Weinhardt C (2006) Internetökonomie. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 48(1):1–2 CrossRef Skiera D, Soukhoroukova A, Günther O, Weinhardt C (2006) Internetökonomie. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 48(1):1–2 CrossRef
Zurück zum Zitat Srinivasan V (1988) A conjunctive-compensatory approach to the self-explication of multiattributed preferences. Decision Sciences 19(2):295–305 CrossRef Srinivasan V (1988) A conjunctive-compensatory approach to the self-explication of multiattributed preferences. Decision Sciences 19(2):295–305 CrossRef
Zurück zum Zitat Sveiby K, Lloyd T (1990) Das Management des Know-how: Führung von Beratungs-, Kreativ- und Wissensunternehmen. Campus, Frankfurt Sveiby K, Lloyd T (1990) Das Management des Know-how: Führung von Beratungs-, Kreativ- und Wissensunternehmen. Campus, Frankfurt
Zurück zum Zitat Varian H (1989) Grundzüge der Mikroökonomik. Oldenbourg, Munich Varian H (1989) Grundzüge der Mikroökonomik. Oldenbourg, Munich
Zurück zum Zitat Von Krogh G, Roos J (1995) A perspective on knowledge competence and strategy. Personnel Review 24(3):56–76 CrossRef Von Krogh G, Roos J (1995) A perspective on knowledge competence and strategy. Personnel Review 24(3):56–76 CrossRef
Zurück zum Zitat Von Winterfeldt D, Edwards W (1986) Decision analysis and behavioral research. Cambridge University Press, New York Von Winterfeldt D, Edwards W (1986) Decision analysis and behavioral research. Cambridge University Press, New York
Zurück zum Zitat Ward J (1963) Hierarchical grouping to optimize an objective function. Journal of the American Statistical Association 58(301):236–244 CrossRef Ward J (1963) Hierarchical grouping to optimize an objective function. Journal of the American Statistical Association 58(301):236–244 CrossRef
Zurück zum Zitat Zahra SA, Bogner WC (1999) Technology strategy and software new ventures’ performance: exploring the moderating effect of the competitive environment. Journal of Business Venturing 15(2):135–137 CrossRef Zahra SA, Bogner WC (1999) Technology strategy and software new ventures’ performance: exploring the moderating effect of the competitive environment. Journal of Business Venturing 15(2):135–137 CrossRef
Metadaten
Titel
IT Competence in Internet Founder Teams
An Analysis of Preferences and Product Innovativity
verfasst von
Dr. Matthias Häsel
Prof. Dr. Tobias Kollmann
Dipl.-Psych. Nicola Breugst
Publikationsdatum
01.08.2010
Verlag
SP Gabler Verlag
Erschienen in
Business & Information Systems Engineering / Ausgabe 4/2010
Print ISSN: 2363-7005
Elektronische ISSN: 1867-0202
DOI
https://doi.org/10.1007/s12599-010-0109-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2010

Business & Information Systems Engineering 4/2010 Zur Ausgabe

Imprint

Imprint

Premium Partner