Skip to main content

2016 | OriginalPaper | Buchkapitel

Managing Disruptive Change in Channel Relationships

verfasst von : Colleen M. Harmeling, Robert W. Palmatier, Ph.D.

Erschienen in: Let’s Get Engaged! Crossing the Threshold of Marketing’s Engagement Era

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

While extant research on relationship development suggests relationships evolve through incremental change over long periods of time, a single event between exchange partners can ignite dramatic (positive or negative) transformational change. Evidence of transformational relationship events (TREs) is presented to support this premise. Related research streams are identified and integrated (1) to uniquely define TREs against other critical relationship events and (2) to create a model of disruptive relationship change. We identify three underlying transformational mechanisms (customer gratitude/betrayal, customer reciprocity, and relational sensemaking) that facilitate relationship change (customer-company identification, loyalty behavior, relationship velocity) and impact financial performance. We test the conceptual model on on-going, channel relationships and identify several implications for relationship marketing theory and practice. While the majority of relationship marketing initiatives are grounded in lifecycle theories of development, integrating the TRE perspective provides a much richer understanding of relationship change that can inform relationship marketing strategy.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Managing Disruptive Change in Channel Relationships
verfasst von
Colleen M. Harmeling
Robert W. Palmatier, Ph.D.
Copyright-Jahr
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-11815-4_160