Skip to main content
Erschienen in:
Buchtitelbild

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

Rough Set Approach to Knowledge Discovery about Preferences

verfasst von : Roman Słowiński

Erschienen in: Computational Collective Intelligence. Semantic Web, Social Networks and Multiagent Systems

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

It is commonly acknowledged that a rational decision maker acts with respect to his/her value system so as to make the best decision. Confrontation of the value system of the decision maker with characteristics of possible decisions (objects) results in expression of preferences of the decision maker on the set of possible decisions. In order to support the decision maker, one must identify his/her preferences and recommend the most-preferred decision concerning either classification, or choice, or ranking. In this paper, we review multiple attribute and multiple criteria decision problems, as well as preference discovery from data describing some past decisions of the decision maker. The considered preference model has the form of a set of “

if..., then...

” decision rules induced from the data. To structure the data prior to induction, we use the Dominance-based Rough Set Approach (DRSA). DRSA is a methodology for reasoning about ordinal data, which extends the classical rough set approach by handling background knowledge about ordinal evaluations of objects and about monotonic relationships between these evaluations. The paper starts with an introduction to preference modeling in multiple attribute and multiple criteria decision problems, then presents the principles of DRSA, together with a didactic example, and concludes with a summary of characteristic features of DRSA in the context of preference modeling.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Rough Set Approach to Knowledge Discovery about Preferences
verfasst von
Roman Słowiński
Copyright-Jahr
2009
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-04441-0_1

Premium Partner