Skip to main content

2011 | OriginalPaper | Buchkapitel

5. States and Processes of Learning Communities. Engaging Students in Meaningful Reflection and Learning

verfasst von : Dirk Ifenthaler, Pablo Pirnay-Dummer

Erschienen in: Social Media Tools and Platforms in Learning Environments

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The omnipresence of the Internet and high bandwidth connections has brought about the development of powerful software packages called learning management systems (LMS). An LMS integrates the administration and facilitation of online activities and the distribution of learning materials. In this chapter, it is argued that the use of LMS is limited to only a few technological features and that so far it has failed to promote meaningful learning environments. Therefore, two empirical studies were conducted to investigate these concerns. The first study reports the development of a practicable taxonomy for LMS features. The second study extends the taxonomy for discussion forums. This chapter concludes with future perspectives on the application and extension of the introduced practicable taxonomy for LMS.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Alessi, S.M., Trollip, S.R.: Multimedia for Learning: Methods and Development. Allyn & Bacon, Inc., Needham Heights (2000) Alessi, S.M., Trollip, S.R.: Multimedia for Learning: Methods and Development. Allyn & Bacon, Inc., Needham Heights (2000)
Zurück zum Zitat Baumgartner, P., Häfele, H., Maier-Häfele, K.: E-Learning Praxishandbuch: Auswahl von Lernplattformen, Marktübersicht, Funktionen, Fachbegriffe. Studien Verlag, Innsbruck (2002) Baumgartner, P., Häfele, H., Maier-Häfele, K.: E-Learning Praxishandbuch: Auswahl von Lernplattformen, Marktübersicht, Funktionen, Fachbegriffe. Studien Verlag, Innsbruck (2002)
Zurück zum Zitat Bett, K., Wedekind, J. (eds.): Lernplattformen in der Praxis. Waxman, Münster (2003) Bett, K., Wedekind, J. (eds.): Lernplattformen in der Praxis. Waxman, Münster (2003)
Zurück zum Zitat Black, E.W., Beck, D., Dawson, K., Jinks, S., DiPietro, M.: The other side of the LMS: considering implementation and use in the adoption of an LMS in online and blended learning environments. TechTrends 51(2), 35–53 (2007)CrossRef Black, E.W., Beck, D., Dawson, K., Jinks, S., DiPietro, M.: The other side of the LMS: considering implementation and use in the adoption of an LMS in online and blended learning environments. TechTrends 51(2), 35–53 (2007)CrossRef
Zurück zum Zitat Cole, J.: Using Moodle: Teaching with the Popular Open Source Management System. O’Reilly Community Press, London (2005) Cole, J.: Using Moodle: Teaching with the Popular Open Source Management System. O’Reilly Community Press, London (2005)
Zurück zum Zitat Falvo, D.A., Johnson, B.F.: The use of learning management systems in the United States. TechTrends 51(2), 40–45 (2007)CrossRef Falvo, D.A., Johnson, B.F.: The use of learning management systems in the United States. TechTrends 51(2), 40–45 (2007)CrossRef
Zurück zum Zitat Grabowski, B.L., Curtis, R.: Information, instruction, and learning: a hypermedia perspective. Perform. Improv. Q. 4(3), 2–12 (1991)CrossRef Grabowski, B.L., Curtis, R.: Information, instruction, and learning: a hypermedia perspective. Perform. Improv. Q. 4(3), 2–12 (1991)CrossRef
Zurück zum Zitat Häkkinen, P.: Challanges for design of computer-based learning environments. Br. J. Edu. Technol. 33(4), 461–469 (2002)CrossRef Häkkinen, P.: Challanges for design of computer-based learning environments. Br. J. Edu. Technol. 33(4), 461–469 (2002)CrossRef
Zurück zum Zitat Hilgenstock, R., Jirmann, R.: Gemeinsam Online Lernen mit Moodle: Trainerhandbuch. DIALOGE Verlag, Bonn (2005) Hilgenstock, R., Jirmann, R.: Gemeinsam Online Lernen mit Moodle: Trainerhandbuch. DIALOGE Verlag, Bonn (2005)
Zurück zum Zitat Höbarth, U.: Konstruktivistisches Lernen mit Moodle: Praktische Einsatzmöglichkeiten in Bildungsinstitutionen. Hülsbusch, Boizenburg (2007) Höbarth, U.: Konstruktivistisches Lernen mit Moodle: Praktische Einsatzmöglichkeiten in Bildungsinstitutionen. Hülsbusch, Boizenburg (2007)
Zurück zum Zitat Ifenthaler, D.: Learning and instruction in the digital age. In: Spector, J.M., Ifenthaler, D., Isaías Kinshuk, P., Sampson, D.G. (eds.) Learning and Instruction in the Digital Age: Making a Difference through Cognitive Approaches, Technology-Facilitated Collaboration and Assessment, and Personalized Communications, pp. 3–10. Springer, New York (2010) Ifenthaler, D.: Learning and instruction in the digital age. In: Spector, J.M., Ifenthaler, D., Isaías Kinshuk, P., Sampson, D.G. (eds.) Learning and Instruction in the Digital Age: Making a Difference through Cognitive Approaches, Technology-Facilitated Collaboration and Assessment, and Personalized Communications, pp. 3–10. Springer, New York (2010)
Zurück zum Zitat Ifenthaler, D.: Implementation of web-enhanced features for successful teaching and learning. The utility of technological progressions of learning management systems. In: Simonson, M.R. (ed.) 31st National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, vol. 1, pp. 134–146. AECT, Bloomington (2008) Ifenthaler, D.: Implementation of web-enhanced features for successful teaching and learning. The utility of technological progressions of learning management systems. In: Simonson, M.R. (ed.) 31st National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, vol. 1, pp. 134–146. AECT, Bloomington (2008)
Zurück zum Zitat Kerres, M., de Witt, C.: A didactical framework for the design of blended learning arrangements. Learn. Media Technol. 28(2 & 3), 101–113 (2003) Kerres, M., de Witt, C.: A didactical framework for the design of blended learning arrangements. Learn. Media Technol. 28(2 & 3), 101–113 (2003)
Zurück zum Zitat Koszalka, T.A., Ganesan, R.: Designing online courses: a taxonomy to guide strategic use of features available in course management systems (CMS) in distance education. Distance Educ. 25(2), 243–256 (2004)CrossRef Koszalka, T.A., Ganesan, R.: Designing online courses: a taxonomy to guide strategic use of features available in course management systems (CMS) in distance education. Distance Educ. 25(2), 243–256 (2004)CrossRef
Zurück zum Zitat Land, S.M., Hannafin, M.J.: A conceptual framework for the development of theories-inaction with open-ended learning environments. Educ. Tech. Res. Dev. 44(3), 37–53 (1996)CrossRef Land, S.M., Hannafin, M.J.: A conceptual framework for the development of theories-inaction with open-ended learning environments. Educ. Tech. Res. Dev. 44(3), 37–53 (1996)CrossRef
Zurück zum Zitat Mayer, R.E.: Multimedia Learning. Cambridge University Press, Cambridge (2001) Mayer, R.E.: Multimedia Learning. Cambridge University Press, Cambridge (2001)
Zurück zum Zitat Melton, J.: The LMS moodle: A usability evaluation. Lang. Issues 11/12(1), 1–24 (2006)MathSciNet Melton, J.: The LMS moodle: A usability evaluation. Lang. Issues 11/12(1), 1–24 (2006)MathSciNet
Zurück zum Zitat Nückles, M., Hübner, S., Renkl, A.: Enhancing self-regulated learning by writing learning protocols. Learn. Instr. 19(3), 259–271 (2009)CrossRef Nückles, M., Hübner, S., Renkl, A.: Enhancing self-regulated learning by writing learning protocols. Learn. Instr. 19(3), 259–271 (2009)CrossRef
Zurück zum Zitat Pirnay-Dummer, P., Ifenthaler, D.: Automated knowledge visualization and assessment. In: Ifenthaler, D., Pirnay-Dummer, P., Seel, N.M. (eds.) Computer-Based Diagnostics and Systematic Analysis of Knowledge, pp. 77–115. Springer, New York (2010)CrossRef Pirnay-Dummer, P., Ifenthaler, D.: Automated knowledge visualization and assessment. In: Ifenthaler, D., Pirnay-Dummer, P., Seel, N.M. (eds.) Computer-Based Diagnostics and Systematic Analysis of Knowledge, pp. 77–115. Springer, New York (2010)CrossRef
Zurück zum Zitat Schulmeister, R.: Lernplattformen für das virtuelle Lernen – Evaluation und Didaktik. Oldenbourg, München (2003) Schulmeister, R.: Lernplattformen für das virtuelle Lernen – Evaluation und Didaktik. Oldenbourg, München (2003)
Zurück zum Zitat Trahasch, S., Kraus, G., Eferth, T.: Lernplattformen – entscheidungen mit weitblick. In: Bachmann, G., Haertel, G.D., Kindt, M. (eds.) Campus 2002. Die Virtuelle Hochschule in der Konsolidierungsphase, pp. 251–261. Waxmann, Münster (2002) Trahasch, S., Kraus, G., Eferth, T.: Lernplattformen – entscheidungen mit weitblick. In: Bachmann, G., Haertel, G.D., Kindt, M. (eds.) Campus 2002. Die Virtuelle Hochschule in der Konsolidierungsphase, pp. 251–261. Waxmann, Münster (2002)
Zurück zum Zitat Waterhouse, S.: The Power of Elearning: The Essential Guide for Teaching in the Digital Age. Pearson, Boston (2005) Waterhouse, S.: The Power of Elearning: The Essential Guide for Teaching in the Digital Age. Pearson, Boston (2005)
Zurück zum Zitat Williams, B.C.: Moodle: For Teachers, Trainers and Administrators (Version 1.4.3): Moodle.org. (2005) Williams, B.C.: Moodle: For Teachers, Trainers and Administrators (Version 1.4.3): Moodle.org. (2005)
Metadaten
Titel
States and Processes of Learning Communities. Engaging Students in Meaningful Reflection and Learning
verfasst von
Dirk Ifenthaler
Pablo Pirnay-Dummer
Copyright-Jahr
2011
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-20392-3_5