Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

Student Teachers’ Discourse During Puppetry-Based Microteaching

verfasst von : Takehiro Wakimoto, Hiroshi Sasaki, Ryoya Hirayama, Toshio Mochizuki, Brendan Eagan, Natsumi Yuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Hideyuki Suzuki, Hiroshi Kato

Erschienen in: Advances in Quantitative Ethnography

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This study investigates how puppetry-based tabletop microteaching systems can contribute to student teacher training compared with normal microteaching. The study analyzes student teachers’ discourse using a puppetry-based microteaching system called “EduceBoard” introduced to a university class. The analysis included an epistemic network analysis to identify the specific features that influence changes and clarify particular discourse patterns that were found and a qualitative analysis of the discourse data. Results indicate that the puppetry-based microteaching and improvisational dialogs that it elicited enhanced student teachers’ practical insights and gave them the opportunity to develop their students’ learning and run the class smoothly.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bakhtin, M.: Discourse in the novel. In: Holquist, M. (ed.) The Dialogic Imagination, pp. 259–422. University of Texas, Austin (1981) Bakhtin, M.: Discourse in the novel. In: Holquist, M. (ed.) The Dialogic Imagination, pp. 259–422. University of Texas, Austin (1981)
2.
Zurück zum Zitat Sakamoto, T.: Meaning of teaching simulation. Mod. Educ. Technol. 47, 5–11 (1978) Sakamoto, T.: Meaning of teaching simulation. Mod. Educ. Technol. 47, 5–11 (1978)
3.
Zurück zum Zitat Ladrousse, G.P.: Role Play. Oxford University Press, Oxford (1989) Ladrousse, G.P.: Role Play. Oxford University Press, Oxford (1989)
4.
Zurück zum Zitat Cottrell, N., Wack, D., Sekerak, G.: Rittle, R: social facilitation of dominant responses by the presence of an audience and the mere presence of others. J. Pers. Soc. Psychol. 9(3), 245–250 (1968)CrossRef Cottrell, N., Wack, D., Sekerak, G.: Rittle, R: social facilitation of dominant responses by the presence of an audience and the mere presence of others. J. Pers. Soc. Psychol. 9(3), 245–250 (1968)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kira, S., Sato, S., Yoshida, M.: A study on microteaching technique in teaching training. Kumamoto University Department-of-Education Bulletin: Human sciences, 29, 221–236 (1980). in Japanese Kira, S., Sato, S., Yoshida, M.: A study on microteaching technique in teaching training. Kumamoto University Department-of-Education Bulletin: Human sciences, 29, 221–236 (1980). in Japanese
7.
Zurück zum Zitat Fujie, Y.: Children’s in-class participation mixing academic and personal material: teacher’s instructional response. Japan. J. Educ. Psychol. 48, 21–31 (2000). in JapaneseCrossRef Fujie, Y.: Children’s in-class participation mixing academic and personal material: teacher’s instructional response. Japan. J. Educ. Psychol. 48, 21–31 (2000). in JapaneseCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Shaffer, D.W.: Quantitative Ethnography. Cathcart Press, Madison (2017) Shaffer, D.W.: Quantitative Ethnography. Cathcart Press, Madison (2017)
10.
Zurück zum Zitat Mehan, H.: Learning Lessons: Social Organization in the Classroom, Cambridge. Harvard University Press, MA (1979)CrossRef Mehan, H.: Learning Lessons: Social Organization in the Classroom, Cambridge. Harvard University Press, MA (1979)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Sato, M.: Pedagogy as practical inquiry. Japan. J. Educ. Res. 63(3), 275–278 (1996)MathSciNet Sato, M.: Pedagogy as practical inquiry. Japan. J. Educ. Res. 63(3), 275–278 (1996)MathSciNet
Metadaten
Titel
Student Teachers’ Discourse During Puppetry-Based Microteaching
verfasst von
Takehiro Wakimoto
Hiroshi Sasaki
Ryoya Hirayama
Toshio Mochizuki
Brendan Eagan
Natsumi Yuki
Hideo Funaoi
Yoshihiko Kubota
Hideyuki Suzuki
Hiroshi Kato
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-33232-7_20

Premium Partner