Skip to main content

2021 | OriginalPaper | Buchkapitel

Study of Effect on Engine Performance Using 15% HCNG Blend Versus CNG Using a Simulation Approach

verfasst von : K. P. Kavathekar, S. S. Thipse, S. D. Rairikar, S. B. Sonawane, P. S. Sutar, D. Bandyopadhyay

Erschienen in: Advances in Mechanical Engineering

Verlag: Springer Singapore

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The present work deals with modeling an existing CNG engine using a 1D simulation tool (GT-SUITE), performing baseline validation of the model, generating simulation results of HCNG (15% hydrogen by volume), study of simulated results to bring out various trends and studying the effects of varying fuel–air equivalence ratio on optimum spark advance, peak in-cylinder pressure and peak in-cylinder temperature through simulation on validated engine model. This work is intended as a preliminary step to bring about a host of potential suggestions, which will help to improve the current power performance of the engine while using 15 HCNG as the fuel. The primary objective is to develop 1D engine model using the actual engine data as input and to generate simulation results. Actual experiments will be carried out to generate experimental results. Simulation model will be validated for accuracy within 10%. The validated engine model is now used for the purpose of simulation to study the effects of varying fuel–air equivalence ratio on optimum spark advance, peak in-cylinder pressure, and power performance for selected HCNG blend.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat GT Suite user guide, flow theory, GEM-3D and Engine Performance user manuals, Version v7.4 GT Suite user guide, flow theory, GEM-3D and Engine Performance user manuals, Version v7.4
2.
Zurück zum Zitat Kahraman N et al (2009) Investigation of combustion characteristics and emissions in a spark-ignition engine fuelled with natural gas-hydrogen blends. Int J Hydrogen Energy 34:1026–1034CrossRef Kahraman N et al (2009) Investigation of combustion characteristics and emissions in a spark-ignition engine fuelled with natural gas-hydrogen blends. Int J Hydrogen Energy 34:1026–1034CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Das LM et al (2005) Experimental evaluation of a hydrogen added natural gas (HANG) operated SI engine, SAE Paper No. 2005-26-029 Das LM et al (2005) Experimental evaluation of a hydrogen added natural gas (HANG) operated SI engine, SAE Paper No. 2005-26-029
4.
Zurück zum Zitat Ma F et al (2012) Effect of compression ratio and spark timing on the power performance and combustion characteristics of an HCNG engine. Int J Hydrogen Energy 37:18486–18491CrossRef Ma F et al (2012) Effect of compression ratio and spark timing on the power performance and combustion characteristics of an HCNG engine. Int J Hydrogen Energy 37:18486–18491CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Zhao J et al (2013) Effects of compression ratio on the combustion and emissions of a hydrogen enriched natural gas engine under different excess air ratio. Energy 59:658–665CrossRef Zhao J et al (2013) Effects of compression ratio on the combustion and emissions of a hydrogen enriched natural gas engine under different excess air ratio. Energy 59:658–665CrossRef
Metadaten
Titel
Study of Effect on Engine Performance Using 15% HCNG Blend Versus CNG Using a Simulation Approach
verfasst von
K. P. Kavathekar
S. S. Thipse
S. D. Rairikar
S. B. Sonawane
P. S. Sutar
D. Bandyopadhyay
Copyright-Jahr
2021
Verlag
Springer Singapore
DOI
https://doi.org/10.1007/978-981-15-3639-7_25

    Marktübersichten

    Die im Laufe eines Jahres in der „adhäsion“ veröffentlichten Marktübersichten helfen Anwendern verschiedenster Branchen, sich einen gezielten Überblick über Lieferantenangebote zu verschaffen.