Skip to main content
Erschienen in:
Buchtitelbild

2012 | OriginalPaper | Buchkapitel

The Effect of Preference Representation on Learning Preferences in Negotiation

verfasst von : Reyhan Aydoğan, Pınar Yolum

Erschienen in: New Trends in Agent-Based Complex Automated Negotiations

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

In online and dynamic e-commerce environments, it is beneficial for parties to consider each other’s preferences in carrying out transactions. This is especially important when parties are negotiating, since considering preferences will lead to faster closing of deals. However, in general may not be possible to know other participants’ preferences. Thus, learning others’ preferences from the bids exchanged during the negotiation becomes an important task. To achieve this, the producer agent may need to make assumptions about the consumer’s preferences and even its negotiation strategy. Nevertheless, these assumptions may become inconsistent with a variety of preference representations. Therefore, it is more desired to develop a learning algorithm, which is independent from the participants’ preference representations and negotiation strategies. This study presents a negotiation framework in which the producer agent learns an approximate model of the consumer’s preferences regardless of the consumer’s preference representation. For this purpose, we study our previously proposed inductive learning algorithm, namely Revisable Candidate Elimination Algorithm (RCEA). Our experimental results show that a producer agent can learn the consumer’s preferences via RCEA when the consumer represents its preferences using constraints or CP-nets. Further, in both cases, learning speeds up the negotiation considerably.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
The Effect of Preference Representation on Learning Preferences in Negotiation
verfasst von
Reyhan Aydoğan
Pınar Yolum
Copyright-Jahr
2012
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-24696-8_1

Premium Partner