Skip to main content

2014 | OriginalPaper | Buchkapitel

The Evolution of CSR from Compliance to Sustainable Entrepreneurship

verfasst von : René Schmidpeter

Erschienen in: Sustainable Entrepreneurship

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Today businesses are increasingly judged by the extent to which they consider the main interests of society. Thus, the concept of corporate social responsibility has been transformed dramatically over the last couple of years. From a pure philanthropic perspective (sponsoring and donations), instead of being merely a legal compliance approach, it has developed into an explicit responsible management issue.
Now a third stage of CSR, discussed as Sustainable Entrepreneurship, has arrived. It comprises the general question about the overall contribution of enterprises to urgent social challenges. This new strategic positioning of businesses in society aims at increasing social and business added value at the same time (shared value). Businesses as responsible corporate citizens no longer want to be viewed as a problem, but are aiming to provide solutions for the pressing challenges of our time. This realignment of strategy among leading enterprises increases their competitiveness and provides urgently needed solutions for society – so called social innovations.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
See Porter and Kramer (2011), Laszlo and Zhexembayeva (2011), Senge (2008) and the contributions in Schneider and Schmidpeter (2012).
 
2
For an overview to the different corporate divisions and functions see Schmidpeter (2012).
 
3
See contributions in Schneider and Schmidpeter (2012).
 
4
See Grieshuber (2012) on innovation.
 
5
On generations model and understanding of CSR see Peters (2009), Visser (2011) and Schneider (2012).
 
Literatur
Zurück zum Zitat Grieshuber, E. (2012). CSR als Hebel für ganzheitliche innovation. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag. Grieshuber, E. (2012). CSR als Hebel für ganzheitliche innovation. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag.
Zurück zum Zitat Laszlo, C., & Zhexembayeva, N. (2011). Embedded sustainability. Stanford: Stanford University Press. Laszlo, C., & Zhexembayeva, N. (2011). Embedded sustainability. Stanford: Stanford University Press.
Zurück zum Zitat Lorentschitsch, B., & Walker, T. (2012). Vom integrierten zum integrative CSR-Managementansatz. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag. Lorentschitsch, B., & Walker, T. (2012). Vom integrierten zum integrative CSR-Managementansatz. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag.
Zurück zum Zitat Peters, A. (2009). Wege aus der Krise. CSR als strategisches Rückzeug. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung. Peters, A. (2009). Wege aus der Krise. CSR als strategisches Rückzeug. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.
Zurück zum Zitat Porter, M., & Kramer, M. (2011). Creating shared value. Harvard Business Review, 61, January–February, 3–17. Porter, M., & Kramer, M. (2011). Creating shared value. Harvard Business Review, 61, January–February, 3–17.
Zurück zum Zitat Schmidpeter, R. (2012). Unternehmerische Verantwortung – Hinführung und Überblick. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag. Schmidpeter, R. (2012). Unternehmerische Verantwortung – Hinführung und Überblick. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag.
Zurück zum Zitat Schneider, A. (2012). Reifegradmodell CSR – Eine Begriffsklärung und -abgrenzung. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag. Schneider, A. (2012). Reifegradmodell CSR – Eine Begriffsklärung und -abgrenzung. In A. Schneider & R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag.
Zurück zum Zitat Schneider, A., & Schmidpeter, R. (Eds.). (2012). Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag. Schneider, A., & Schmidpeter, R. (Eds.). (2012). Corporate social responsibility. Berlin/Heidelberg: Springer Gabler Verlag.
Zurück zum Zitat Senge, P. (2008). The necessary revolution: How individuals and organizations work together to create a sustainable world. New York: Doubleday. Senge, P. (2008). The necessary revolution: How individuals and organizations work together to create a sustainable world. New York: Doubleday.
Zurück zum Zitat Visser, W. (2011). The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. Hoboken: Wiley. Visser, W. (2011). The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. Hoboken: Wiley.
Metadaten
Titel
The Evolution of CSR from Compliance to Sustainable Entrepreneurship
verfasst von
René Schmidpeter
Copyright-Jahr
2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-38753-1_9

Premium Partner