Skip to main content

2015 | OriginalPaper | Buchkapitel

Towards an Intelligent Tutoring System for Logical Reasoning in Multiple Contexts

verfasst von : Roger Nkambou, Janie Brisson, Clauvice Kenfack, Serge Robert, Pamela Kissok, Ange Tato

Erschienen in: Design for Teaching and Learning in a Networked World

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In this paper we present a participatory approach to design Logic-Muse, an Intelligent Tutoring System that helps learners develop reasoning skills in multiple contexts (situations). The study was conducted jointly with the active participation of experts in the field of logic and the psychology of reasoning. An explicit catalogue of systematic errors in classical logic is built, followed by an explicit representation and encoding of the semantic knowledge behind reasoning as well as reasoning procedural structures and meta-structures. Logic-Muse innovates through its design rationale, which leads to strong structures on which learning is based. It also innovates with the projection of reasoning skills in a variety of well-defined classes of situations to ensure an absolute mastery of reasoning skills regardless of the content effect.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barnes, T., Stamper, J.: Automatic hint generation for logic proof tutoring using historical data. Educ. Technol. Soc. 13(1), 3–12 (2010) Barnes, T., Stamper, J.: Automatic hint generation for logic proof tutoring using historical data. Educ. Technol. Soc. 13(1), 3–12 (2010)
2.
Zurück zum Zitat Brisson, J., de Chantal, P.-L., Lortie-Forgues, H., Markovits, H.: Belief bias is stronger when reasoning is more difficult. Think. Reasoning 20(3), 385–403 (2014) Brisson, J., de Chantal, P.-L., Lortie-Forgues, H., Markovits, H.: Belief bias is stronger when reasoning is more difficult. Think. Reasoning 20(3), 385–403 (2014)
3.
Zurück zum Zitat Cummins, D.D., Lubart, T., Alksnis, O., Rist, R.: Conditional reasoning and causation. Mem. Cogn. 19(3), 274–282 (1991)CrossRef Cummins, D.D., Lubart, T., Alksnis, O., Rist, R.: Conditional reasoning and causation. Mem. Cogn. 19(3), 274–282 (1991)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Evans, J.S.B.: On the resolution of conflict in dual process theories of reasoning. Think. Reason. 13, 321–339 (2007)CrossRef Evans, J.S.B.: On the resolution of conflict in dual process theories of reasoning. Think. Reason. 13, 321–339 (2007)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Evans, J.S.B.T., Newstead, S.E., Byrne, R.M.J.: Human Reasoning. Lawrence Erlbaum Publishers, Hove (1993) Evans, J.S.B.T., Newstead, S.E., Byrne, R.M.J.: Human Reasoning. Lawrence Erlbaum Publishers, Hove (1993)
6.
Zurück zum Zitat Markovits, H.: On the road toward formal reasoning: reasoning with factual causal and contrary-to-fact causal premises during early adolescence. J. Exp. Child Psychol. 128, 37–51 (2014)CrossRef Markovits, H.: On the road toward formal reasoning: reasoning with factual causal and contrary-to-fact causal premises during early adolescence. J. Exp. Child Psychol. 128, 37–51 (2014)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Stanovich, K.E.: Rationality and the Reflexive Mind. Oxford University Press, Oxford (2011) Stanovich, K.E.: Rationality and the Reflexive Mind. Oxford University Press, Oxford (2011)
8.
Zurück zum Zitat Thompson, V.A.: Conditional reasoning: the necessary and sufficient conditions. Can. J. Exp. Psychol. 49(1), 1–60 (1995)CrossRef Thompson, V.A.: Conditional reasoning: the necessary and sufficient conditions. Can. J. Exp. Psychol. 49(1), 1–60 (1995)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Lesta, L., Yacef, K.: An intelligent teaching assistant system for logic. In: Cerri, S.A., Gouardéres, G., Paraguaçu, F. (eds.) ITS 2002. LNCS, vol. 2363, pp. 421–431. Springer, Heidelberg (2002)CrossRefMATH Lesta, L., Yacef, K.: An intelligent teaching assistant system for logic. In: Cerri, S.A., Gouardéres, G., Paraguaçu, F. (eds.) ITS 2002. LNCS, vol. 2363, pp. 421–431. Springer, Heidelberg (2002)CrossRefMATH
10.
Zurück zum Zitat Robert, S.: Logique de la découverte et naturalisation de la connaissance: L’épistémologie historique d’Imre Lakatos. Presses de l’Université Laval, Québec (2009) Robert, S.: Logique de la découverte et naturalisation de la connaissance: L’épistémologie historique d’Imre Lakatos. Presses de l’Université Laval, Québec (2009)
11.
Zurück zum Zitat Tchétagni, J.M., Nkambou, R.: Hierarchical representation and evaluation of the student in an intelligent tutoring system. In: Cerri, S.A., Gouardéres, G., Paraguaçu, F. (eds.) ITS 2002. LNCS, vol. 2363, pp. 708–717. Springer, Heidelberg (2002)CrossRefMATH Tchétagni, J.M., Nkambou, R.: Hierarchical representation and evaluation of the student in an intelligent tutoring system. In: Cerri, S.A., Gouardéres, G., Paraguaçu, F. (eds.) ITS 2002. LNCS, vol. 2363, pp. 708–717. Springer, Heidelberg (2002)CrossRefMATH
12.
Zurück zum Zitat Tchetagni, J., Nkambou, R., Bourdeau, J.: Explicit reflection in prolog-tutor. Int. J. Artif. Intell. Educ. 17(2), 169–217 (2007) Tchetagni, J., Nkambou, R., Bourdeau, J.: Explicit reflection in prolog-tutor. Int. J. Artif. Intell. Educ. 17(2), 169–217 (2007)
Metadaten
Titel
Towards an Intelligent Tutoring System for Logical Reasoning in Multiple Contexts
verfasst von
Roger Nkambou
Janie Brisson
Clauvice Kenfack
Serge Robert
Pamela Kissok
Ange Tato
Copyright-Jahr
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-24258-3_40