Skip to main content

2010 | OriginalPaper | Buchkapitel

Two Measures of Objective Novelty in Association Rule Mining

verfasst von : José L. Balcázar

Erschienen in: New Frontiers in Applied Data Mining

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Association rule mining is well-known to depend heavily on a support threshold parameter, and on one or more thresholds for intensity of implication; among these measures, confidence is most often used and, sometimes, related alternatives such as lift, leverage, improvement, or all-confidence are employed, either separately or jointly with confidence. We remain within the support-and-confidence framework in an attempt at studying complementary notions, which have the goal of measuring relative forms of objective novelty or surprisingness of each individual rule with respect to other rules that hold in the same dataset. We measure novelty through the extent to which the confidence value is robust, taken relative to the confidences of related (for instance, logically stronger) rules, as opposed to the absolute consideration of the single rule at hand. We consider two variants of this idea and analyze their logical and algorithmic properties. Since this approach has the drawback of requiring further parameters, we also propose a framework in which the user sets a single parameter, of quite clear intuitive semantics, from which the corresponding thresholds for confidence and novelty are computed.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Two Measures of Objective Novelty in Association Rule Mining
verfasst von
José L. Balcázar
Copyright-Jahr
2010
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-14640-4_6

Premium Partner