Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

14.09.2018 | Ausgabe 1-2/2019

Public Choice 1-2/2019

Uncontestable favoritism

Zeitschrift:
Public Choice > Ausgabe 1-2/2019
Autor:
Matthew D. Mitchell

Abstract

One might obtain special favor or avoid disfavor by winning a competitive contest, a socially wasteful process that has been studied extensively in the rent-seeking literature. But favor or disfavor might also be uncontestable. In that case it will be efficient along some dimensions but grossly inequitable. The rent-seeking literature, in focusing on contest success functions, has tended to ignore the institutional roots of uncontestable rent-creation and rent-extraction. But casual observation suggests that institutional rules and cultural norms often ensure that favor and disfavor cannot be easily contested. Understanding that observation helps to resolve the Tullock paradox and explains the evolutionary persistence of inequitable social arrangements. It also illuminates economic and philosophical tradeoffs.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1-2/2019

Public Choice 1-2/2019 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise