Skip to main content

2010 | OriginalPaper | Buchkapitel

Working Memory Span and E-Learning: The Effect of Personalization Techniques on Learners’ Performance

verfasst von : Nikos Tsianos, Panagiotis Germanakos, Zacharias Lekkas, Costas Mourlas, George Samaras

Erschienen in: User Modeling, Adaptation, and Personalization

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

This research paper presents the positive effect of incorporating individuals’ working memory (WM) span as a personalization factor in terms of improving users’ academic performance in the context of adaptive educational hypermedia. The psychological construct of WM is robustly related to information processing and learning, while there is a wide differentiation of WM span among individuals. Hence, in an effort to examine the role of cognitive and affective factors in adaptive hypermedia along with psychometric user profiling considerations, WM has a central role in the authors’ effort to develop a user information processing model. Encouraged by previous findings, a larger scale study has been conducted with the participation of 230 university students in order to elucidate if it is possible through personalization to increase the performance of learners with lower levels of WM span. According to the results, users with low WM performed better in the personalized condition, which involved segmentation of the web content and aesthetical annotation, while users with medium/high WM span were slightly negatively affected by the same techniques. Therefore, it can by supported it is possible to specifically address the problem of low WM span with significant results.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Working Memory Span and E-Learning: The Effect of Personalization Techniques on Learners’ Performance
verfasst von
Nikos Tsianos
Panagiotis Germanakos
Zacharias Lekkas
Costas Mourlas
George Samaras
Copyright-Jahr
2010
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-13470-8_8

Premium Partner