Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

A Requirements Engineering Process for User Centered IT Services – Gathering Service Requirements for the University of the Future

verfasst von : Dominik Rudolph, Anne Thoring, Christian Remfert, Raimund Vogl

Erschienen in: Design, User Experience, and Usability: Understanding Users and Contexts

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The process of digitalization challenges universities worldwide, in particular the universities’ IT. Using ITIL and the ITSM-focused application of software requirements engineering as a basis, qualitative interviews with students were conducted to gather information on service requirements. Three service categories clearly dominate the students’ wishes for IT support: study organization, online literature and software provision. As regards the study organization, a centralized platform granting access to all relevant information and services (e.g. schedule, exam administration, certificates, study progress, contact information) is particularly important. From the students’ point of view, IT should enable them to focus on the content of their studies, provide support for organizational problems, and grant easy access to resources, such as literature and software, while at the same time require little effort.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hanna, N.: Mastering Digital Transformation. Towards a Smarter Society, Economy, City and Nation. Emerald Publishing, Bingley (2016) Hanna, N.: Mastering Digital Transformation. Towards a Smarter Society, Economy, City and Nation. Emerald Publishing, Bingley (2016)
2.
Zurück zum Zitat Hochschulforum Digitalisierung: Diskussionspapier: 20 Thesen zur Digitalisierung der Hochschulbildung, Berlin (2015) Hochschulforum Digitalisierung: Diskussionspapier: 20 Thesen zur Digitalisierung der Hochschulbildung, Berlin (2015)
3.
Zurück zum Zitat Brown-Martin, G., Tavakolian, N.: Learning {Re}imagined. How the Connected Society is Transforming Learning. Bloomsbury Academic, London (2014). An imprint of Bloomsbury Publishing Plc Brown-Martin, G., Tavakolian, N.: Learning {Re}imagined. How the Connected Society is Transforming Learning. Bloomsbury Academic, London (2014). An imprint of Bloomsbury Publishing Plc
4.
Zurück zum Zitat Craig, R.: The technology of higher education. TechCrunch (2016) Craig, R.: The technology of higher education. TechCrunch (2016)
5.
Zurück zum Zitat Shark, A.R. (ed.): The Digital Revolution in Higher Education. How and Why the Internet of Everything is Changing Everything. Public Technology Institute, Alexandria (2015) Shark, A.R. (ed.): The Digital Revolution in Higher Education. How and Why the Internet of Everything is Changing Everything. Public Technology Institute, Alexandria (2015)
6.
Zurück zum Zitat Bischof, L., Stuckrad, T.V.: Die digitale (R)evolution? Chancen und Risiken der Digitalisierung akademischer Lehre. CHE, Gütersloh (2013) Bischof, L., Stuckrad, T.V.: Die digitale (R)evolution? Chancen und Risiken der Digitalisierung akademischer Lehre. CHE, Gütersloh (2013)
7.
Zurück zum Zitat Bischof, L., Friedrich, J.-D., Müller, U., Müller-Eiselt, R., Stuckrad, T.V.: Die schlafende Revolution - Zehn Thesen zur Digitalisierung der Hochschullehre. Centrum für Hochschulentwicklung gGmbH, Gütersloh Bischof, L., Friedrich, J.-D., Müller, U., Müller-Eiselt, R., Stuckrad, T.V.: Die schlafende Revolution - Zehn Thesen zur Digitalisierung der Hochschullehre. Centrum für Hochschulentwicklung gGmbH, Gütersloh
8.
Zurück zum Zitat Biddix, J.P., Chung, C.J., Park, H.W.: The hybrid shift. Evidencing a student-driven restructuring of the college classroom. Comput. Educ. 80, 162–175 (2015)CrossRef Biddix, J.P., Chung, C.J., Park, H.W.: The hybrid shift. Evidencing a student-driven restructuring of the college classroom. Comput. Educ. 80, 162–175 (2015)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Cisco: Digitising Higher Education. To enhance experiences and improve outcomes (o.J.) Cisco: Digitising Higher Education. To enhance experiences and improve outcomes (o.J.)
10.
Zurück zum Zitat Bowen, W.G.: Higher Education in the Digital Age. Princeton University Press, Princeton (2013)CrossRef Bowen, W.G.: Higher Education in the Digital Age. Princeton University Press, Princeton (2013)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat van Lamsweerde, A.: Requirements Engineering: From System Goals to UML Models to Software. Wiley, Chichester (2009) van Lamsweerde, A.: Requirements Engineering: From System Goals to UML Models to Software. Wiley, Chichester (2009)
12.
Zurück zum Zitat Thayer, R., Dorfman, M.: Software Requirements Engineering. IEEE Computer Society Press, Los Alamitos (2000)MATH Thayer, R., Dorfman, M.: Software Requirements Engineering. IEEE Computer Society Press, Los Alamitos (2000)MATH
13.
Zurück zum Zitat Pohl, K.: Requirements Engineering: Fundamentals, Principles, and Techniques. Springer Publishing Company, Incorporated, Berlin (2010)CrossRef Pohl, K.: Requirements Engineering: Fundamentals, Principles, and Techniques. Springer Publishing Company, Incorporated, Berlin (2010)CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Brenner, M.: Werkzeugunterstützung für ITIL-orientiertes Dienstmanagement. Ein modellbasierter Ansatz, Norderstedt (2007)MATH Brenner, M.: Werkzeugunterstützung für ITIL-orientiertes Dienstmanagement. Ein modellbasierter Ansatz, Norderstedt (2007)MATH
15.
Zurück zum Zitat van Bon, J., van der Veen, A., Pieper, M.: Foundations in IT Service Management Basierend auf ITIL. Van Haren Publishing, Zaltbommel (2008) van Bon, J., van der Veen, A., Pieper, M.: Foundations in IT Service Management Basierend auf ITIL. Van Haren Publishing, Zaltbommel (2008)
16.
Zurück zum Zitat Barafort, B., Betry, V., Cortina, S., Picard, M., Renault, A., St-Jean, M., Valdés, O.: ITSM Process Assessment Supporting ITIL (TIPA). Van Haren, Zaltbommel (2009) Barafort, B., Betry, V., Cortina, S., Picard, M., Renault, A., St-Jean, M., Valdés, O.: ITSM Process Assessment Supporting ITIL (TIPA). Van Haren, Zaltbommel (2009)
17.
Zurück zum Zitat Teubner, A., Remfert, C.: Towards a theoretical backing for IT services. In: Proceedings of 19th International Conference on Human-Computer Interaction, Vancouver, Canada (2017, forthcoming) Teubner, A., Remfert, C.: Towards a theoretical backing for IT services. In: Proceedings of 19th International Conference on Human-Computer Interaction, Vancouver, Canada (2017, forthcoming)
18.
Zurück zum Zitat Zarnekow, R., Hochstein, A., Brenner, W.: Service-Orientiertes IT-Management: Best Practices und Praxisbeispiele. Springer, Berlin (2005) Zarnekow, R., Hochstein, A., Brenner, W.: Service-Orientiertes IT-Management: Best Practices und Praxisbeispiele. Springer, Berlin (2005)
19.
Zurück zum Zitat Braun, C., Winter, R.: Integration of IT service management into enterprise architecture. ACM (2007) Braun, C., Winter, R.: Integration of IT service management into enterprise architecture. ACM (2007)
20.
Zurück zum Zitat Brocke, H., Uebernickel, F., Brenner, W.: A methodical procedure for designing consumer oriented on-demand IT service propositions. Inf. Syst. e-Bus. Manag. 9, 283–302 (2011)CrossRef Brocke, H., Uebernickel, F., Brenner, W.: A methodical procedure for designing consumer oriented on-demand IT service propositions. Inf. Syst. e-Bus. Manag. 9, 283–302 (2011)CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Teubner, A., Remfert, C.: ITOMEx – Eine Fallstudie zum IT Service Management. In: Working Papers of the Institute for Information Systems (2016) Teubner, A., Remfert, C.: ITOMEx – Eine Fallstudie zum IT Service Management. In: Working Papers of the Institute for Information Systems (2016)
22.
Zurück zum Zitat Dahlstrom, E.: ECAR study of undergraduate students and information technology, 2015 (2015) Dahlstrom, E.: ECAR study of undergraduate students and information technology, 2015 (2015)
23.
Zurück zum Zitat Brooks, C.: ECAR study of faculty and information technology. Research report, Loisville, CO (2015) Brooks, C.: ECAR study of faculty and information technology. Research report, Loisville, CO (2015)
24.
Zurück zum Zitat Briz-Ponce, L., Juanes-Méndez, J.A.: Mobile devices and apps, characteristics and current potential on learning. JITR 8, 26–37 (2015) Briz-Ponce, L., Juanes-Méndez, J.A.: Mobile devices and apps, characteristics and current potential on learning. JITR 8, 26–37 (2015)
25.
Zurück zum Zitat Connaway, L.S., Lanclos, D., Hood, E.M.: I Find Google a Lot Easier than Going to the Library Website. Imagine Ways to Innovate and Inspire Students to Use the Academic Library. Indianapolis (2013) Connaway, L.S., Lanclos, D., Hood, E.M.: I Find Google a Lot Easier than Going to the Library Website. Imagine Ways to Innovate and Inspire Students to Use the Academic Library. Indianapolis (2013)
26.
Zurück zum Zitat Ruddat, M.: Auswertung von Fokusgruppen mittels Zusammenfassung zentraler Diskussionsaspekte. In: Schulz, M., Mack, B., Renn, O. (eds.) Fokusgruppen in der empirischen Sozialwissenschaft, pp. 195–206. Springer, Berlin (2012)CrossRef Ruddat, M.: Auswertung von Fokusgruppen mittels Zusammenfassung zentraler Diskussionsaspekte. In: Schulz, M., Mack, B., Renn, O. (eds.) Fokusgruppen in der empirischen Sozialwissenschaft, pp. 195–206. Springer, Berlin (2012)CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Prickarz, H., Urbahn, J.: Qualitative Datenerhebung mit Online-Fokusgruppen. Plan. Anal. 28, 63–70 (2002) Prickarz, H., Urbahn, J.: Qualitative Datenerhebung mit Online-Fokusgruppen. Plan. Anal. 28, 63–70 (2002)
28.
Zurück zum Zitat Schulz, M., Mack, B., Renn, O.: Fokusgruppen in der empirischen Sozialwissenschaft: Von der Konzeption bis zur Auswertung. Springer, Berlin (2012)CrossRef Schulz, M., Mack, B., Renn, O.: Fokusgruppen in der empirischen Sozialwissenschaft: Von der Konzeption bis zur Auswertung. Springer, Berlin (2012)CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Margaryan, A., Littlejohn, A., Vojt, G.: Are digital natives a myth or reality? University students’ use of digital technologies. Comput. Educ. 56, 429–440 (2011)CrossRef Margaryan, A., Littlejohn, A., Vojt, G.: Are digital natives a myth or reality? University students’ use of digital technologies. Comput. Educ. 56, 429–440 (2011)CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Lei, J.: Digital natives as preservice teachers. J. Comput. Teach. Educ. 25, 87–97 (2009) Lei, J.: Digital natives as preservice teachers. J. Comput. Teach. Educ. 25, 87–97 (2009)
31.
Zurück zum Zitat Kolikant, Y.B.-D.: Digital natives, better learners? Students’ beliefs about how the Internet influenced their ability to learn. Comput. Hum. Behav. 26, 1384–1391 (2010)CrossRef Kolikant, Y.B.-D.: Digital natives, better learners? Students’ beliefs about how the Internet influenced their ability to learn. Comput. Hum. Behav. 26, 1384–1391 (2010)CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Jones, C., Ramanau, R., Cross, S., Healing, G.: Net generation or digital natives. Is there a distinct new generation entering university? Comput. Educ. 54, 722–732 (2010)CrossRef Jones, C., Ramanau, R., Cross, S., Healing, G.: Net generation or digital natives. Is there a distinct new generation entering university? Comput. Educ. 54, 722–732 (2010)CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Bennett, S., Maton, K.: Beyond the ‘digital natives’ debate. Towards a more nuanced understanding of students’ technology experiences. J. Comput. Assist. Learn. 26, 321–331 (2010)CrossRef Bennett, S., Maton, K.: Beyond the ‘digital natives’ debate. Towards a more nuanced understanding of students’ technology experiences. J. Comput. Assist. Learn. 26, 321–331 (2010)CrossRef
Metadaten
Titel
A Requirements Engineering Process for User Centered IT Services – Gathering Service Requirements for the University of the Future
verfasst von
Dominik Rudolph
Anne Thoring
Christian Remfert
Raimund Vogl
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-58640-3_20

Neuer Inhalt