Skip to main content

2017 | Supplement | Buchkapitel

An Ethical Waiver for Learning Analytics?

verfasst von : Dai Griffiths

Erschienen in: Data Driven Approaches in Digital Education

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The discourse and practice of data governance in learning analytics, and the ethics which inform it, are confused and contradictory. This can be elucidated by considering the coming together of two contrasting research traditions: academic research and operations research.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
5.
Zurück zum Zitat Le Menestrel, M., Van Wassenhove, L.N.: Ethics in operations research and management sciences: a never-ending effort to combine rigor and passion. Omega 37(6), 1039–1043 (2009). 12, Special Issue on Ethics and Operations ResearchCrossRef Le Menestrel, M., Van Wassenhove, L.N.: Ethics in operations research and management sciences: a never-ending effort to combine rigor and passion. Omega 37(6), 1039–1043 (2009). 12, Special Issue on Ethics and Operations ResearchCrossRef
7.
Zurück zum Zitat McFarland, D.A., Lewis, K., Goldberg, A.: Sociology in the era of big data: the ascent of forensic social science. Am. Sociologist 47(1), 12–35 (2016)CrossRef McFarland, D.A., Lewis, K., Goldberg, A.: Sociology in the era of big data: the ascent of forensic social science. Am. Sociologist 47(1), 12–35 (2016)CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Picavet, E.: Opportunities and pitfalls for ethical analysis in operations research and the management sciences. Omega 37(6), 1121–1131 (2009)MathSciNetCrossRef Picavet, E.: Opportunities and pitfalls for ethical analysis in operations research and the management sciences. Omega 37(6), 1121–1131 (2009)MathSciNetCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Pocock, J.W.: Operations Research’, Special Report No. 13, chap. Operations Research: Challenges to Management. American Management Association (1956) Pocock, J.W.: Operations Research’, Special Report No. 13, chap. Operations Research: Challenges to Management. American Management Association (1956)
10.
Zurück zum Zitat Ross, T.F.: Is It Ever Okay to Make Teachers Read Scripted Lessons? The Atlantic, 10 October 2014 Ross, T.F.: Is It Ever Okay to Make Teachers Read Scripted Lessons? The Atlantic, 10 October 2014
11.
Zurück zum Zitat Rowley, J.: Reconceptualising the strategic role of loyalty schemes. J. Consum. Mark. 24(6), 366–374 (2007)CrossRef Rowley, J.: Reconceptualising the strategic role of loyalty schemes. J. Consum. Mark. 24(6), 366–374 (2007)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Rubel, A., Jones, K.M.: Student privacy in learning analytics: an information ethics perspective. Inf. Soc. 32(2), 143–159 (2014)CrossRef Rubel, A., Jones, K.M.: Student privacy in learning analytics: an information ethics perspective. Inf. Soc. 32(2), 143–159 (2014)CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Shaw, J.: Big data is a big deal. Harvard Mag. 3, 30–35 (2014) Shaw, J.: Big data is a big deal. Harvard Mag. 3, 30–35 (2014)
17.
Zurück zum Zitat U.S. Government: Trials of War Criminals before the Nuremberg Military Tribunals under Control Council, law No. 10, vol. 2 (1949) U.S. Government: Trials of War Criminals before the Nuremberg Military Tribunals under Control Council, law No. 10, vol. 2 (1949)
18.
Zurück zum Zitat U.S. Government: Federal policy for the protection of human subjects. Federal Register, 01/19/2017 (2017) U.S. Government: Federal policy for the protection of human subjects. Federal Register, 01/19/2017 (2017)
19.
Zurück zum Zitat West, D.: Learning analytics: Assisting universities with student retention, final report. Australian Government Office for Learning and Teaching (2015) West, D.: Learning analytics: Assisting universities with student retention, final report. Australian Government Office for Learning and Teaching (2015)
Metadaten
Titel
An Ethical Waiver for Learning Analytics?
verfasst von
Dai Griffiths
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-66610-5_62

Premium Partner