Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Climate Impacts for German Schools—An Educational Web Portal Solution

verfasst von : Ines Blumenthal, Carolin Schlenther, Simon Hirsbrunner, Manfred Stock, Thomas Nocke

Erschienen in: Handbook of Climate Change Communication: Vol. 3

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Climate change education is one of the integral components within the global Education for Sustainable Development (ESD) initiative by the United Nations. However, it is not trivial to bridge the gap between complex scientific information and the requirements of education. Now the educational portal www.​KlimafolgenOnlin​e-Bildung.​de offers a solution by preparing scientific knowledge about climate impacts in Germany for interdisciplinary use in schools. Tailored climate science fundamentals and background information were provided to help teachers and students to develop an understanding of the complex relationships of climate change in different sectors like climate, agriculture and forestry. The strength of this solution lies in its direct regional reference, and the option to interactively explore scientific climate data. It raises awareness for immediate effects of climate change on the individual living environment. This paper outlines the development process for the web portal, and the lessons learned. The underlying development process was based on workshops and surveys with teachers. Teaching material was developed to integrate climate change knowledge into school lessons, such as background information on data uncertainties and scenarios. As one of the results in six “research workshops” conducted students can now explore, compare and discuss climate change impacts in different sectors as well as suitable adaptation measures.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Heymann HW (2004) Besserer Unterricht durch Sicherung von “Standards”? Pädagogik 56:6–9 Heymann HW (2004) Besserer Unterricht durch Sicherung von “Standards”? Pädagogik 56:6–9
Zurück zum Zitat Mitchell CL, Burch SL, Driscoll PA (2016) (Mis)communicating climate change? Why online adaptation databases may fail to catalyze adaptation action. Clim Change 7(4):600–613 Mitchell CL, Burch SL, Driscoll PA (2016) (Mis)communicating climate change? Why online adaptation databases may fail to catalyze adaptation action. Clim Change 7(4):600–613
Zurück zum Zitat Neset T-S, Opach T, Lion P, Lilja A, Johansson J (2016) Map-based web tools supporting climate change adaptation. Prof Geogr 68(1):103–114CrossRef Neset T-S, Opach T, Lion P, Lilja A, Johansson J (2016) Map-based web tools supporting climate change adaptation. Prof Geogr 68(1):103–114CrossRef
Zurück zum Zitat Pidgeon N, Fischhoff B (2011) The role of social and decision science in communicating uncertain climate risks. Nat Clim Change 1:35–41CrossRef Pidgeon N, Fischhoff B (2011) The role of social and decision science in communicating uncertain climate risks. Nat Clim Change 1:35–41CrossRef
Zurück zum Zitat Raymond CM, Brown G (2011) Assessing spatial associations between perceptions of landscape value and climate change risk for use in climate change planning. Clim Change 104:653–678CrossRef Raymond CM, Brown G (2011) Assessing spatial associations between perceptions of landscape value and climate change risk for use in climate change planning. Clim Change 104:653–678CrossRef
Zurück zum Zitat Schäfer MS, Kristiansen S, Bonfadelli H (2015) Wissenschaftskommunikation im Wandel: Relevanz, Entwicklung und Herausforderungen des Forschungsfeldes. Wissenschaftskommunikation im Wandel. Herbert von Halem Verlag, Cologne, DE, pp 10–42 Schäfer MS, Kristiansen S, Bonfadelli H (2015) Wissenschaftskommunikation im Wandel: Relevanz, Entwicklung und Herausforderungen des Forschungsfeldes. Wissenschaftskommunikation im Wandel. Herbert von Halem Verlag, Cologne, DE, pp 10–42
Zurück zum Zitat Stoknes PE (2014) Rethinking climate communications and the “psychological climate paradox”. Energy Res Soc Sci 1:161–170CrossRef Stoknes PE (2014) Rethinking climate communications and the “psychological climate paradox”. Energy Res Soc Sci 1:161–170CrossRef
Metadaten
Titel
Climate Impacts for German Schools—An Educational Web Portal Solution
verfasst von
Ines Blumenthal
Carolin Schlenther
Simon Hirsbrunner
Manfred Stock
Thomas Nocke
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-70479-1_13