Skip to main content

2022 | OriginalPaper | Buchkapitel

6. Conclusion

verfasst von : Nicolas Namoradze

Erschienen in: Ligeti’s Macroharmonies

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Beyond the significance of the A minor triad in Canon as the final chord of the piece (or indeed of the last work in Ligeti’s oeuvre) is its relation to the previous etudes of Book 3. As has been intimated in earlier chapters, there is something of a meta-harmonic progression taking place over the course of these four etudes. The conclusion of White on White is anchored on the A minor triad; Pour Irina ends with a section that articulates a movement from an A minor triad to an E major one; in À bout de souffle, the E minor triad (the first rhythmic and acoustic consonance of the work) announces the conclusion of the etude; and finally, Canon comes to a halt on an A minor triad. In each of the etudes, these triads are outliers in the texture, coming across as moments of particular importance to the listener. They also all take place in the conclusions of each etude, essentially functioning as capstones or final destinations.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Drott, E. 2003. The Role of Triadic Harmony in Ligeti’s Recent Music. Music Analysis. Vol. 22 No. 3, 283–314. Drott, E. 2003. The Role of Triadic Harmony in Ligeti’s Recent Music. Music Analysis. Vol. 22 No. 3, 283–314.
Zurück zum Zitat Ligeti, G. 1996. Liner note to György Ligeti Edition Vol. 3: Works for Piano. Compact Disc. Sony. SK 62308. Ligeti, G. 1996. Liner note to György Ligeti Edition Vol. 3: Works for Piano. Compact Disc. Sony. SK 62308.
Zurück zum Zitat Schoenberg, A. 1926. “Opinion or Insight.” In Style and Ideas: Selected Writings of Arnold Schoenberg, ed. L. Stein, tr. L. Black, 258–263. Berkeley: University of California Press (1984). Schoenberg, A. 1926. “Opinion or Insight.” In Style and Ideas: Selected Writings of Arnold Schoenberg, ed. L. Stein, tr. L. Black, 258–263. Berkeley: University of California Press (1984).
Zurück zum Zitat Searby, M. 2001. Ligeti’s ‘third way’: ‘Non-atonal’ elements in the Horn Trio. Tempo, New Series. 216: 17–22. Searby, M. 2001. Ligeti’s ‘third way’: ‘Non-atonal’ elements in the Horn Trio. Tempo, New Series. 216: 17–22.
Zurück zum Zitat Shaffer, K. 2011. “Neither Tonal Nor Atonal”?: Harmony and Harmonic Syntax in György Ligeti’s Late Triadic Works. PhD Diss., Yale University. Shaffer, K. 2011. “Neither Tonal Nor Atonal”?: Harmony and Harmonic Syntax in György Ligeti’s Late Triadic Works. PhD Diss., Yale University.
Zurück zum Zitat Steinitz, R. 1996. The Dynamics of Disorder. The Musical Times. Vol. 137, No. 1839: 7–14. Steinitz, R. 1996. The Dynamics of Disorder. The Musical Times. Vol. 137, No. 1839: 7–14.
Zurück zum Zitat Steinitz, R. 2003. György Ligeti: Music of the Imagination. London: Faber and Faber. Steinitz, R. 2003. György Ligeti: Music of the Imagination. London: Faber and Faber.
Metadaten
Titel
Conclusion
verfasst von
Nicolas Namoradze
Copyright-Jahr
2022
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-85694-6_6

Premium Partner