Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Copyright Literacy Among the Literacies in Hungary

verfasst von : Tibor Koltay, Ferenc Jávorszky, Péter Murányi

Erschienen in: Information Literacy in the Workplace

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper paints a picture of the views on copyright literacy in Hungary. The Hungarian Library and Information Science (LIS) community has been introduced to varied literacies, mainly in their native language. The best-known literacy is information literacy, but step-by-step other literacies appear in Hungarian journal and conference papers. Due to the adherence of Hungarian librarians to their native language, there are still abstracting services that deliver abstracts on different LIS subjects that are available in the Hungarian language. Translations of the term copyright literacy to Hungarian bears resemblance to information literacy, that is, they are either verbatim translations of the concepts or emphasize literacy’s meaning as being educated and having erudition. On this background, the results obtained on a convenience sample of the Hungarian part of an international copyright literacy survey are presented and compared to the findings of two other surveys that used the same questionnaire.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Secker, J., Morrison, C.: Copyright and E-learning: a Guide for Practitioners. Facet, London (2015) Secker, J., Morrison, C.: Copyright and E-learning: a Guide for Practitioners. Facet, London (2015)
5.
Zurück zum Zitat Charbonneau, D.H., Priehs, M.: Copyright awareness, partnerships, and training issues in academic libraries. J. Acad. Librariansh. 40, 228–233 (2013)CrossRef Charbonneau, D.H., Priehs, M.: Copyright awareness, partnerships, and training issues in academic libraries. J. Acad. Librariansh. 40, 228–233 (2013)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Tószegi, Zs.: A könyvtárosképzés új eleme: a szerzői jogi írástudás [A new element in library and information science education: copyright literacy]. Könyv és Nevelés 18, 7–21 (2016) Tószegi, Zs.: A könyvtárosképzés új eleme: a szerzői jogi írástudás [A new element in library and information science education: copyright literacy]. Könyv és Nevelés 18, 7–21 (2016)
8.
Zurück zum Zitat Koltay, T.: A kutatási adatok és a könyvtár [Research data and the library]. Könyvtári Figyelő 60, 223–235 (2014) Koltay, T.: A kutatási adatok és a könyvtár [Research data and the library]. Könyvtári Figyelő 60, 223–235 (2014)
9.
Zurück zum Zitat Koltay, T.: A sokarcú információs műveltség néhány új arca [A few new faces of the multifaceted information literacy]. Könyvtári Figyelő 62, 193–197 (2016) Koltay, T.: A sokarcú információs műveltség néhány új arca [A few new faces of the multifaceted information literacy]. Könyvtári Figyelő 62, 193–197 (2016)
11.
Zurück zum Zitat Gilster, P.: Digital Literacy. Wiley, New York (2016) Gilster, P.: Digital Literacy. Wiley, New York (2016)
12.
Zurück zum Zitat Bawden, D.: Origins and concepts of digital literacy. In: Lankshear, C., Knobel, M. (eds.) Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices, pp. 17–32. Peter Lang, New York (2008) Bawden, D.: Origins and concepts of digital literacy. In: Lankshear, C., Knobel, M. (eds.) Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices, pp. 17–32. Peter Lang, New York (2008)
15.
Zurück zum Zitat Saunders, L., Kurbanoglu, S., Boustany, J., Dogan, G., Koltay, T., et al.: Information behaviors and information literacy skills of LIS students: an international perspective. J. Educ. Libr. Inf. Sci. 56, 80–99 (2015) Saunders, L., Kurbanoglu, S., Boustany, J., Dogan, G., Koltay, T., et al.: Information behaviors and information literacy skills of LIS students: an international perspective. J. Educ. Libr. Inf. Sci. 56, 80–99 (2015)
16.
Zurück zum Zitat Todorova, T., Trencheva, T., Kurbanoğlu, S., Doğan, G., Horvat, A., Boustany, J.: A multinational study on copyright literacy competencies of LIS professionals. In: Kurbanoğlu, S., Špiranec, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Catts, R. (eds.) ECIL 2014. CCIS, vol. 492, pp. 138–148. Springer, Cham (2014). https://doi.org/10.1007/978-3-319-14136-7_15 Todorova, T., Trencheva, T., Kurbanoğlu, S., Doğan, G., Horvat, A., Boustany, J.: A multinational study on copyright literacy competencies of LIS professionals. In: Kurbanoğlu, S., Špiranec, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Catts, R. (eds.) ECIL 2014. CCIS, vol. 492, pp. 138–148. Springer, Cham (2014). https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-14136-7_​15
17.
Zurück zum Zitat Morrison, C., Secker, J.: Copyright literacy in the UK: a survey of librarians and other cultural heritage sector professionals. Libr. Inf. Res. 39, 75–97 (2015) Morrison, C., Secker, J.: Copyright literacy in the UK: a survey of librarians and other cultural heritage sector professionals. Libr. Inf. Res. 39, 75–97 (2015)
20.
Zurück zum Zitat Kling, K.C., Hyde, J.S., Showers, C.J., Buswell, B.N.: Gender differences in self-esteem: a meta-analysis. Psychol. Bull. 125, 470–500 (1999)CrossRef Kling, K.C., Hyde, J.S., Showers, C.J., Buswell, B.N.: Gender differences in self-esteem: a meta-analysis. Psychol. Bull. 125, 470–500 (1999)CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hyde, J.S.: The gender similarities hypothesis. Am. Psychol. 60, 581–592 (2005)CrossRef Hyde, J.S.: The gender similarities hypothesis. Am. Psychol. 60, 581–592 (2005)CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Zell, E., Krizan, Z., Teeter, S.R.: Evaluating gender similarities and differences using metasynthesis. Am. Psychol. 70, 10–20 (2015)CrossRef Zell, E., Krizan, Z., Teeter, S.R.: Evaluating gender similarities and differences using metasynthesis. Am. Psychol. 70, 10–20 (2015)CrossRef
Metadaten
Titel
Copyright Literacy Among the Literacies in Hungary
verfasst von
Tibor Koltay
Ferenc Jávorszky
Péter Murányi
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-74334-9_28

Premium Partner