Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

13. Corporate Learning in Upheaval

verfasst von : Rauthgundis Reck, Gunnar Jöns

Erschienen in: Digital Marketplaces Unleashed

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Digitalization and innovation pressure are changing the world of corporate learning, new rules of learning are emerging. Today competent learners seize the initiative and form great networks. They quickly get learning contents out of the internet, learn in online courses with high quality videos, visit virtual conferences, give webinars and finally exchange information in expert networks with people of their own academic level. Colleagues help one another with podcasts and short video clips. They get to know new approaches and methods of work through agile and digital collaboration. Today learning in technology‐oriented business units is increasingly informal, individual an independent of intermediary educational institutions and services (HR, trainingsprovider). The progress leading from just learning to individual learning is particularly emphasized by ‘learning analytics’. Several promising examples show how structured learning contexts lead to a more individual and efficient learning of facts. More general models of individual learning are conceivable if learners own, use and analyze their personal data. If the possibilities of digitalization are combined with concepts of pedagogy and learning psychology, every learner could take another advantage. The change of corporate learning in the future will be diverse.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
Quotation: Co‐Founder of Celonis Process Mining (Start‐up) Alexander Rinke, Frankfurter Allgemeine, 2016.
 
2
A recent example for a connective MOOC is the “Corporate Learning 2025 MOOCathon” (e.g. with components such as public Working Out Loud Circles, various informal learning groups, an Hackathon in between and a Learning Camp to the end).
 
3
Decentralized data collection is not far developed yet. For experimental projects view www.​coss.​ethz.​ch/​ or mesinfos.​fing.​org.
 
4
Cf. C. Ratti/D. Helbing, 2016.
 
5
Cf. T. Kelly/P. Kelly, 2012.
 
6
The meaning of workplace learning is emphasized particularly by Jane Hart.
 
7
The prevailing assumption of incompetence regarding learners is being reversed by an increasing competence assumption concerning participants in networks. M. Serres describes this with regard to the connected generation.
 
8
Cf. Nick Shakelton-Jones, 2017 and cf. Josh Bersin, 2017.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat E. Brynjolfsson and A. McAfee, The second machine age. Wie die nächste digitale Revolution unser aller Leben verändern wird, 2015. E. Brynjolfsson and A. McAfee, The second machine age. Wie die nächste digitale Revolution unser aller Leben verändern wird, 2015.
2.
Zurück zum Zitat D. Wahl, Lernumgebungen erfolgreich gestalten. Vom trägen Wissen zum kompetenten Handeln, 2013. D. Wahl, Lernumgebungen erfolgreich gestalten. Vom trägen Wissen zum kompetenten Handeln, 2013.
3.
Zurück zum Zitat D. Gelernter, “Gezeiten des Geistes. Die Vermessung unseres Bewusstseins,” 2016, pp. 222–254. D. Gelernter, “Gezeiten des Geistes. Die Vermessung unseres Bewusstseins,” 2016, pp. 222–254.
4.
Zurück zum Zitat A. Grant, How Non-Conformists Move the World, 2016. A. Grant, How Non-Conformists Move the World, 2016.
5.
Zurück zum Zitat K. A. Ericsson and R. Pool, Peak: Success from the New Science of Expertise, 2016. K. A. Ericsson and R. Pool, Peak: Success from the New Science of Expertise, 2016.
6.
Zurück zum Zitat D. Pink, The surprising truth about what motivates us, Drive, 2010. D. Pink, The surprising truth about what motivates us, Drive, 2010.
7.
Zurück zum Zitat V. Mayer-Schönberger and K. Cukier, Lernen mit Big Data. Die Zukunft der Bildung, 2014. V. Mayer-Schönberger and K. Cukier, Lernen mit Big Data. Die Zukunft der Bildung, 2014.
8.
Zurück zum Zitat J. Dräger and R. Müller-Eiselt, “Die digitale Bildungsrevolution. Der radikale Wandel des Lernens und wie wir ihn gestalten können,” 2015, pp. 61–73. J. Dräger and R. Müller-Eiselt, “Die digitale Bildungsrevolution. Der radikale Wandel des Lernens und wie wir ihn gestalten können,” 2015, pp. 61–73.
11.
13.
Zurück zum Zitat “Moderne Mineure,” Frankfurter Allgemeine, 2016. “Moderne Mineure,” Frankfurter Allgemeine, 2016.
14.
Zurück zum Zitat M. Ford, The rise of the robots: technology and the threat of a jobless future, 2015. M. Ford, The rise of the robots: technology and the threat of a jobless future, 2015.
19.
Zurück zum Zitat G. Roth, Aus Sicht des Gehirns, 2009. G. Roth, Aus Sicht des Gehirns, 2009.
20.
Zurück zum Zitat M. Serres, Erfindet euch neu! Eine Liebeserklärung an die vernetzte Gemeinde, 2012. M. Serres, Erfindet euch neu! Eine Liebeserklärung an die vernetzte Gemeinde, 2012.
Metadaten
Titel
Corporate Learning in Upheaval
verfasst von
Rauthgundis Reck
Gunnar Jöns
Copyright-Jahr
2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-49275-8_13

Premium Partner