Skip to main content
Erschienen in:
Buchtitelbild

2020 | OriginalPaper | Buchkapitel

Determining Infrastructure- and Traffic Factors that Increase the Perceived Complexity of Driving Situations

verfasst von : Anika Boelhouwer, Arie Paul van den Beukel, Mascha C. van der Voort, Marieke H. Martens

Erschienen in: Advances in Human Aspects of Transportation

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

When designing experimental studies in the driving domain, an important decision is which driving scenarios to include. It is proposed that HMI need to be adaptive to the complexity of the driving situation, in order to avoid overloading the driver. To further study adaptive HMI a comprehensive list of factors that determine the perceived complexity of a driving situation is required, yet absent. In this, infrastructure- and traffic characteristics that may influence the perceived complexity of a driving situation were collected from literature. Next, four sets of driving scenarios of varying complexities were created and validated in an online survey. The results of this study include: 1) a list of infrastructure- and traffic characteristics that influence the overall complexity of a driving situation, and 2) validated scenarios of varying complexities. These outcomes help researchers and designers in setting up future driving studies.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
2.
Zurück zum Zitat Lilis, Y., Zidianakis, E., Partarakis, N., Antona, M., Stephanidis, C.: Personalizing HMI elements in ADAS using ontology meta-models and rule based reasoning. In: International Conference on Universal Access in Human-Computer Interaction, pp. 383–401. Springer, Cham (2017). https://doi.org/10.1007/978-3-319-58706-6_31 Lilis, Y., Zidianakis, E., Partarakis, N., Antona, M., Stephanidis, C.: Personalizing HMI elements in ADAS using ontology meta-models and rule based reasoning. In: International Conference on Universal Access in Human-Computer Interaction, pp. 383–401. Springer, Cham (2017). https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-58706-6_​31
3.
Zurück zum Zitat Mueller, M.: Deficiency drive. Vision Zero International, pp. 44–47 (2014) Mueller, M.: Deficiency drive. Vision Zero International, pp. 44–47 (2014)
4.
Zurück zum Zitat Kroon, E.C.M., Martens, M.H., Brookhuis, K., Hagenzieker, M., Alferdinck, J.W.A.M., Harms, I., Hof, T.: Human factor guidelines for the design of safe in-car traffic information services (2016) Kroon, E.C.M., Martens, M.H., Brookhuis, K., Hagenzieker, M., Alferdinck, J.W.A.M., Harms, I., Hof, T.: Human factor guidelines for the design of safe in-car traffic information services (2016)
5.
Zurück zum Zitat Radlmayr, J., Gold, C., Lorenz, L., Farid, M., Bengler, K.J.: How traffic situations and non-driving related tasks affect the take-over quality in highly automated driving. In: Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, pp. 2063–2067 (2014). https://doi.org/10.1177/1541931214581434 Radlmayr, J., Gold, C., Lorenz, L., Farid, M., Bengler, K.J.: How traffic situations and non-driving related tasks affect the take-over quality in highly automated driving. In: Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, pp. 2063–2067 (2014). https://​doi.​org/​10.​1177/​1541931214581434​
6.
Zurück zum Zitat Lyu, N., Xie, L., Wu, C., Fu, Q., Deng, C.: Driver’s cognitive workload and driving performance under traffic sign information exposure in complex environments: a case study of the highways in China. Int. J. Environ. Res. Public Health 14, 1–25 (2017). https://doi.org/10.3390/ijerph14020203CrossRef Lyu, N., Xie, L., Wu, C., Fu, Q., Deng, C.: Driver’s cognitive workload and driving performance under traffic sign information exposure in complex environments: a case study of the highways in China. Int. J. Environ. Res. Public Health 14, 1–25 (2017). https://​doi.​org/​10.​3390/​ijerph14020203CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Fastenmeier, W.: Die Verkehrssituation als Analyseeinheit im Verkehrssystem. In: Fastenmeier, W. (ed.) Autofahrer und Verkehrssituation - Neue Wege zur Bewertung von Sicherheit und Zuverlässigkeit moderner Straßenverkehrssysteme, pp. 27–82. Verlag TÜV Rheinland, Köln (1995) Fastenmeier, W.: Die Verkehrssituation als Analyseeinheit im Verkehrssystem. In: Fastenmeier, W. (ed.) Autofahrer und Verkehrssituation - Neue Wege zur Bewertung von Sicherheit und Zuverlässigkeit moderner Straßenverkehrssysteme, pp. 27–82. Verlag TÜV Rheinland, Köln (1995)
10.
Zurück zum Zitat Benda, H.V.: Scaling of the dangerousness of road traffic situations. Part 1: A classification system for road traffic situations from the drivers’ perspective (1977) Benda, H.V.: Scaling of the dangerousness of road traffic situations. Part 1: A classification system for road traffic situations from the drivers’ perspective (1977)
11.
Zurück zum Zitat Hackman, J.R.: Tasks and task performance in research on stress. In: McGrath, J.E. (ed.) Social and Psychological Factors in Stress, pp. 202–237. Rinehart & Winston, New York (1970) Hackman, J.R.: Tasks and task performance in research on stress. In: McGrath, J.E. (ed.) Social and Psychological Factors in Stress, pp. 202–237. Rinehart & Winston, New York (1970)
13.
Zurück zum Zitat De Waard, D.: Driving behaviour on a high-accident-rate motorway in the Netherlands. In: Weikert, C., Brookhuis, K.A., Ovidius (eds.) Proceedings of the Europe Chapter of the Human Factors Society Annual Meeting (1991) De Waard, D.: Driving behaviour on a high-accident-rate motorway in the Netherlands. In: Weikert, C., Brookhuis, K.A., Ovidius (eds.) Proceedings of the Europe Chapter of the Human Factors Society Annual Meeting (1991)
Metadaten
Titel
Determining Infrastructure- and Traffic Factors that Increase the Perceived Complexity of Driving Situations
verfasst von
Anika Boelhouwer
Arie Paul van den Beukel
Mascha C. van der Voort
Marieke H. Martens
Copyright-Jahr
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-50943-9_1

    Premium Partner