Skip to main content

2016 | OriginalPaper | Buchkapitel

Evaluation of the Formal Models for the Socratic Method

verfasst von : Nguyen-Thinh Le, Nico Huse

Erschienen in: Intelligent Tutoring Systems

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In this paper, we report results of an evaluation study that investigate the applicability and usefulness of the formal models of the Socratic Method. Nelson suggested that the Socratic Method, which is employed in teaching consists of three phases: searching for examples, searching for attributes and generalizing the attributes. These formal models are intended to serve in a computerized learning environment where users can train with a chatbot to stimulate their critical thinking. This paper demonstrates the applicability and the usefulness of the formal models and shows its effectiveness in group discussion where the chatbot acts as a discussion leader who applies the Socratic Method. The contribution of this paper is two-fold. First, in the dialogue models, we integrated critical questions using the question taxonomy of Paul and Elder in the three phases of the Socratic Method. Second, the formalization of the three phases of the Socratic Method using state diagrams is a new innovation.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Anderson, J.R., Corbett, A.T., Koedinger, K.R., Pelletier, R.: Cognitive tutors: lessons learned. J. Learn. Sci. 4, 167–207 (1995)CrossRef Anderson, J.R., Corbett, A.T., Koedinger, K.R., Pelletier, R.: Cognitive tutors: lessons learned. J. Learn. Sci. 4, 167–207 (1995)CrossRef
Zurück zum Zitat Graesser, A.C., Person, N.K.: Question asking during tutoring. Am. Educ. Res. J. 31(1), 104–137 (1994)CrossRef Graesser, A.C., Person, N.K.: Question asking during tutoring. Am. Educ. Res. J. 31(1), 104–137 (1994)CrossRef
Zurück zum Zitat Hoeksema, K.: Virtuelle sokratische gespräche - umsetzung einer Idee aus dem philosophieunterricht. In: Proceedings on Modellierung als Schlüsselkonzept in Intelligenten Lehr-/Lernsystemen (2004) Hoeksema, K.: Virtuelle sokratische gespräche - umsetzung einer Idee aus dem philosophieunterricht. In: Proceedings on Modellierung als Schlüsselkonzept in Intelligenten Lehr-/Lernsystemen (2004)
Zurück zum Zitat Horster, D.: Das Sokratische Gespräch in Theorie und Praxis. Springer, Opladen (1994)CrossRef Horster, D.: Das Sokratische Gespräch in Theorie und Praxis. Springer, Opladen (1994)CrossRef
Zurück zum Zitat Huse, N., Le, N.T.: The formal models for the socratic method. In: Proceedings of the 4th International Conference on Computer Science Applied Mathematics and Applications. Springer, Heidelberg (2016) Huse, N., Le, N.T.: The formal models for the socratic method. In: Proceedings of the 4th International Conference on Computer Science Applied Mathematics and Applications. Springer, Heidelberg (2016)
Zurück zum Zitat Lane, H.C., Vanlehn, K.: Teaching the tacit knowledge of programming to novices with natural language tutoring. J. Comput. Sci. Educ. 15, 183–201 (2005)CrossRef Lane, H.C., Vanlehn, K.: Teaching the tacit knowledge of programming to novices with natural language tutoring. J. Comput. Sci. Educ. 15, 183–201 (2005)CrossRef
Zurück zum Zitat Nelson, L.: Die sokratische methode. In: ders., Gesammelte Schriften in neun Bänden, Band 1, Hamburg (1970) Nelson, L.: Die sokratische methode. In: ders., Gesammelte Schriften in neun Bänden, Band 1, Hamburg (1970)
Zurück zum Zitat Olney, A.M., Graesser, A., Person, N.K.: Question generation from concept maps. Dialogue Discourse 3(2), 75–99 (2012)CrossRef Olney, A.M., Graesser, A., Person, N.K.: Question generation from concept maps. Dialogue Discourse 3(2), 75–99 (2012)CrossRef
Zurück zum Zitat Otero, J., Graesser, A.C.: PREG: elements of a model of question asking. Cogn. Instr. 19(2), 143–175 (2001). Lawrence Erlbaum AssociatesCrossRef Otero, J., Graesser, A.C.: PREG: elements of a model of question asking. Cogn. Instr. 19(2), 143–175 (2001). Lawrence Erlbaum AssociatesCrossRef
Zurück zum Zitat Paul, R., Elder, L.: Critical thinking: the art of socratic questioning, part I. J. Dev. Educ. 31(1), 36–37 (2007). ProQuest Education Journal Paul, R., Elder, L.: Critical thinking: the art of socratic questioning, part I. J. Dev. Educ. 31(1), 36–37 (2007). ProQuest Education Journal
Zurück zum Zitat Person, N.K., Graesser, A.C.: Human or computer? Autotutor in a bystander turing test. In: Cerri, S.A., Gouardéres, G., Paraguaçu, F. (eds.) ITS 2002. LNCS, vol. 2363, pp. 821–830. Springer, Heidelberg (2002)CrossRef Person, N.K., Graesser, A.C.: Human or computer? Autotutor in a bystander turing test. In: Cerri, S.A., Gouardéres, G., Paraguaçu, F. (eds.) ITS 2002. LNCS, vol. 2363, pp. 821–830. Springer, Heidelberg (2002)CrossRef
Zurück zum Zitat Pinkwart, N., Hoppe, U., Gaßner, K.: Integration of domain-specific elements into visual language based collaborative environments. In: Proceedings of 7th International Workshop on Groupware, pp. 142–147. IEEE Computer Society (2001) Pinkwart, N., Hoppe, U., Gaßner, K.: Integration of domain-specific elements into visual language based collaborative environments. In: Proceedings of 7th International Workshop on Groupware, pp. 142–147. IEEE Computer Society (2001)
Metadaten
Titel
Evaluation of the Formal Models for the Socratic Method
verfasst von
Nguyen-Thinh Le
Nico Huse
Copyright-Jahr
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-39583-8_7