Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

GLOBE – Learn and Innovate Digitization by a Virtual Collaboration Exercise and Living Lab

verfasst von : Markus Bresinsky, Florian von Reusner

Erschienen in: Interactivity, Game Creation, Design, Learning, and Innovation

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper presents an advanced interactive learning platform .dot that implements the GLOBE exercise, using innovative information and communication technologies to enhance learning and development of management and leadership skills in a complex organizational setting. GLOBE on the one hand focuses on competences around ICT and virtual collaboration, and on the other hand on digital transformation, technologies and tools at higher education institutions. By this applied science, learning and developing on the real-world platform, analysis and drive of digital innovation and transformation can be fostered. The main goal is to co-create knowledge and solutions in the following focused subjects: Management and leadership of multidisciplinary, multinational and multicultural virtual and real collaboration in a complex organizational environment. GLOBE uses real world scenarios (e.g. United Nations mission) and involves real world actors.
This comprehensive educational approach should enhance learning techniques and leverage learning progress with hands-on experiences and applied science in the context of ICT and virtual collaboration, and the embodied dynamics of behavior to support innovation and development.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brynjolffson, E., McAfee, A.: The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W.W. Norton & Company, NY (2014) Brynjolffson, E., McAfee, A.: The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W.W. Norton & Company, NY (2014)
2.
Zurück zum Zitat Geschwill, R., Nieswandt, M.: Laterales Management. Das Erfolgsprinzip für Unternehmen im digitalen Zeitalter, Springer, Wiesbaden (2016)CrossRef Geschwill, R., Nieswandt, M.: Laterales Management. Das Erfolgsprinzip für Unternehmen im digitalen Zeitalter, Springer, Wiesbaden (2016)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bogers, M., West, J.: Managing distributed innovation: strategic utilization of open and user innovation. Creativity Innov. Manag. 21(1), 61–75 (2012)CrossRef Bogers, M., West, J.: Managing distributed innovation: strategic utilization of open and user innovation. Creativity Innov. Manag. 21(1), 61–75 (2012)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Eriksson, M., Niitamo, V.P., Kulkki, S.: State-of-the-art in utilizing Living Labs approach to user-centric ICT innovation - a European approach. Center for Distance-spanning Technology, Lulea. Lulea University of Technology, Sweden, Lulea (2005) Eriksson, M., Niitamo, V.P., Kulkki, S.: State-of-the-art in utilizing Living Labs approach to user-centric ICT innovation - a European approach. Center for Distance-spanning Technology, Lulea. Lulea University of Technology, Sweden, Lulea (2005)
6.
Zurück zum Zitat Ehn, P.: Work-Oriented Design of Computer Artifacts. Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale (1989)MATH Ehn, P.: Work-Oriented Design of Computer Artifacts. Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale (1989)MATH
7.
Zurück zum Zitat Qvortrup, L. (ed.): Social Experiments with Information Technology and the Challenges of Innovation, vol. 114. Springer, Heidelberg (1987) Qvortrup, L. (ed.): Social Experiments with Information Technology and the Challenges of Innovation, vol. 114. Springer, Heidelberg (1987)
8.
Zurück zum Zitat Paskaleva, K.: The smart city: a nexus for open innovation? In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Intelligent Buildings International, University of Maribor, Maribor, vol. 3, No. 3, pp. 153–171 (2011) Paskaleva, K.: The smart city: a nexus for open innovation? In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Intelligent Buildings International, University of Maribor, Maribor, vol. 3, No. 3, pp. 153–171 (2011)
9.
Zurück zum Zitat Etzkowitz, H., Leydesdorff, L.: The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Res. Policy 29(2), 109–123 (2000)CrossRef Etzkowitz, H., Leydesdorff, L.: The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Res. Policy 29(2), 109–123 (2000)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Badke-Schaub, P., Hofinger, G., Lauche, K. (eds.): Human Factors - Psychologie sicheren Handelns in Risikobranchen, 2nd edn. Springer, Berlin (2012) Badke-Schaub, P., Hofinger, G., Lauche, K. (eds.): Human Factors - Psychologie sicheren Handelns in Risikobranchen, 2nd edn. Springer, Berlin (2012)
12.
Zurück zum Zitat Kolb, D.: Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, Englewood Cliffs (1984) Kolb, D.: Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, Englewood Cliffs (1984)
15.
Zurück zum Zitat Almirall, E., Wareham, J.: Living Labs: arbiters of mid- and ground-level innovation. Technol. Anal. Strateg. Manag. 23(1), 87–102 (2011)CrossRef Almirall, E., Wareham, J.: Living Labs: arbiters of mid- and ground-level innovation. Technol. Anal. Strateg. Manag. 23(1), 87–102 (2011)CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bergvall-Kåreborn, B., et al.: A milieu for innovation - defining Living Labs. In: The 2nd ISPIM Innovation Symposium - Stimulating Recovery - The Role of Innovation Management, New York City, USA (2009) Bergvall-Kåreborn, B., et al.: A milieu for innovation - defining Living Labs. In: The 2nd ISPIM Innovation Symposium - Stimulating Recovery - The Role of Innovation Management, New York City, USA (2009)
17.
Zurück zum Zitat Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft e.V. & McKinsey & Company Inc.: Hochschul-Bildungsreport 2020. Hochschulbildung für die Arbeitswelt 4.0. Jahresbericht 2016. Essen (2016) Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft e.V. & McKinsey & Company Inc.: Hochschul-Bildungsreport 2020. Hochschulbildung für die Arbeitswelt 4.0. Jahresbericht 2016. Essen (2016)
18.
Zurück zum Zitat Hochschulforum Digitalisierung (HFD): The Digital Turn - Hochschulbildung im digitalen Zeitalter. Arbeitspapier Nr. 27. Berlin (2016) Hochschulforum Digitalisierung (HFD): The Digital Turn - Hochschulbildung im digitalen Zeitalter. Arbeitspapier Nr. 27. Berlin (2016)
Metadaten
Titel
GLOBE – Learn and Innovate Digitization by a Virtual Collaboration Exercise and Living Lab
verfasst von
Markus Bresinsky
Florian von Reusner
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-76908-0_26