Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.12.2016 | Research | Ausgabe 1/2016 Open Access

Computational Social Networks 1/2016

Information fusion-based approach for studying influence on Twitter using belief theory

Zeitschrift:
Computational Social Networks > Ausgabe 1/2016
Autoren:
Lobna Azaza, Sergey Kirgizov, Marinette Savonnet, Éric Leclercq, Nicolas Gastineau, Rim Faiz

Abstract

Influence in Twitter has become recently a hot research topic, since this micro-blogging service is widely used to share and disseminate information. Some users are more able than others to influence and persuade peers. Thus, studying most influential users leads to reach a large-scale information diffusion area, something very useful in marketing or political campaigns. In this study, we propose a new approach for multi-level influence assessment on multi-relational networks, such as Twitter. We define a social graph to model the relationships between users as a multiplex graph where users are represented by nodes, and links model the different relations between them (e.g., retweets, mentions, and replies). We explore how relations between nodes in this graph could reveal about the influence degree and propose a generic computational model to assess influence degree of a certain node. This is based on the conjunctive combination rule from the belief functions theory to combine different types of relations. We experiment the proposed method on a large amount of data gathered from Twitter during the European Elections 2014 and deduce top influential candidates. The results show that our model is flexible enough to to consider multiple interactions combination according to social scientists needs or requirements and that the numerical results of the belief theory are accurate. We also evaluate the approach over the CLEF RepLab 2014 data set and show that our approach leads to quite interesting results.

Unsere Produktempfehlungen

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2016

Computational Social Networks 1/2016 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise