Skip to main content

2014 | OriginalPaper | Buchkapitel

Intensifying Learner’s Experience by Incorporating the Virtual Theatre into Engineering Education

verfasst von : Daniel Ewert, Katharina Schuster, Daniel Johansson, Daniel Schilberg, Sabina Jeschke

Erschienen in: Automation, Communication and Cybernetics in Science and Engineering 2013/2014

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This work introduces the virtual theatre, a platform allowing free exploration of a virtual environment, as an instrument for engineering education. The virtual theatre features three main user components: a head mounted display, a data glove and an omnidirectional floor. These interfaces for perception, navigation and interaction allow for more realistic and intuitive experiences within environments which are inaccessible in the real world. This paper describes the technical properties of the platform as well as studies on human experiences and behavior. It moreover presents current and future applications within the field of engineering education and discusses the underlying didactic principles.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
5.
Zurück zum Zitat Taylor, Russell M. II, Thomas C. Hudson, Adam Seeger, Hans Weber, Jeffrey Juliano, and Aron T. Helser. 2001. VRPN: A Device-independent, Network-transparent VR Peripheral System. In Proceedings of the ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, VRST '01, 55–61, New York, NY, USA, ACM. Taylor, Russell M. II, Thomas C. Hudson, Adam Seeger, Hans Weber, Jeffrey Juliano, and Aron T. Helser. 2001. VRPN: A Device-independent, Network-transparent VR Peripheral System. In Proceedings of the ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, VRST '01, 55–61, New York, NY, USA, ACM.
7.
Zurück zum Zitat Roosendaal, Ton, and Stefano Selleri. 2004. The Official Blender 2.3 guide: Free 3D creation suite for modeling, animation, and rendering. San Francisco: No Starch Press. Roosendaal, Ton, and Stefano Selleri. 2004. The Official Blender 2.3 guide: Free 3D creation suite for modeling, animation, and rendering. San Francisco: No Starch Press.
8.
Zurück zum Zitat Bandura, Albert. 1971. Social learning theory. Morristown, N.J.: General Learning Press. Bandura, Albert. 1971. Social learning theory. Morristown, N.J.: General Learning Press.
9.
Zurück zum Zitat Johansson, D. 2012. Convergence in mixed reality-virtuality environments. Facilitating natural user behavior. PhD thesis, University of Örebro, Sweden. Johansson, D. 2012. Convergence in mixed reality-virtuality environments. Facilitating natural user behavior. PhD thesis, University of Örebro, Sweden.
12.
Zurück zum Zitat Dede, Chris. 2009. Immersive interfaces for engagement and learning. Science 2, 323 (5910): 66–69 (PMID: 19119219).CrossRef Dede, Chris. 2009. Immersive interfaces for engagement and learning. Science 2, 323 (5910): 66–69 (PMID: 19119219).CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Witmer, Bob G., and Michael J. Singer. 1998. Measuring presence in virtual environments: A presence questionnaire. Presence: Teleoperators and Virtual Environment 7 (3): 225–240.CrossRef Witmer, Bob G., and Michael J. Singer. 1998. Measuring presence in virtual environments: A presence questionnaire. Presence: Teleoperators and Virtual Environment 7 (3): 225–240.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Weibel, David, and Bartholomäus Wissmath. 2011. Immersion in computer games: The role of spatial presence and flow. International Journal of Computer Games Technology 2011:1–4 (Article ID 282345). Weibel, David, and Bartholomäus Wissmath. 2011. Immersion in computer games: The role of spatial presence and flow. International Journal of Computer Games Technology 2011:1–4 (Article ID 282345).
15.
Zurück zum Zitat Rheinberg, F., S. Engeser, and R. Vollmeyer. 2002. Measuring Components of Flow: The Flow-Short-Scale. Proceedings of the 1st International Positive Psychology Summit, Washington, DC, USA. Rheinberg, F., S. Engeser, and R. Vollmeyer. 2002. Measuring Components of Flow: The Flow-Short-Scale. Proceedings of the 1st International Positive Psychology Summit, Washington, DC, USA.
16.
Zurück zum Zitat von Hippel, Eric. 2005. Democratizing innovation. Cambridge: MIT Press. von Hippel, Eric. 2005. Democratizing innovation. Cambridge: MIT Press.
17.
Zurück zum Zitat European Ministers of Education. 1999. The Bologna declaration on the European space for higher education. Bologna. European Ministers of Education. 1999. The Bologna declaration on the European space for higher education. Bologna.
18.
Zurück zum Zitat Vermunt, Jan D. H. M., and Frank A. W. M. Van Rijswijk. 1988. Analysis and development of students` skill in selfregulated learning. Higher Education 17 (6): 647–682.CrossRef Vermunt, Jan D. H. M., and Frank A. W. M. Van Rijswijk. 1988. Analysis and development of students` skill in selfregulated learning. Higher Education 17 (6): 647–682.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Kerres, M. 2012. Mediendidaktik. Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. München: Oldenbourg.CrossRef Kerres, M. 2012. Mediendidaktik. Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. München: Oldenbourg.CrossRef
Metadaten
Titel
Intensifying Learner’s Experience by Incorporating the Virtual Theatre into Engineering Education
verfasst von
Daniel Ewert
Katharina Schuster
Daniel Johansson
Daniel Schilberg
Sabina Jeschke
Copyright-Jahr
2014
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-08816-7_20

Premium Partner