Skip to main content

2015 | OriginalPaper | Buchkapitel

2. Legitimizing Corporate Social Responsibility Governance

verfasst von : Sarah Jastram, Julia Prescher

Erschienen in: Corporate Social Responsibility and Governance

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Corporate Social Responsibility (CSR) governance initiatives and instruments like ISO 26000, the European Multi-stakeholder Forum on CSR, or the National CSR Strategy of the German government have been created to address negative socio-economic and ecological effects associated with the globalized economy.
CSR governance instruments are soft law and depend on a voluntary adoption and implementation by organizations. A crucial success factor of soft law is legitimacy, which enhances governance effectiveness by increasing the chances for norm adoption by the norm addressees. Yet, legitimacy has long been overseen by CSR governance research leaving its positive effects on public acceptability and governance compliance widely out of sight.
We argue that the lack of legitimacy analysis in CSR governance research leads to an underestimation of the democratic, participatory potentials within global governance and of the potential empirical impacts of CSR governance instruments and initiatives.
With this paper, we are contributing a normative concept as well as an empirical analysis of legitimacy designs of selected CSR governance initiatives. Empirical methods include document analyses, expert interviews, and participant observations. Our outcomes and recommendations provide scholars as well as practitioners with a better understanding of how to design and how to manage legitimized CSR governance approaches and thereby support the effectiveness of governance in the field of CSR.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
The theoretical framework and the ISO 26000 case analysis are summarized and translated versions of Chaps. 2 and 4 of Sarah Jastram’s dissertation called “Legitimation privater Governance”, published in German by Springer in 2012.
 
Literatur
Zurück zum Zitat Baur, D. (2006). NGOs als legitime Repräsentanten der Zivilgesellschaft: Was macht NGOs zu, Organized Citizens‘? Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, 7(1), 105–113. Baur, D. (2006). NGOs als legitime Repräsentanten der Zivilgesellschaft: Was macht NGOs zu, Organized Citizens‘? Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, 7(1), 105–113.
Zurück zum Zitat Beisheim, M., & Dingwerth, K. (2007). Procedural legitimacy and private transnational governance: Are the good ones doing better? Paper presented at the meeting “Gutes Regieren durch Deliberation und Entscheidungsverfahren”, Bamberg. Beisheim, M., & Dingwerth, K. (2007). Procedural legitimacy and private transnational governance: Are the good ones doing better? Paper presented at the meeting “Gutes Regieren durch Deliberation und Entscheidungsverfahren”, Bamberg.
Zurück zum Zitat Benner, T., Reinicke, W. H., & Witte, J. M. (2004). Multisectoral networks in global governance: Towards a pluralistic system of accountability. Government and Opposition, 39(2), 191–210.CrossRef Benner, T., Reinicke, W. H., & Witte, J. M. (2004). Multisectoral networks in global governance: Towards a pluralistic system of accountability. Government and Opposition, 39(2), 191–210.CrossRef
Zurück zum Zitat Bundesministerium für Arbeit und Soziales. (2010a). Empfehlungsbericht des Nationalen CSR-Forums an die Bundesregierung. Bonn: Bundesministerium für Arbeit und Soziales – Referat Information, Publikation, Redaktion. Bundesministerium für Arbeit und Soziales. (2010a). Empfehlungsbericht des Nationalen CSR-Forums an die Bundesregierung. Bonn: Bundesministerium für Arbeit und Soziales – Referat Information, Publikation, Redaktion.
Zurück zum Zitat Bundesministerium für Arbeit und Soziales. (2010b). Nationale Strategie zur gesellschaftlichen Verantwortung von Unternehmen (Corporate Social Responsibility – CSR) Aktionsplan CSR der Bundesregierung. Bonn: Bundesministerium für Arbeit und Soziales – Referat Information, Publikation, Redaktion. Bundesministerium für Arbeit und Soziales. (2010b). Nationale Strategie zur gesellschaftlichen Verantwortung von Unternehmen (Corporate Social Responsibility – CSR) Aktionsplan CSR der Bundesregierung. Bonn: Bundesministerium für Arbeit und Soziales – Referat Information, Publikation, Redaktion.
Zurück zum Zitat Cohen, J. (1989). Deliberation and democratic legitimacy. In A. Hamlin & P. Pettit (Eds.), The good polity – normative analysis of the state (pp. 18–34). Oxford: Basil Blackwell. Cohen, J. (1989). Deliberation and democratic legitimacy. In A. Hamlin & P. Pettit (Eds.), The good polity – normative analysis of the state (pp. 18–34). Oxford: Basil Blackwell.
Zurück zum Zitat Crane, A., & Matten, D. (2010). Business ethics: Managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization. Oxford: Oxford University Press. Crane, A., & Matten, D. (2010). Business ethics: Managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization. Oxford: Oxford University Press.
Zurück zum Zitat Curbach, J. (2003). Global Governance und NGOs – Transnationale Zivilgesellschaft in internationalen Politiknetzwerken. Opladen: Leske + Budrich.CrossRef Curbach, J. (2003). Global Governance und NGOs – Transnationale Zivilgesellschaft in internationalen Politiknetzwerken. Opladen: Leske + Budrich.CrossRef
Zurück zum Zitat Dahl, R. A. (1957). The concept of power. Behavioral Science, 2(3), 201–215.CrossRef Dahl, R. A. (1957). The concept of power. Behavioral Science, 2(3), 201–215.CrossRef
Zurück zum Zitat Dahl, R. A. (1989). Democracy and its critics. New Haven: Yale University Press. Dahl, R. A. (1989). Democracy and its critics. New Haven: Yale University Press.
Zurück zum Zitat DIN. (2007). DIN EN 25020: Normung und damit zusammenhängende Tätigkeiten – Allgemeine Begriffe (ISO/IEC Guide 2:2004); Dreisprachige Fassung EN 45020:2006. Berlin: Beuth Verlag. DIN. (2007). DIN EN 25020: Normung und damit zusammenhängende Tätigkeiten – Allgemeine Begriffe (ISO/IEC Guide 2:2004); Dreisprachige Fassung EN 45020:2006. Berlin: Beuth Verlag.
Zurück zum Zitat Dryzek, J. S. (1990). Discursive democracy – politics, policy, and political science. Cambridge: Cambridge University Press. Dryzek, J. S. (1990). Discursive democracy – politics, policy, and political science. Cambridge: Cambridge University Press.
Zurück zum Zitat Esser, D., & Rasche, A. (2006). From stakeholder management to stakeholder accountability. Applying Habermasian discourse ethics to accountability research. Journal of Business Ethics, 65(3), 251–267.CrossRef Esser, D., & Rasche, A. (2006). From stakeholder management to stakeholder accountability. Applying Habermasian discourse ethics to accountability research. Journal of Business Ethics, 65(3), 251–267.CrossRef
Zurück zum Zitat European Commission. (2001). Green Paper: Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. (COM(2001) 366 final), Brussels. European Commission. (2001). Green Paper: Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. (COM(2001) 366 final), Brussels.
Zurück zum Zitat European Commission. (2002). Communication from the commission concerning corporate social responsibility: A business contribution to sustainable development (COM (2002) 347 final), Brussels. European Commission. (2002). Communication from the commission concerning corporate social responsibility: A business contribution to sustainable development (COM (2002) 347 final), Brussels.
Zurück zum Zitat European Commission. (2003). EU multi-stakeholder forum on corporate social responsibility. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. European Commission. (2003). EU multi-stakeholder forum on corporate social responsibility. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Zurück zum Zitat European Commission. (2006). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council and the European Economic and Social Committee –Implementing the partnership for growth and jobs: Making Europe a pole of excellence on corporate social responsibility (COM(2006) 136 final), Brussels. European Commission. (2006). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council and the European Economic and Social Committee –Implementing the partnership for growth and jobs: Making Europe a pole of excellence on corporate social responsibility (COM(2006) 136 final), Brussels.
Zurück zum Zitat European Commission. (2011b). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council and the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions – A renewed EU strategy 2011–14 for corporate social responsibility (COM(2011) 681 final), Brussels. European Commission. (2011b). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council and the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions – A renewed EU strategy 2011–14 for corporate social responsibility (COM(2011) 681 final), Brussels.
Zurück zum Zitat European Commission. (2011c). Summary report of the responses received to the public consultation on disclosure of non-financial information by companies. Brussels: DG Internal Market and Services. European Commission. (2011c). Summary report of the responses received to the public consultation on disclosure of non-financial information by companies. Brussels: DG Internal Market and Services.
Zurück zum Zitat Falke, J., & Susnjar, D. (2007). Rechtliche Würdigung der Empfehlungen und Leitlinien des Umweltbundesamtes am Beispiel der “Leitlinie zur hygienischen Beurteilung von Epoxidharzbeschichtungen im Kontakt mit Trinkwasser”. (36301103), Dessau. Falke, J., & Susnjar, D. (2007). Rechtliche Würdigung der Empfehlungen und Leitlinien des Umweltbundesamtes am Beispiel der “Leitlinie zur hygienischen Beurteilung von Epoxidharzbeschichtungen im Kontakt mit Trinkwasser. (36301103), Dessau.
Zurück zum Zitat Fransen, L. (2012). Multi-stakeholder governance and voluntary programme interactions: Legitimation politics in the institutional design of corporate social responsibility. Socio-Economic Review, 10, 163–192.CrossRef Fransen, L. (2012). Multi-stakeholder governance and voluntary programme interactions: Legitimation politics in the institutional design of corporate social responsibility. Socio-Economic Review, 10, 163–192.CrossRef
Zurück zum Zitat Gilbert, D. U., & Rasche, A. (2007). Discourse ethics and social accountability – The ethics of SA 8000. Business Ethics Quarterly, 17(2), 187–216.CrossRef Gilbert, D. U., & Rasche, A. (2007). Discourse ethics and social accountability – The ethics of SA 8000. Business Ethics Quarterly, 17(2), 187–216.CrossRef
Zurück zum Zitat Greven, M. T. (2000). Die Beteiligung von Nicht-Regierungsorganisationen als Symptom wachsender Informalisierung des Regierens. Vorgänge, 115, 3–13. Greven, M. T. (2000). Die Beteiligung von Nicht-Regierungsorganisationen als Symptom wachsender Informalisierung des Regierens. Vorgänge, 115, 3–13.
Zurück zum Zitat Habermas, J. (1973). Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus. Frankfurt a.M: Suhrkamp. Habermas, J. (1973). Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus. Frankfurt a.M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Habermas, J. (1984). Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handels. Frankfurt a.M: Suhrkamp. Habermas, J. (1984). Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handels. Frankfurt a.M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Habermas, J. (1989). Ist der Herzschlag der Revolution zum Stillstand gekommen? Volkssouveränität als Verfahren. Ein normativer Begriff der Öffentlichkeit? In Forum für Philosophie Bad Homburg (Ed.), Die Ideen von 1789 in der deutschen Rezeption (pp. 7–36). Frankfurt a.M: Suhrkamp. Habermas, J. (1989). Ist der Herzschlag der Revolution zum Stillstand gekommen? Volkssouveränität als Verfahren. Ein normativer Begriff der Öffentlichkeit? In Forum für Philosophie Bad Homburg (Ed.), Die Ideen von 1789 in der deutschen Rezeption (pp. 7–36). Frankfurt a.M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Habermas, J. (1992a). Faktizität und Geltung: Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats. Frankfurt a.M: Suhrkamp. Habermas, J. (1992a). Faktizität und Geltung: Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats. Frankfurt a.M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Habermas, J. (1992b). Drei normative Modelle der Demokratie – Zum Begriff deliberativer Demokratie. In H. Münkler (Ed.), Die Chancen der Freiheit – Grundprobleme der Demokratie (pp. 11–24). München: Piper. Habermas, J. (1992b). Drei normative Modelle der Demokratie – Zum Begriff deliberativer Demokratie. In H. Münkler (Ed.), Die Chancen der Freiheit – Grundprobleme der Demokratie (pp. 11–24). München: Piper.
Zurück zum Zitat Habermas, J. (1996). Die Einbeziehung des Anderen. Frankfurt a.M: Suhrkamp. Habermas, J. (1996). Die Einbeziehung des Anderen. Frankfurt a.M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Habermas, J. (1998). Die postnationale Konstellation: Politische Essays. Frankfurt a.M: Suhrkamp. Habermas, J. (1998). Die postnationale Konstellation: Politische Essays. Frankfurt a.M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Hirsch, J. (1999). The democratizing potential of NGOs. IHS political science series 65 working paper, Vienna. Hirsch, J. (1999). The democratizing potential of NGOs. IHS political science series 65 working paper, Vienna.
Zurück zum Zitat Hoofe, G. (2011). Unternehmensverantwortung in einer globalisierten Welt. Opening keynote at the international CSR conference, Berlin. Hoofe, G. (2011). Unternehmensverantwortung in einer globalisierten Welt. Opening keynote at the international CSR conference, Berlin.
Zurück zum Zitat ISO. (2008). Operating procedure providing guidance on national input to the WG SR. Geneva. ISO. (2008). Operating procedure providing guidance on national input to the WG SR. Geneva.
Zurück zum Zitat ISO/IEC. (2012). ISO/IEC directives, Part 1. Geneva. ISO/IEC. (2012). ISO/IEC directives, Part 1. Geneva.
Zurück zum Zitat Jastram, S. (2010). UN global compact. In H. Anheier & S. Toepler (Eds.), International encyclopedia of civil society (pp. 1582–1583). New York: Springer. Jastram, S. (2010). UN global compact. In H. Anheier & S. Toepler (Eds.), International encyclopedia of civil society (pp. 1582–1583). New York: Springer.
Zurück zum Zitat Jastram, S. (2012). Legitimation privater Governance: Chancen und Probleme am Beispiel von ISO 26000. Wiesbaden: Gabler Verlag.CrossRef Jastram, S. (2012). Legitimation privater Governance: Chancen und Probleme am Beispiel von ISO 26000. Wiesbaden: Gabler Verlag.CrossRef
Zurück zum Zitat Kindermann, D. (2013). Corporate social responsibility in the EU, 1993–2013: Institutional ambiguity, economic crises, business legitimacy and bureaucratic politics. Journal of Common Market Studies, 51(4), 701–720.CrossRef Kindermann, D. (2013). Corporate social responsibility in the EU, 1993–2013: Institutional ambiguity, economic crises, business legitimacy and bureaucratic politics. Journal of Common Market Studies, 51(4), 701–720.CrossRef
Zurück zum Zitat Lukes, S. (2005). Power: A radical view. London: Palgrave. Lukes, S. (2005). Power: A radical view. London: Palgrave.
Zurück zum Zitat Mückenberger, U. (2008a). Civilising globalism – transnational norm-building networks – a research programme . GIGA working papers no. 90. Hamburg: GIGA. Mückenberger, U. (2008a). Civilising globalism – transnational norm-building networks – a research programme . GIGA working papers no. 90. Hamburg: GIGA.
Zurück zum Zitat Mückenberger, U. (2008b). Alternative mechanisms of voice representation. In B. Bercusson & C. Estlund (Eds.), Regulating labor in the wake of globalisation – New challenges, new institutions (pp. 227–252). London: Hart Publishing. Mückenberger, U. (2008b). Alternative mechanisms of voice representation. In B. Bercusson & C. Estlund (Eds.), Regulating labor in the wake of globalisation – New challenges, new institutions (pp. 227–252). London: Hart Publishing.
Zurück zum Zitat Mückenberger, U. (2010). Demokratische Einhegung der Globalisierung? Neue Akteurskonstellationen bei universellen Normbildungsprozessen. Kritische Justiz – Vierteljahresschrift für Recht und Politik, 1, 38–45. Mückenberger, U. (2010). Demokratische Einhegung der Globalisierung? Neue Akteurskonstellationen bei universellen Normbildungsprozessen. Kritische Justiz – Vierteljahresschrift für Recht und Politik, 1, 38–45.
Zurück zum Zitat Mückenberger, U., & Jastram, S. (2010). Transnational norm-building networks and the legitimacy of corporate social responsibility standards. Journal of Business Ethics, 97, 223–239.CrossRef Mückenberger, U., & Jastram, S. (2010). Transnational norm-building networks and the legitimacy of corporate social responsibility standards. Journal of Business Ethics, 97, 223–239.CrossRef
Zurück zum Zitat Müller, H. (2007). Internationale Verhandlungen, Argumente und Verständigungshandeln – Verteidigung, Befunde, Warnung. In P. Niesen & B. Herborth (Eds.), Anarchie der kommunikativen Freiheit: Jürgen Habermas und die Theorie der internationalen Politik (pp. 199–223). Frankfurt a. M: Suhrkamp. Müller, H. (2007). Internationale Verhandlungen, Argumente und Verständigungshandeln – Verteidigung, Befunde, Warnung. In P. Niesen & B. Herborth (Eds.), Anarchie der kommunikativen Freiheit: Jürgen Habermas und die Theorie der internationalen Politik (pp. 199–223). Frankfurt a. M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Nanz, P., & Steffek, J. (2005). Assessing the democratic quality of deliberation in international governance: Criteria and research strategies. Acta Politica, 40(3), 368–383.CrossRef Nanz, P., & Steffek, J. (2005). Assessing the democratic quality of deliberation in international governance: Criteria and research strategies. Acta Politica, 40(3), 368–383.CrossRef
Zurück zum Zitat Quack, S. (2010). Law, expertise and legitimacy in transnational economic governance: An introduction. Socio-Economic Review, 8, 3–16.CrossRef Quack, S. (2010). Law, expertise and legitimacy in transnational economic governance: An introduction. Socio-Economic Review, 8, 3–16.CrossRef
Zurück zum Zitat Rasche, A., & Gilbert, D. U. (2012). Institutionalizing global governance: The role of the United Nations Global Compact. Business Ethics: A European Review, 21(1), 100–114.CrossRef Rasche, A., & Gilbert, D. U. (2012). Institutionalizing global governance: The role of the United Nations Global Compact. Business Ethics: A European Review, 21(1), 100–114.CrossRef
Zurück zum Zitat Riess, B. (2011). Die Arbeit des CSR-Forums der Bundesregierung vor dem Hintergrund der internationalen politischen Debatte um die gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen. In J. Wieland & A. Schack (Eds.), Soziale Marktwirtschaft: Verantwortungsvoll gestalten (pp. 110–121). Frankfurt a.M: Frankfurter Allgemeine Buch. Riess, B. (2011). Die Arbeit des CSR-Forums der Bundesregierung vor dem Hintergrund der internationalen politischen Debatte um die gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen. In J. Wieland & A. Schack (Eds.), Soziale Marktwirtschaft: Verantwortungsvoll gestalten (pp. 110–121). Frankfurt a.M: Frankfurter Allgemeine Buch.
Zurück zum Zitat Scharpf, F. W. (1970). Demokratietheorie zwischen Utopie und Anpassung. Konstanz: Universitätsverlag. Scharpf, F. W. (1970). Demokratietheorie zwischen Utopie und Anpassung. Konstanz: Universitätsverlag.
Zurück zum Zitat Scharpf, F. W. (2005). Legitimationskonzepte jenseits des Nationalstaates. In G. F. Schuppert, I. Pernice, & U. Haltern (Eds.), Europawissenschaft (pp. 705–741). Baden-Baden: Nomos. Scharpf, F. W. (2005). Legitimationskonzepte jenseits des Nationalstaates. In G. F. Schuppert, I. Pernice, & U. Haltern (Eds.), Europawissenschaft (pp. 705–741). Baden-Baden: Nomos.
Zurück zum Zitat Schenk, S. (2010). Nationales CSR-Forum legt Empfehlungsbericht an die Bundesregierung vor. Transparency International Deutschland: Scheinwerfer, 48, 24. Schenk, S. (2010). Nationales CSR-Forum legt Empfehlungsbericht an die Bundesregierung vor. Transparency International Deutschland: Scheinwerfer, 48, 24.
Zurück zum Zitat Scherer, A. G., & Palazzo, G. (2007). Toward a political conception of corporate responsibility. Business and society seen from a Habermasian perspective. Academy of Management Review, 32(4), 1096–1120.CrossRef Scherer, A. G., & Palazzo, G. (2007). Toward a political conception of corporate responsibility. Business and society seen from a Habermasian perspective. Academy of Management Review, 32(4), 1096–1120.CrossRef
Zurück zum Zitat Scherer, A. G., & Palazzo, G. (2011). The new political role of business in a globalized world: A review of a new perspective on CSR and its implications for the firm, governance, and democracy. Journal of Management Studies, 48(4), 899–931.CrossRef Scherer, A. G., & Palazzo, G. (2011). The new political role of business in a globalized world: A review of a new perspective on CSR and its implications for the firm, governance, and democracy. Journal of Management Studies, 48(4), 899–931.CrossRef
Zurück zum Zitat Scherer, A. G., Palazzo, G., & Baumann, D. (2006). Global rules and private actors: Toward a new role of the transnational corporation in global governance. Business Ethics Quarterly, 16(4), 505–532.CrossRef Scherer, A. G., Palazzo, G., & Baumann, D. (2006). Global rules and private actors: Toward a new role of the transnational corporation in global governance. Business Ethics Quarterly, 16(4), 505–532.CrossRef
Zurück zum Zitat Schmelzle, C. (2011). Evaluating governance: Effectiveness and legitimacy in areas of limited statehood. SFB-governance working paper series no. 26. Berlin: DFG SFB 700. Schmelzle, C. (2011). Evaluating governance: Effectiveness and legitimacy in areas of limited statehood. SFB-governance working paper series no. 26. Berlin: DFG SFB 700.
Zurück zum Zitat Schroeder, W., & Silvia, S. J. (2003). Gewerkschaften und Arbeitgeberverbände. In W. Schroeder & B. Wessels (Eds.), Die Gewerkschaften in Politik und Gesellschaft der Bundesrepublik Deutschland (pp. 244–270). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Schroeder, W., & Silvia, S. J. (2003). Gewerkschaften und Arbeitgeberverbände. In W. Schroeder & B. Wessels (Eds.), Die Gewerkschaften in Politik und Gesellschaft der Bundesrepublik Deutschland (pp. 244–270). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
Zurück zum Zitat Schwartz, M. S. (2004). Effective corporate codes of ethics: Perceptions of code users. Journal of Business Ethics, 55(4), 323–343.CrossRef Schwartz, M. S. (2004). Effective corporate codes of ethics: Perceptions of code users. Journal of Business Ethics, 55(4), 323–343.CrossRef
Zurück zum Zitat Späth, K. (2002). Inside global governance: New borders of a concept. Conference paper presented at “Critical Perspectives on Global Governance”, Amerang. Späth, K. (2002). Inside global governance: New borders of a concept. Conference paper presented at “Critical Perspectives on Global Governance”, Amerang.
Zurück zum Zitat Tamm-Hallström, K. (2008). ISO expands its business into social responsibility. In M. Boström & C. Garsten (Eds.), Organizing transnational accountability (pp. 46–60). Cheltenham: Edward Elgar. Tamm-Hallström, K. (2008). ISO expands its business into social responsibility. In M. Boström & C. Garsten (Eds.), Organizing transnational accountability (pp. 46–60). Cheltenham: Edward Elgar.
Zurück zum Zitat Ungericht, B., & Hirt, C. (2010). Politik-sensible CSR-Forschung am Beispiel der Auseinandersetzung um ein europäisches Rahmenwerk. Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, 11(2), 174–192. Ungericht, B., & Hirt, C. (2010). Politik-sensible CSR-Forschung am Beispiel der Auseinandersetzung um ein europäisches Rahmenwerk. Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, 11(2), 174–192.
Zurück zum Zitat United Nations. (1996). Consultative relationship between the United Nations and Non-Governmental Organizations (Resolution 1996/31). New York: Economic and Social Council. United Nations. (1996). Consultative relationship between the United Nations and Non-Governmental Organizations (Resolution 1996/31). New York: Economic and Social Council.
Zurück zum Zitat Zürn, M. (1998). Regieren jenseits des Nationalstaates – Globalisierung und Denationalisierung als Chance. Frankfurt a.M: Suhrkamp. Zürn, M. (1998). Regieren jenseits des Nationalstaates – Globalisierung und Denationalisierung als Chance. Frankfurt a.M: Suhrkamp.
Zurück zum Zitat Zürn, M. (2004). Global governance and legitimacy problems. Government and Opposition, 49(2), 260–287.CrossRef Zürn, M. (2004). Global governance and legitimacy problems. Government and Opposition, 49(2), 260–287.CrossRef
Metadaten
Titel
Legitimizing Corporate Social Responsibility Governance
verfasst von
Sarah Jastram
Julia Prescher
Copyright-Jahr
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-10909-1_2

Premium Partner