Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Introducing Programming and Digital Competence in Swedish K-9 Education

verfasst von : Fredrik Heintz, Linda Mannila, Lars-Åke Nordén, Peter Parnes, Björn Regnell

Erschienen in: Informatics in Schools: Focus on Learning Programming

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The role of computer science and IT in Swedish schools has varied throughout the years. In fall 2014, the Swedish government gave the National Agency for Education (Skolverket) the task of preparing a proposal for K–9 education on how to better address the competences required in a digitalized society. In June 2016, Skolverket handed over a proposal introducing digital competence and programming as interdisciplinary traits, also providing explicit formulations in subjects such as mathematics (programming, algorithms and problem-solving), technology (controlling physical artifacts) and social sciences (fostering aware and critical citizens in a digital society). In March 2017, the government approved the new curriculum, which needs to be implemented by fall 2018 at the latest. We present the new K–9 curriculum and put it in a historical context. We also describe and analyze the process of developing the revised curriculum, and discuss some initiatives for how to implement the changes.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Balanskat, A., Engelhardt, K.: Computing our future. computer programming and coding. priorities, school curricula and initiatives across Europe (2015) Balanskat, A., Engelhardt, K.: Computing our future. computer programming and coding. priorities, school curricula and initiatives across Europe (2015)
2.
Zurück zum Zitat Bateman, K.: Computing teachers need more training, say students, January 2015 Bateman, K.: Computing teachers need more training, say students, January 2015
4.
Zurück zum Zitat Digitaliseringskommissionen. En digital agenda i människans tjänst : en ljusnande framtid kan bli vår : delbetänkande. Technical report SOU 2014:13 (2014) Digitaliseringskommissionen. En digital agenda i människans tjänst : en ljusnande framtid kan bli vår : delbetänkande. Technical report SOU 2014:13 (2014)
5.
Zurück zum Zitat European Commission. DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens (2016). Accessed 22 April 2017 European Commission. DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens (2016). Accessed 22 April 2017
6.
Zurück zum Zitat Finnish National Board of Education. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (2014) Finnish National Board of Education. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (2014)
7.
Zurück zum Zitat Heintz, F., Mannila, L., Färnqvist, T.: A review of models for introducing computational thinking, computer science and computing in k-12 education. In: 2016 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pp. 1–9 (2016) Heintz, F., Mannila, L., Färnqvist, T.: A review of models for introducing computational thinking, computer science and computing in k-12 education. In: 2016 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pp. 1–9 (2016)
8.
Zurück zum Zitat Heintz, F., Mannila, L., Nygårds, K., Parnes, P., Regnell, B.: Computing at school in Sweden - experiences from introducing computer science within existing subjects. In: Proceedings ISSEP (2015) Heintz, F., Mannila, L., Nygårds, K., Parnes, P., Regnell, B.: Computing at school in Sweden - experiences from introducing computer science within existing subjects. In: Proceedings ISSEP (2015)
9.
Zurück zum Zitat Informatics Europe and ACM Europe. Informatics in education: Europe cannot afford to miss the boat, 2015. Report of the joint Informatics Europe and ACM Europe Working Group on Informatics Education Informatics Europe and ACM Europe. Informatics in education: Europe cannot afford to miss the boat, 2015. Report of the joint Informatics Europe and ACM Europe Working Group on Informatics Education
10.
Zurück zum Zitat Johanssen, M., Nissen, J.: It i framtidens samhälle och i dagens skola. Utbildning och demokrati 10, 103–132 (2001) Johanssen, M., Nissen, J.: It i framtidens samhälle och i dagens skola. Utbildning och demokrati 10, 103–132 (2001)
11.
Zurück zum Zitat Rolandsson, L., Skogh, I.-B.: Programming in school: look back to move forward. Trans. Comput. Educ. 14(2), 12:1–12:25 (2014)CrossRef Rolandsson, L., Skogh, I.-B.: Programming in school: look back to move forward. Trans. Comput. Educ. 14(2), 12:1–12:25 (2014)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Skolverket. Få syn på digitaliseringen på grundskolnivå, June 2017 Skolverket. Få syn på digitaliseringen på grundskolnivå, June 2017
13.
Zurück zum Zitat Swidenbank, R.: Coding in British schools: A review of the first term, January 2015 Swidenbank, R.: Coding in British schools: A review of the first term, January 2015
15.
Zurück zum Zitat Utbildningsdepartementet. Skolfs 2017:11 (2017) Utbildningsdepartementet. Skolfs 2017:11 (2017)
17.
Metadaten
Titel
Introducing Programming and Digital Competence in Swedish K-9 Education
verfasst von
Fredrik Heintz
Linda Mannila
Lars-Åke Nordén
Peter Parnes
Björn Regnell
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-71483-7_10

Premium Partner