Skip to main content

2010 | OriginalPaper | Buchkapitel

Rule-Based Cognitive Modeling for Intelligent Tutoring Systems

verfasst von : Vincent Aleven

Erschienen in: Advances in Intelligent Tutoring Systems

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Rule-based cognitive models serve many roles in intelligent tutoring systems (ITS) development. They help understand student thinking and problem solving, help guide many aspects of the design of a tutor, and can function as the “smarts” of a system. Cognitive Tutors using rule-based cognitive models have been proven to be successful in improving student learning in a range of learning domain. The chapter focuses on key practical aspects of model development for this type of tutors and describes two models in significant detail. First, a simple rule-based model built for fraction addition, created with the Cognitive Tutor Authoring Tools, illustrates the importance of a model’s

flexibility

and its

cognitive fidelity.

It also illustrates the model-tracing algorithm in greater detail than many previous publications. Second, a rule-based model used in the Geometry Cognitive Tutor illustrates how ease of engineering is a second important concern shaping a model used in a large-scale tutor. Although cognitive fidelity and ease of engineering are sometimes at odds, overall the model used in the Geometry Cognitive Tutor meets both concerns to a significant degree. On-going work in educational data mining may lead to novel techniques for improving the cognitive fidelity of models and thereby the effectiveness of tutors.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Rule-Based Cognitive Modeling for Intelligent Tutoring Systems
verfasst von
Vincent Aleven
Copyright-Jahr
2010
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-14363-2_3

Premium Partner