Skip to main content
Erschienen in:
Buchtitelbild

2012 | OriginalPaper | Buchkapitel

Accelerating the Dynamic Programming for the Optimal Polygon Triangulation on the GPU

verfasst von : Kazufumi Nishida, Koji Nakano, Yasuaki Ito

Erschienen in: Algorithms and Architectures for Parallel Processing

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Modern GPUs (Graphics Processing Units) can be used for general purpose parallel computation. Users can develop parallel programs running on GPUs using programming architecture called CUDA (Compute Unified Device Architecture). The optimal polygon triangulation problem for a convex polygon is an optimization problem to find a triangulation with minimum total weight. It is known that this problem can be solved using the dynamic programming technique in

O

(

n

3

) time using a work space of size

O

(

n

2

). The main contribution of this paper is to present an efficient parallel implementation of this

O

(

n

3

)-time algorithm on the GPU. In our implementation, we have used two new ideas to accelerate the dynamic programming. The first idea (granularity adjustment) is to partition the dynamic programming algorithm into many sequential kernel calls of CUDA, and to select the best size and number of blocks and threads for each kernel call. The second idea (sliding and mirroring arrangements) is to arrange the temporary data for coalesced access of the global memory in the GPU to minimize the memory access overhead. Our implementation using these two ideas solves the optimal polygon triangulation problem for a convex 16384-gon in 69.1 seconds on the NVIDIA GeForce GTX 580, while a conventional CPU implementation runs in 17105.5 seconds. Thus, our GPU implementation attains a speedup factor of 247.5.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Accelerating the Dynamic Programming for the Optimal Polygon Triangulation on the GPU
verfasst von
Kazufumi Nishida
Koji Nakano
Yasuaki Ito
Copyright-Jahr
2012
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-33078-0_1

Premium Partner