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Erschienen in: MTZ worldwide 11/2013

01.11.2013 | Development

Potential of variable intake manifolds to reduce CO2 emissions in part load

verfasst von: Heinz Bühl, Matthias Kratzsch, Michael Günther, Herbert Pietrowski

Erschienen in: MTZ worldwide | Ausgabe 11/2013

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Excerpt

Since the introduction of turbochargers the use of variable intake manifolds to increase performance has declined. In addition to influencing the full load characteristics, variable intake manifolds, however, offer advantages in part load. In a joint project, Mann+Hummel and IAV have examined the fuel saving potential of variable intake manifolds with two current gasoline engine concepts in the NEDC. …

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Literatur
[1]
Zurück zum Zitat Kuhn, M.: Effiziente Ansaugsysteme — dargestellt am Beispiel des neuen Audi-2,0-l-5V-Motors [Efficient intake systems — illustrated with the example of the new Audi 2-l 5V engine]. HdT conference “Ansaugsysteme”, Essen, 2001 Kuhn, M.: Effiziente Ansaugsysteme — dargestellt am Beispiel des neuen Audi-2,0-l-5V-Motors [Efficient intake systems — illustrated with the example of the new Audi 2-l 5V engine]. HdT conference “Ansaugsysteme”, Essen, 2001
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Zurück zum Zitat Jahrens, H.-U.; Krebs, R.; Lieske, S.; Middendorf, H.; Breuer, M.; Wedowski, S.: Untersuchungen zum Saugrohreinfluss auf die Klopfbegrenzung eines Ottomotors [Tests on the influence of the intake on the knock limiting of a gasoline engine]. 10th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, 2001 Jahrens, H.-U.; Krebs, R.; Lieske, S.; Middendorf, H.; Breuer, M.; Wedowski, S.: Untersuchungen zum Saugrohreinfluss auf die Klopfbegrenzung eines Ottomotors [Tests on the influence of the intake on the knock limiting of a gasoline engine]. 10th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, 2001
[3]
Zurück zum Zitat Kirsten, K.; Brands, C.; Kratzsch, M.; Günther, M.: Selektive Umschaltung des Ventilhubs beim Ottomotor [Selective switching of the valve stroke in a gasoline engine]. In: MTZ 73 (2012), No. 11, pp. 834–839 Kirsten, K.; Brands, C.; Kratzsch, M.; Günther, M.: Selektive Umschaltung des Ventilhubs beim Ottomotor [Selective switching of the valve stroke in a gasoline engine]. In: MTZ 73 (2012), No. 11, pp. 834–839
[4]
Zurück zum Zitat Denner, V.: Zukunft gestalten — Innovationen für effiziente Mobilität [Shape the future — Innovations for efficient mobility]. 34th International Vienna Motor Symposium, 2013 Denner, V.: Zukunft gestalten — Innovationen für effiziente Mobilität [Shape the future — Innovations for efficient mobility]. 34th International Vienna Motor Symposium, 2013
Metadaten
Titel
Potential of variable intake manifolds to reduce CO2 emissions in part load
verfasst von
Heinz Bühl
Matthias Kratzsch
Michael Günther
Herbert Pietrowski
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
Springer Fachmedien Wiesbaden
Erschienen in
MTZ worldwide / Ausgabe 11/2013
Elektronische ISSN: 2192-9114
DOI
https://doi.org/10.1007/s38313-013-0111-7

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