Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Mediating Traditional Ecological Knowledge Through Participatory Documentary: Emerging Educational Strategies for Sustainability in Southern Mexico

verfasst von : Juan Carlos A. Sandoval Rivera, Guadalupe Mendoza Zuany, Rob O’Donoghue

Erschienen in: Sustainable Development Research and Practice in Mexico and Selected Latin American Countries

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This article reports the development and use of video materials for the mediating of learning in relation to indigenous knowledge practices in southern Veracruz, Mexico. The case study describes the production of a video on traditional livelihood practices with youth and how sharing the video took participants back to cultural experiences and environmental meaning-making. The dialogical work with video enabled in depth insights that exemplified the knowledge within the context of fishing practices in local wetlands, a practice done mainly by women that had receded and was being lost in modern times. The study found that it was the animated representations and dialogic education processes (discussions) amongst learners in Mother Tongue that surfaced much of the rich detail that then articulated into the local environment context and indigenous sustainability practices to enhance human wellbeing.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Ardèvol E (1994) La mirada antropológica o la antropología de la mirada; el uso de la cámara de video en la investigación etnográfica. Dissertation, Universidad Autónoma de Barcelona Ardèvol E (1994) La mirada antropológica o la antropología de la mirada; el uso de la cámara de video en la investigación etnográfica. Dissertation, Universidad Autónoma de Barcelona
Zurück zum Zitat Cundill G, Rodela R (2012) A search for coherence: social learning in natural resource management. In: Lotz-Sisitka H (ed), (Re) views on social learning literature. Grahamstown/Howick: E.L.R.C., Rhodes University, pp 12–26 Cundill G, Rodela R (2012) A search for coherence: social learning in natural resource management. In: Lotz-Sisitka H (ed), (Re) views on social learning literature. Grahamstown/Howick: E.L.R.C., Rhodes University, pp 12–26
Zurück zum Zitat De Zutter P (1997) Historias, saberes y gentes: de la experiencia al conocimiento. Escuela para el desarrollo-Horizonte, Lima De Zutter P (1997) Historias, saberes y gentes: de la experiencia al conocimiento. Escuela para el desarrollo-Horizonte, Lima
Zurück zum Zitat Gasché J (2008) La motivación política de la educación intercultural indígena y sus exigencias pedagógicas. ¿Hasta dónde abarca la interculturalidad? In: Educando en la diversidad. Investigaciones y experiencias educativas interculturales y bilingües. Abya-Yala, Quito Gasché J (2008) La motivación política de la educación intercultural indígena y sus exigencias pedagógicas. ¿Hasta dónde abarca la interculturalidad? In: Educando en la diversidad. Investigaciones y experiencias educativas interculturales y bilingües. Abya-Yala, Quito
Zurück zum Zitat Grenier L (1998) Working with indigenous knowledge: a guide for researchers. IDRC, Ottawa Grenier L (1998) Working with indigenous knowledge: a guide for researchers. IDRC, Ottawa
Zurück zum Zitat Kincheloe JL, Steinberg SR (2008) Indigenous knowledges in education: Complexities, dangers, and profound benefits. In: Denzin NK, Lincoln YS, Smith LT (eds) The handbook of critical and indigenous methodologies. Thousand Oaks, SAGE, pp 135–156 Kincheloe JL, Steinberg SR (2008) Indigenous knowledges in education: Complexities, dangers, and profound benefits. In: Denzin NK, Lincoln YS, Smith LT (eds) The handbook of critical and indigenous methodologies. Thousand Oaks, SAGE, pp 135–156
Zurück zum Zitat Lunch N, Lunch C (2006) Una mirada al video participativo. Manual para actividades de campo. InsightShare, Oxford Lunch N, Lunch C (2006) Una mirada al video participativo. Manual para actividades de campo. InsightShare, Oxford
Zurück zum Zitat Mosangini G (2010) Documentales para la transformación. Guía para la elaboración de documentales sociales participativos. ACSUR, Las Segovias Mosangini G (2010) Documentales para la transformación. Guía para la elaboración de documentales sociales participativos. ACSUR, Las Segovias
Zurück zum Zitat O’Donoghue R et al (2013) African heritage knowledge in the context of social innovation. Learning contributions of the regional centres of expertise on education for sustainable development. United Nations University—Institute of Advanced Studies, Yokohama O’Donoghue R et al (2013) African heritage knowledge in the context of social innovation. Learning contributions of the regional centres of expertise on education for sustainable development. United Nations University—Institute of Advanced Studies, Yokohama
Zurück zum Zitat Rappaport J, Ramos A (2005) Una historia colaborativa: reto para el diálogo indígena-académico. Historia Crítica 29:39–62 Rappaport J, Ramos A (2005) Una historia colaborativa: reto para el diálogo indígena-académico. Historia Crítica 29:39–62
Zurück zum Zitat Shava S (2013) The representation of indigenous knowledge. In: Stevenson RB, Brody M, Dillon J, Wals A (eds) International handbook of research on environmental education. Routledge, New York. pp 384–393 Shava S (2013) The representation of indigenous knowledge. In: Stevenson RB, Brody M, Dillon J, Wals A (eds) International handbook of research on environmental education. Routledge, New York. pp 384–393
Zurück zum Zitat Smith LT (1999) Decolonizing methodologies. Research and indigenous peoples. Zed Books, New York Smith LT (1999) Decolonizing methodologies. Research and indigenous peoples. Zed Books, New York
Metadaten
Titel
Mediating Traditional Ecological Knowledge Through Participatory Documentary: Emerging Educational Strategies for Sustainability in Southern Mexico
verfasst von
Juan Carlos A. Sandoval Rivera
Guadalupe Mendoza Zuany
Rob O’Donoghue
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-70560-6_20