Skip to main content

2013 | OriginalPaper | Buchkapitel

Serious game based on Clinical cases: A multidisciplinary Approach for Self-assesssment in Dental Education

verfasst von : Céline Brunot-Gohin, Alexandre Augeard, André Aoun, Jean-Yves Plantec

Erschienen in: Games for Health

Verlag: Springer Fachmedien Wiesbaden

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Serious games have taken up an important place in the field of health. The aim of this work was to design and to develop a serious game for students in Dental Education.
The interest is to perform a multidiscip1inary approach of patients. Several clinical cases are available online and each of them concerns patients treated by students in Dental Hospitals. After choosing the e-patient, the serious gamer progresses in the game step by step. The game-play simulates the similar methodology as a dental practitioner in clinical reality. E-learners have to make a diagnosis in a limited time. Finally, the goal is to treat the e-patient deciding the ideal treatment plan.
The collaborative network between students and teacher(s) achieves an interactive learning and improves the quality of undergraduate Dental Education. The perspective is to promulgate dental education and to train young practitioners giving better dental care to patients after dental studies.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., Jones, K.: Evaluation of evidence-based practices in online learning: A meta-analysis and review of online learning studies. Washington 2009, DC: US Department of Education (USA). Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., Jones, K.: Evaluation of evidence-based practices in online learning: A meta-analysis and review of online learning studies. Washington 2009, DC: US Department of Education (USA).
2.
Zurück zum Zitat Kasbi, Y.: Les serious games: Une (R)évolution. Edipro 2012. Kasbi, Y.: Les serious games: Une (R)évolution. Edipro 2012.
3.
Zurück zum Zitat Adams, SA.: Use of serious health games in health care: a review. Stud Health Technol Inform 2010;157:160–6. Adams, SA.: Use of serious health games in health care: a review. Stud Health Technol Inform 2010;157:160–6.
4.
Zurück zum Zitat Lebrun, M.: La e-pédagogie, ou l’impact des technologies de l’Information sur la pédagogie. Journées du E-Learning 2010 (JEL, Lyon, France). Online available. Lebrun, M.: La e-pédagogie, ou l’impact des technologies de l’Information sur la pédagogie. Journées du E-Learning 2010 (JEL, Lyon, France). Online available.
5.
Zurück zum Zitat Villat, C., Virard, F., Viguié, G., Bourgeois, D., Seux, D.: Computer assisted learning in an undergraduate program: the Dentsim project. Clin Oral Invest 2103;17(3):1060. Villat, C., Virard, F., Viguié, G., Bourgeois, D., Seux, D.: Computer assisted learning in an undergraduate program: the Dentsim project. Clin Oral Invest 2103;17(3):1060.
6.
Zurück zum Zitat Kavadella, A., Tsiklakis, K., Vougiouklakis, G., Lionarakis, A.: Evaluation of a blended learning course for teaching oral radiology to undergraduate dental students. Eur J Dental Educ. Online availaible. Kavadella, A., Tsiklakis, K., Vougiouklakis, G., Lionarakis, A.: Evaluation of a blended learning course for teaching oral radiology to undergraduate dental students. Eur J Dental Educ. Online availaible.
7.
Zurück zum Zitat Brunot-Gohin, C., Emprin, F.: Virtual course in dental prosthesis: e-learning place in undergraduate dental education. Association for Medical Education in Europe 2012 (AMEE, Lyon, France). Abstracts book, Online available. Brunot-Gohin, C., Emprin, F.: Virtual course in dental prosthesis: e-learning place in undergraduate dental education. Association for Medical Education in Europe 2012 (AMEE, Lyon, France). Abstracts book, Online available.
8.
Zurück zum Zitat Konukseven, EI., Onder, ME., Mumcuoglu, E., Kisnisci, RS.: Development of a visiohaptic integrated dental training simulation system. J Dent Educ 2010;74(8):880–91. Konukseven, EI., Onder, ME., Mumcuoglu, E., Kisnisci, RS.: Development of a visiohaptic integrated dental training simulation system. J Dent Educ 2010;74(8):880–91.
9.
Zurück zum Zitat Brunot-Gohin, C., Emprin, F.: D’un cours virtuel scénarisé au serious game: place du elearning dans la formation initiale en Prothèse Fixée. Internet et Pédagogie des Sciences de la Santé et du Sport 2012 (IP3S, Lille, France). Online available. Brunot-Gohin, C., Emprin, F.: D’un cours virtuel scénarisé au serious game: place du elearning dans la formation initiale en Prothèse Fixée. Internet et Pédagogie des Sciences de la Santé et du Sport 2012 (IP3S, Lille, France). Online available.
10.
Zurück zum Zitat Chen-Yi, Y., Yu-Sheng, L., Chien-Tsai, L.: Developing an interactive dental casting educational game. Comput Sci Inform Technology 2010;437:40. Chen-Yi, Y., Yu-Sheng, L., Chien-Tsai, L.: Developing an interactive dental casting educational game. Comput Sci Inform Technology 2010;437:40.
11.
Zurück zum Zitat Ziv, A., Wolpe, PR., Small, SD., Glick, S.: Simulation-based medical education: an ethical imperative. Acad Med 2003;78(8):783–788.CrossRef Ziv, A., Wolpe, PR., Small, SD., Glick, S.: Simulation-based medical education: an ethical imperative. Acad Med 2003;78(8):783–788.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Labat, JM., Plantec JY.: Generic SG: une plateforme d’édition générique de serious games. Segamed International Conference on Serious Games for Health 2012 (Nice, France). Labat, JM., Plantec JY.: Generic SG: une plateforme d’édition générique de serious games. Segamed International Conference on Serious Games for Health 2012 (Nice, France).
13.
Zurück zum Zitat Plantec, JY.: Approche agile de développement de familles de jeux sérieux pour le contrôle aérien. – Numéro spécial Génie Logiciel, décembre 2010. Plantec, JY.: Approche agile de développement de familles de jeux sérieux pour le contrôle aérien. – Numéro spécial Génie Logiciel, décembre 2010.
14.
Zurück zum Zitat Plantec, JY., Aoun, A., Vaysse, F.: Jeu sérieux de diagnostic dentaire et plateforme de diffusion – Segamed International Conference on Serious Games for Health 2012 (Nice, France). Plantec, JY., Aoun, A., Vaysse, F.: Jeu sérieux de diagnostic dentaire et plateforme de diffusion – Segamed International Conference on Serious Games for Health 2012 (Nice, France).
15.
Zurück zum Zitat Welk, A., Splieth, Ch., Wierinck, E., Gilpatrick, RO., Meyer, G.: Computer-assisted learning and simulation systems in dentistry: a challenge to society. Int J Comput Dent 2006;9(3):253–6. Welk, A., Splieth, Ch., Wierinck, E., Gilpatrick, RO., Meyer, G.: Computer-assisted learning and simulation systems in dentistry: a challenge to society. Int J Comput Dent 2006;9(3):253–6.
Metadaten
Titel
Serious game based on Clinical cases: A multidisciplinary Approach for Self-assesssment in Dental Education
verfasst von
Céline Brunot-Gohin
Alexandre Augeard
André Aoun
Jean-Yves Plantec
Copyright-Jahr
2013
Verlag
Springer Fachmedien Wiesbaden
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-02897-8_12

Premium Partner